dinsdag 2 oktober 2012

Mosselen, tofu, en kalfswang


(Gisteren 714 pageviews, en bijna 16.000 in de afgelopen 30 dagen, deels vakantietijd).
(NRC Next en Foodlog: oehoe?)


Mosselen

Dit is dat verhaal van laatst. Van die mosselen die niet goed waren.

Zie dat mossel-gedoe met Poiesz (supermarktketen Noord Nederland) hier op 26 september, maar de foto's en de teksten staan ook hier.

Klacht ingediend over die mosselen, en Wilt u foto's?

Geachte heer Van Thiel,
Hartelijk dank voor het melden van uw klacht inzake de mosselen die u heeft gekocht in ons filiaal in Zuidhorn. Het spijt ons dat de mosselen niet volgens de kwaliteit waren die u ervan had verwacht. Wij stellen hoge eisen aan onze verse producten en we betreuren dit gebeuren dan ook ten zeerste.
Wij gaan dit uiteraard verder uitzoeken. Tot nu toe hebben wij niet meer klachten over de mosselen ontvangen, echter wil dit niet zeggen dat wij uw klacht niet serieus oppakken. Wilt u ons de foto’s toezenden middels beantwoording van dit bericht?
Daarnaast ontvangen wij graag uw postadres, zodat wij u een waardebon kunnen sturen ter compensering.

"Goh, mooi toch?" schreef ik hier toen.
Postadres gestuurd, foto's gestuurd, zie die foto's hier.
"Foto boven: die waren dood / open [driekwart!], foto onder: die waren goed. En let u vooral ook op die vieze plas grijs vocht in de bak foto boven."

Maar ja.
Vandaag.

Geachte heer Van Thiel,
Waren de mosselen open vóórdat u ze gekookt had, dus open in de koelkast?

Antwoord:
Ja natuurlijk waren ze open vóórdat ik ze had gekookt. Ik meldde toch dat ze dood waren!
Open waren ze toen ik het pak uit de koeling haalde en dat pak open maakte.
Trouwens hoezo, "open in de koelkast"?


Volgende mail
In de bijlage vindt u nog een mosselcheck ter informatie [gekwaak].
Deze vergat ik per ongeluk bij mijn vorige mail mee te sturen.
Hierin vroeg ik u of de mosselen vóór het koken al open waren gegaan.
In deze check ziet u dat het mogelijk is bij temperatuurswisselingen dat de mosselen open gaan, maar ze zouden daarna ook weer dicht moeten gaan.
We hebben verder geen klachten ontvangen over de kwaliteit van de mosselen.

Antwoord:
Ik weet heus wel dat mosselen die open zijn weer dicht kunnen gaan. Tikje...
Maar dood is dood.
En waar kwam die gore grijze plens vloeistof vandaan (zie foto) die in die bak zat, als die mosselen "wel open maar toch nog levend" geweest zouden zijn?

En laat ik u nog wat verzekeren: dat ik 100 keer meer verstand van mosselen heb dan jullie.
En dat ik in eerste instantie op mijn blog positief over u en uw mossel-reactie schreef, maar dat ik dat blijkbaar misschien moet gaan terugdraaien. Ik wacht op uw antwoord.


Gisteren

Shige (Japans) of ook wel Jjigae (Koreaans)
Soep met tofoe en nog van alles en nog zo wat.
Hierboven de ingrediënten, ex kruiden en zo.

Laat een blikje mustard green ("Fermented hot and sour mustard green"; zie de volgende foto) uitlekken. Het moet eigenlijk met kimchi, zie hier (alle links hier in een nieuw venster) maar gegarandeerd dat mustard green lekkerder is.
Snij het in dobbelsteentjes.

Somen koken, koudspoelen, en anti-plak behandelen met sesamolie (dan hoef je meteen later ook niet sesamolie nog door de soep te doen).

Flink water, ikan teri (gedroogde Indonesische visjes; zorg dat je echt gedroogde hebt, niet die vette gebakken soort; trouwens het is om de bouillon smaak te geven, dus schud het potje omgekeerd boven je hand uit en gebruik dat kruim!), gedroogde garnalen (udang kering) (dit alles ter compensatie van Koreaanse gedroogde ansjovis), droge Chinese paddo's, grofgesneden rode ui, in korte stukken getrokken gedroogd wier (fuero wakame, wat ik hier eerder ooit foutievelijk makame noemde), wat lelieknoppen en kleingesneden knof. Aan de kook, 10 minuten forsch doorkoken, en dan 20 minuten sudderen. Regelmatig afschuimen.


Mustard green

Paddo's eruit scheppen en laten koelen, net als de soep zelf. De hoed rond de stelen wegknippen, stelen in de vuilnisbak, hoeden in kleine stukjes en apart houden.
Pinda-olie, iets kleine stukjes bief (ik gebruikte wat kalfsschnitzel, van een aankoop waarvan ik morgen of zo Geschnetzeltes ga maken)(o ja, Sleurslager Zuidhorn, Hebt u kalfsschnitzel? Nee meneer, dát verkopen wij niet! Alsof ik om oliefantelul had gevraagd), roerbak, met ff later die stukjes paddo erbij.
De bouillon erbij met de hele handel erin. Proef op zout en corrigeer dat met fishsauce.
Mustard green erin (waardoor je er dus geen peper of zo bij hoeft te doen), tofoe-blokjes, en na even die somen erdoor roeren.
Ei erover breken, deksel, vuur uit, wachten.


(Uiteindelijk resultaat zie de volgende foto)

Veel werk, veel ingrediënten (ik vergat nog dat er op het laatst ook stukkies waterkastanje door moeten) maar heel erg lekker, werkelijk.
Heel iets anders dan stamppot of oliebollen zeg maar.

Culinaria

Zie, dank PJ, Telegraaf kalfswang recept hier.
Uhh, je moet wel heel goed weten cq aangeven hoe die wangen aangeleverd moeten worden, of je moet goed weten hoe ze zelf bij te snijden. Dat is niet makkelijk.
Die rode wijn - kippenbouillon combinatie lijkt me mooi.
Pet af voor het idee die wangen nog even krokant te bakken!

Link.
Natuurontbijt hier.
Uitstekend idee, maar
1] geen ongevraagde muziek, ja!, en
2] mag ik imme nes blijve ligge?


 Shige / Jjigae

Iemand vroeg me wat requesón is. Tsja, daar moest ik even over nadenken, maar dat is dus gewoon ricotta. En die twee woorden betekenen ook hetzelfde trouwens. Opnieuw "gekaasd", "gekookt", gestremd.

Hoorde iemand spreken over rogge wit (brood). "Lekker met jonge kaas en bij bief met jus".
Geen idee.
Blijkbaar kan je die bloem krijgen (uhh, kopen), dus daar ga ik achteraan.
Lijkt me erg spannend.

Planning


Geschnetzeltes: zie hier, met dat kalfsvlees van hierboven, en met champignons en Rösti (Rösti: 15 jaar geleden...)
Georgisch kaasbrood (zie hier) wat ik maak met die piquillo-pepers.
Gestoomde gevulde vis, met linzensoep met asa foetida. Twee filets vis op mekaar met kruidenspul ertussen gestoomd. En asa foetida (hier) schijnt lekker te zijn in linzensoep. Gebruikte het nog nooit maar proefde wel. Ietsje op je tong en er gaat een ongelofelijke warmtegolf (geen hittegolf!) door je heen.
Hindu eggs (hier) met rijst en taroblad.
Kalfsnier met zuurkool. Uhh, dat moet ik nog uitvlooien. Daar komt ongetwijfeld jenever aan te pas.

Die meerval laatst, uit de oven, met die plakkies ontbijtspek erop, ik zat te denken dat zou je eens met coppa moeten doen! Nóg mooier.


Coppa

Doei!