donderdag 18 oktober 2012

Kaas uit India, azijnsaus, vrieskast



Culinaria

Dit hierboven is die pizza van gisteren.
Nog net voor ik de twee helften uit mekaar trok dacht ik aan de foto. En dat ei, dat klopt wel. Pizza carbonara blijkt echt te bestaan. Mét ei, en spek natuurlijk. Overigens hoort dat spek guanciale, gepekeld kinnebakspek te zijn, maar ja, dat kunnen ze niet krijgen. Ik denk dan Dan maak je het toch zelf! Als ik het kan moeten jullie het ook kunnen...

Horeca en crisis. Ga naar hier (alle links hier in een nieuw venster) en zoek in een regio of stad waar je voor vijf man kan reserveren voor vanavond of morgen. Alles groen. Crisis...

NRC Next vandaag. Paneer / panir, kaas uit India.
"In een bedompt steegje zaten vijf paneermannetjes op een rijtje. Hun bips hadden ze in de modder gevlijd en in hun schoot stond een schaal paneer. De handen van deze mannetjes hingen tijdens het productieproces losjes langs het lichaam, maar het onderstel had het druk. Ik weet niet waarom deze mannetjes met hun blote voeten door de kaas aan het harken waren [...]".
Maar dat zijn acrobaten! Met je voeten in een schaal op je schoot werken...
En trouwens, dat harken doen ze om de wrongel van de wei te scheiden.
"[...] maar waarom er in India voeten aan te pas komen is mij nog steeds een raadsel." Let op. Hier komt het. Zoals overal in Azië en Afrika is één hand, meestal de linkerhand "besmet" want daar veeg je je kont mee af. En omdat je die wrongel moet samendrukken heb je twee handen, voeten dan dus, nodig.


Ik had met mezelf gewed dat er griesmeelpudding in zou staan.
Gewonnen!
Kreeg van mezelf een fles champagne Laurent Perrier!

Nog niet eerder gepubliceerd recept

want het is donderdag.
Belgische azijnsaus, die gisteren ter sprake kwam bij die Belgische stokvisrecepten van Gaston Clément.
Niet te verwarren met "azijnsaus" = vinaigrette. Volgens mij zag ik zie Belse azijnsaus in Kezanse Kost Marieke. Klopt dat? (Kezanse kost: Cadzandse kost.)

Boter, ui (doe maar sjalot)...
Bloem, p/z, bouillon...; gebonden saus maar net te dik. Laat de bloem garen.
Op smaak / dikte brengen met witte wijnazijn, of misschien beter bierazijn (Kezanse Kost!).

Restaurants in Nederland nu

Waar gaat het niet goed?
Voor alle duidelijkheid: omdat ze ondanks de crisis niet toegeven op kwaliteit. NRC info.
* De Seinpost hier.
(Mooie site)
* De Bokkedoorns hier.
(Shitsite)
* De Compagnon hier.
(Mwahh site)
* Quartier Sud hier, en lees de tekst.
(Geen onaardig design)

Blijven klassiek, geen "creaties" op je bord, blijven het goed doen (althans die indruk wordt gewekt); "duif in zoutkorst, gegrilde witvis met een mooie saus", dat soort mooi eten.
* Inter Scaldes hier.
(Mwahh...)
* Henk Savelberg hier.
(Mwahh...)

Doen aan marketing, scoren; Groupon-acties (nummer twee).
* De Kromme Watergang hier.
(Mooi)
* Niven hier.
(Mwahh...)

Marieke produceert binnenkort een verhaal over enkele goede cq "goede", nou ja, dure in ieder geval Zeeuws-Vlaanderense restaurants en een in Brugge.


Zat bij dat boek.
Prachtig!
Uit zichzelf al smerig!

Vrieskast

Goedemorgen Maarten, aangaande jouw vrieskast even mijn verhaal.
Zo’n jaar of zes geleden kwam een vrouw haar huwelijk met een korfballer ”in zwaar weer”. Haar kroost: twee jongens, in lengte samen meer dan 4 strekkende meter, woonde reeds op kamers. Hun moeder kwam zolang hier beneden wonen. Die schafte zich, vanwege het lievelingseten van haar schatten (frikadellen, loempia’s, pizza’s, vlammetjes enz.), een nieuwe tafelmodel diepvrieskast aan. Op 5 minuten lopen zit hier o.a. AH, Aldi en de Afhaalchinees, maar ze had graag een voorraad in huis voor het geval één van haar jongens, altijd hongerig, op visite kwam.
Aan het eind van dat jaar moest ik, ik weet niet hoeveel bijbetalen en mijn maandelijkse elektriciteitsrekening werd 440 euro (!). (Nu is hij al lange tijd stukken minder).
Die vrouw woont inmiddels in haar eigen huis, de korfballer heel ergens anders en de jongens ook. De relatie is nooit meer echt leuk geworden.
Groeten, L.

Lieten ze die kast openstaan of zo?


Een roestvrij stalen pleeborstel.
€ 2,20 bij de Action.
Hoe kan dat??

Tot slot op velerlei verzoek nóg eens
Dylan.

Hoor hier.
Hoor hier.
Hoor hier.