zondag 9 september 2012

Artisjok, rookspek en gerookte zalm


Marieke
Her-welkom!

* Ja, beenderlijm. Dat klopt.
* Nee, het is de stevige eiwitrest op de schalen (die bij warmte loslaat) die de bouillon klaart, door ongerechtigheden in te kapselen. Daarvoor bewaarde je de doppen, maar als je veel bouillon hebt en weinig of geen doppen dan kan je natuurlijk ook gewoon eiwit gebruiken.
* Ja, de bedoeling van dat bouillonrecept is onduidelijk. Het heeft niets te maken met dat gestoofd rundvleesrecept eronder; zie daarvoor verderop hier. Geen idee, en de krant waarin verwezen wordt ga ik niet terugzoeken.
* O, en dat de meeste Nederlanders niet weten dat bouillonblokjes van Bouillon komen, dat klopt. Elk volk heeft zo zijn eigenaardigheden. Belgen bijvoorbeeld proberen steeds dat strikje van Blue Band los te krijgen.


Voor het recept hieronder bakte ik die artisjok met wat rookspekjes erbij.
Een zéér gelukkige combinatie!

Gisteren
Artisjok, mafaldine en mozzarella (en feta)
Kook de mafaldine (zie hier; alle links hier in een nieuw venster; de enige goeie foto natuurlijk op dit blog), giet af, spoel koud, olijfolie erdoor.
Bak in iets olijfolie kleine blokjes rookspek.
Rode ui erbij, knof...
Witte wijn, laurier...
Oxo, proef, artisjokstukken erdoor.
Frituur, dat was althans de bedoeling, blokjes mozzarella.
Kijk, dat líjkt wel op paneer, die je wel kan frituren, maar ja, mozzarella smelt...
Ik ging meteen ook met feta experimenteren in de frituur, maar ja, daar zit teveel water in, dat ontploft.
Feta bewaard, mozza in blokjes de pan in, samen met de pasta. Smelt er prachtig doorheen, maar opgepast! Meteen uit de pan en eten, want het wordt anders hard en ook nog eens onverwijderbaar van de bodem van de pan.
O ja, die zelf ingemaakte groene peperbolletjes erover.


Deze inkoop vergat ik nog.
Marokkaanse olijfolie, een betere in zijn soorten, en inderdaad prima.
Type Portugal.

En binnenkort weer een vergelijkende olijfolieproeving, met brood.
En zie, een Deus ex machina in de mail zojuist.

Hallo Maarten
Een tijd geleden vroeg jij je af hoe je olijfolie proeft.
Sta ik vanmiddag met iemand te praten in een tuin in 't Goy en we zijn een beetje uitgeluld dus ik sla een zijweg in: "Weet jij hoe- en met wat je olijfolie proeft?" Nou Bingo want; "Ja hoor dat weet ik."
Ik "hoe dan?" "Nou als je proeft, dan proef je ongefilterde koude persing. De rest is de moeite van het proeven niet waard.

Omdat kleur en helderheid niet van invloed mogen zijn proef je uit een paars glaasje." Ik "waarom paars dan?"  "Ja weet ik veel, paars."
Ik "en dan?" "Olie onder de tong nemen en tong dan naar beneden en tegen de tanden naar voren drukken, olie wordt omhoog geperst want je proeft met je tong en verhemelte".
Ik "goh interessant... en waar neutraliseer je dan mee?"
En nou komt ie, met appel. Men eet stukjes appel tussendoor.
Ik heb het nog niet uitgeprobeerd maar het klinkt bruikbaar.
Hoop je iets nuttigs verteld te hebben,Groet,
P.


Dank!
Je proeft met brood. Geen slecht idee om ook wat zout mee te nemen.
Paars: dat is de complementaire kleur van groen. Dat neutraliseert dus.
Appel: natuurlijk. Een wijnhandelaar zegt Ik koop op appel en verkoop op kaas. En in Griekenland krijg je een partje appel bij je wijn, zo van Eet maar; onze wijn kan ertegen.
Zie trouwens hier.


AH, warm gerookte zalm.
Dus die hoef je niet in dunne plakjes te snijden want die is gaar zeg maar.
Erg lekker, erg vet, erg duur.

De kranten
In NRC wat over dat Julie en Julia, wat ik gelukkig niet gezien heb.
Het verhaal daarin over merg is getrut, het NRC verhaal erover prima.
Die merg is voor sauce Bercy, wat ik morgen of zo eens aankaart.
Uhh, "rampzalig cholesterol": hersenen zijn een stuk erger.

Gestoofd rundvlees met calvados, dat was dat "recept eronder" van hierboven.
Wat een ingewikkeldheid... Zie hier.
Wat moet je nou met dat zwoerd? Laat het ergens in meestoven (zuurkool!) en flikker het dan weg.
Wat een gedoe; in de pan, uit de pan, in de oven, uit de oven, bij mekaar, uit mekaar...


Geachte heer Van Thiel,
Dank voor uw reactie. 
Hoe u zich de 5e-7e plaag herinnert, bevalt mij wel. 
Maar dat de achtste plaag volgens dit rijm 'regen' zou zijn - in plaats van de sprinkhanen van Exodus 10 - lijkt me weer twijfelachtig. Hoe zeker bent u van uw zaak?
Met vriendelijke groeten,

Pieter Waalewijn, eindredacteur (van zie hier).

U hebt gelijk, schreef ik.

Bloed en kikker,
Mug en pikker,
Pest en puist,
Hagel druist,
Sprinkhaan, diepe duisternis,
Dood wie 't eerst geboren is.

Correctie en aanvulling
Gisteren schreef ik over die NRC bouillon dat je geen peterseliestengels moet gebruiken. Klets. je moet (koken) geen selderijstengels gebruiken.
Iets anders is uiterst fijn gesneden selderijstengel, rauw, als garnering gebruiken, dat is prima.

Op die tagliata gisteren vond ik een aanvulling in Truffles. Beef tagliata with black truffles.
Serveer de bief, gesneden dus, op arugula, rucola maar in Amerika ziet het er wat anders uit.
Nog in de pan gaat er basilicum en salie over het vlees.
Serveer met truffelboter.
Zo.


Kijk, daar ben ik nou eindelijk ook achter. Hoezo, kosher salt?
Nou kijk, dat is een verbastering, dat heet eigenlijk Koshering salt. Zout om vlees kosher (bloedloos) te maken.
Soms lees je dat het rock salt is ipv zeezout, maar dat is klets.
En wat je wel veel leest, en wat ik niet kan bevestigen omdat ik het nooit in handen heb gehad, dat is dat het zo wordt bereid dat de korrels wat platter zijn, zodat je er vlees mooier mee in kunt wrijven.

Tot slot
Ja, weer zuurdesembrood en dus weer "hels geratel en gestamp".

Formule 1: prachtig. Red Bull weggevaagd.
Had ik dat voorspeld of had ik dat niet voorspeld...

Krontjong / kroncong. Zie hier.
Verbazingwekkend hoe weinig echte video je vindt. Het eerste (wel leuke trouwens) wat ik vond is dit hier. (Als je zo'n shit-advertentie krijgt die je niet kan wegklikken: simpel; venster sluiten en opnieuw openen.)
Je ziet trouwens veel "asli" staan. Dat betekent origineel, echt. Sambal asli, zeg maar.

Ja, dit is de pasar in Nederland. Muziek en eten hier.

Zit ik daar over 10 jaar ook tussen? Zie hier.
Of hier. (Je wil niet weten wat een partij shit ik uit de resultaten heb weggelaten...)