zaterdag 12 mei 2012

ZEVEN & ASPIC

.

 
Provençaalse kruiden zeven, Maarten ? Gedroogde Provençaalse kruiden kunnen ‘takkerig’ zijn. In zeer veel gerechten gebruik ik deze gedroogde kruiden, die tijdens stoven en bakken toch hun smaak en geur afgeven. En afhankelijk van het gerecht ‘zeef’ ik die. Zoals b.v. voor het nevenstaand bijgerechtje, dat ik vroeger al eens plaatste. Prak wat geperste knoflook met chapelure, olijfolie, peper en zout, en dus… gezeefde Provençaalse kruiden door elkaar. Moet een stevig prakje zijn, dat ge op een halve tomaat doet. Plaats tomaten in een ovenvast schaaltje. Doe wat olijfolie op de bodem, en plaats in de oven. Kwartiertje, 20 minuten ? In de gaten houden, en ge hebt wederom een gerechtje, dat haast niets kost, en waar ge bij uw vrienden hogelijk mee scoort.

Kort bericht vandaag, want ik ga koken voor vrienden. En morgen is het Moederdag, dus tot volgende week.. 
We beginen met een aspic van vis....


Menu
- Aspic van vis (ik zal een volgende maal duidelijk maken, hoe ge
. dat doet. Pas op: het is veel werk),
- Vitello Tonato (met mijn nieuwe snijmachine !), dan
- Asperges op zijn Vlaams met zalm, dan
- Zelfgemaakt vanille ijs met Amarene kersen en dan
- Koffie met  Disaronno, en dan tot slot....
- Zoetgevooisde Kweepeer..


Tenminste.. zo noemt een van mijn vrienden de door mij geadoreerde Tino Rossi..
Ik zwijmel nog altijd bij deze vergeten charmeur.