maandag 7 mei 2012

Schandalig lekker



Gisteren...
Kalfswang in witbier...
Weihenstephaner was dat witbier, en hoe ik eraan kom, al sla je me dood... Ik drink geen ene geen bier!
Wangen schoonsnijden. Snel bruin bakken in hete boter.
In die boter ui, knof, forsch soepgroenten, platte peterselie...
Laurier, tijm, kruidenblokje, forsch grofgebroken zwarte peper.
Witbier, wangen, heet water tot de wangen goed onder staan.
Vier, vijf uur zachtjes stoven tot super mals.
Proef op zout. Gebruik Oxo eventueel.
Eet met pasta (ik met mafaldine).
Grie-zuh-lich lekker...


 (Sjors en Sjimmie...)

Recept
Ossestaartsoep
Verwijder vet van de staart.
Hak de staart in stukken, spoel schoon en dep droog.
Bak de stukken goed bruin in boter, samen met grof gesneden runder-stoofvlees (de helft van het gewicht van de staart).
Voeg runderbouillon toe, zout en eventueel peper.
Breng aan de kook, schuim af en laat met een deksel op de pan drie uur zachtjes doorkoken.
Giet de soep door een zeef, doe de bouillon in een schone pan en voeg het rundvlees toe.
Zodra voldoende afgekoeld het staartvlees van de botten halen en ook in de soep doen.
Breng de soep aan de kook met wat ui en selderijblad.
Laat een half uur zachtjes doorkoken.
Variatie
Laat het laatste half uur aardappelstukjes meekoken en/of gepelde gerst. Gort dus.


(Mop en Strop. Tekst van de vader van  Karel en Gerard. Mop is niet te vinden...)

Hulstkamp nu, goh...
Las gisteren in die biografie van Ida de Ridder dat Elsschot van rode wijn hield, Urquell en van Hulstkamp.
En vanmiddag las ik in de autobiografie van Toonder dat zijn eerste borrel een Hulstkamp was.
Ik heb trouwens sterk de indruk dat de bakkerij van de vader van Elsschot op hetzelfde adres was gevestigd als later Café de la Paix (en weer later nadat de ramen waren ingegooid Kafee Delapez), waar ik met mijn vader Urquell dronk en toast cannibale at.

O ja! Anderzorg!
Ik had meer dan een jaar geleden, februari 2011, een (één) cent te weinig betaald per ongeluk. En de betaling van april hadden ze niet gehad, wat gelul is. Brieven daarover (vijf velletjes in totaal over twee dagen), over deurwaarders en over hoe ik schuldsanering kon aanvragen, de zwakzinnige mongolen...
Heb vandaag een (één) cent overgemaakt.


Fanmail nu.
L. en PJ, vertaling "neuken" (zie gisteren; dank!).
Eerst L. Dames gaan voor.

Fornicare is overspel plegen
Voor dat  gedoe waar jij het over hebt gebruiken ze o.a. scopare.  Ik had ooit een vertaling gemaakt van het gedicht “De spin Sebastiaan” van Annie M.G.. De laatste regel was: “Sebastiaan is opgeveegd”. Ik vertaalde dat met “scopato” en de lerares zei: “Wat zouden ze lachen, die Italianen, het betekent wel opgeveegd, maar het heeft een zeer dubbelzinnige betekenis in het Italiaans”.
Dag.

Goh! Las gisteren dat Elsschots kleindochter het alsmaar opnieuw aan hem moest declareren, die spin dan dus...

PJ nu.

Jouw weblog, Italiaans voor neuken.
Hangt er van af of je het overgankelijk of onovergankelijk gebruikt.
ov ww (vrijen met) fottere, vrijen met een vrouw fottere una donna
on ww---scopare

Jij maakt er dus een samentrekking van beide werkwoorden van!  Grappig!
Tot morgen
PJ


(Vergankelijk, vergaan, wat was dat ook weer, dat "wir vergehen", dat tot enorme boosheid van Karel van het Reve plat als "wij komen klaar" was vertaald.) (Nou we het toch over neuken hebben...)




(Kwik en Flupke)

Nog meer fanmail
L weer, dank!

Overigens was je verhandeling over conceptuele kunst HEEL ERG GOED, wat kendegij toch goed denken!!!!!!

Het houdt me van de straat...

Ik zal trouwens een dezer dagen wat foto's ter adstructie maken.
En ik had erbij moeten zetten dat ik eigenlijk conceptuele kunst niet als kunst zie, maar als flauwekul.
Ik geloof niet dat dit in strijd is met Karel van het Reve's meermaals gedane uitspraak dat zigeunertjes met een traan en sinterklaasgedichten ook tot de schilderkunst respectievelijk poëzie gerekend moeten worden.

Ennuh de foto's van je schilderijen, dat komt. Ook daarvoor dank, en erg mooi, werkelijk.


(Bulletje en Boonestaak)

Zag gisteren het tweede deel van World War I.
Bij elkaar vier delen (I 1&2, II 1&2), en je ziet veel dubbel of beter: vierdubbel. Dat paard wat steeds maar die loopgraaf in flikkert.
Maar: indrukwekkend.
Mij volkomen onbekend: Amerikaanse invasie in Siberië (Vladiwostok), en redding aldaar door gans Siberië daarheen gevluchtte Tsjechen... Die Amerikanen mochten zich overigens totaal niet met de Russische revolutie bemoeien. En deze verhalen spelen in 1919 en 1920! In Vladiwostok lagen trouwens ook veel schepen van andere geallieerden. En o ja, Japan hoorde bij die geallieerden...

Sacco en Vanzetti kwamen ook nog even in beeld. Maar daar heb je geen strip van.
Wel van Fred Flodder en Cor Cordaat. Het zou omgekeerd moeten zijn, maar ja...