vrijdag 18 mei 2012

Longhaas, jodenhaas en cubebe peper


Gisteren longhaas, paddo-mix en ciabatta.

Het was weer like wow man...

Ja, kijk. Je denkt diep na, je bestelt (je hebt de benodigde contacten!), je geeft het benodigde geld uit, je hep verstand van koken, gevoel voor verhoudingen, smaak, durf, enfin ("creativiteit" zeg maar, met een vies woord...).


Dit is wat er van een kilo longhaas overblijft, als je er met niet teveel rücksicht de zooi afsnijdt.

Het kan subtieler.
Maar ja, eerder was dat al aan de orde: "Jij bent ook niet subtiel!" -"Nee, ik van Van Thiel".

Olijfolie (lichtgele!), sjalot, knof...
Laurier, ietsje zwarte peper grof gebroken, ietsje paddo-blokje...
Laag vuur.
Van een pakje paddo-mix de stelen van de grotere afbreken, platdrukken en erbij. Steeltjes van soorten met langere en wat taaie stelen: in stukkies erbij. Roer wat om. (Als je met één bledje paddo's wat te weinig groenten hebt, dan kan je er een zakje of deels-zakje -rest vriezer- soepgroenten bij doen, samen met de ui en knof.)

Nog steeds op laag vuur de rest van de paddo's er grof gesneden bij, omroeren, hoog vuur, iets bakken, witte wijn, weer aan de kook, vuur laag, proef.

Oven aan voor de ciabatta'tjes. Maak ze licht nat voor je ze erin schuift.

Boter, heet!, longhaas...
Beginnen met snel rondom dichtschroeien. Niet te lang bakken!

Tegen het eind wat rode "peper"korrels uit azijn erbij.

Je kan er ook de -pittige- azijn van die korrels zelf bij doen, maar maak er dan met wat suiker ("suiker"; palmsuiker, Turkse druivengelei, rijststroop...) wat zoetzuurs van.
Zoniet, bewaar dan die zeer fraaie azijn voor wat anders, bijvoorbeeld voor een vinaigrette waarin wat pikants gewenst is (het is weinig azijn, dus vul het aan met gewone witte wijnazijn of appelazijn, en maak het daarmee dan meteen minder pikant).


Ik experimenteerde ook met platgedrukte en idem als boven gebruikte droge rode "peper"bessen, in plaats van die op azijn dan dus. Dat is toch wat heftiger.
Er zijn dingen waar die prima bij smaken, en andere waarbij minder (de droge dus).
Ik hoop tzt. meer licht in deze culinaire tunnel te kunnen aanbrengen...

Kreeg vandaag jodenhaas. Soort -moeilijk te oogsten- ossehaas uit de schouder / voorbout.
Hij is geseald, dus dat kan nog even liggen in de koeling, want zoals bekend eet ik slechts eens in de vijf dagen vlees.

"Jodenhaas" omdat de echt orthodoxen alleen uit de voorbout eten. De achterbout ligt tegen de -onreine- kont aan...

Wel mooi spul!
Niet zo'n enorme lap, mooie stukkies. En niet helemaal vol met die zenen die eraf moeten.
Heb het trouwens van  hier (alle links hier in een nieuw venster).

Hieronder zie er twee lief op mekaar liggen. De bovenste ligt wat over de onderste heen, links.

Eindelijk eens twee joden die geen ruzie maken...



Intermezzo

Ach Marieke, ga schoen Marieke,
Ik wou van aw mor ien plezier ["ik docht", zongen ze vroeger]
En et plezier da'k van aw zou wille
Is me aw slape vur iene kier [iëne kiër].

Enfin. Uw post Marieke.

"Topje afzuigen"?

Ik doe mijn asperges ingewikkelder (hahahahaha!).
Klein kontje eraf, kontjes + asperges als bloemen in vaas in een pan water, natte doek, donker.
Schillen, nog meer kontje eraf, kontjes platdrukken en met de schillen bouillon van koken.
(Asperges direct na schillen weer in natte doek!).
Bouillon zeven, koelen.
Asperges daarin koken, steeleindes boven het vuur, -afzuigbare!- toppen náást de pit. (Zo'n zwarte ovale mosselpan is hiervoor ideaal.)


Jullie denken allemaal dat daar boven óók Knorr staat.
Maar nee. Natuurlijk niet.
Daar staat Mekker.

O ja, weer een ontdekking vandaag!
Op zoek naar "Afrikaanse peper", cubbebe of zo. Zie gisteren. Terpentijnsmaak of zo.
En verdomd ik vond het. "Kubbeben".
Veel gezoek, maar het heet officieel cubebe. Cubebe bessen of cubebe peper, wat u wilt.
Nou moet ik het nog gaan gebruiken, en commentaar volgt.
Maar ja, waar smaakt terpentijn bij...


Veel foto's en filmpjes op de markt in Groningen gemaakt, uhh, dus ook van de kermis. Maar dat kompt allemaal later. Stuk voor stuk ook die filmpjes, want anders ga ik over m'n rantsoen heen, ik bedoel dat wat ik pijnloos mag uploaden.

Kocht trouwens op de markt griezelig lekkere mozzarella. Werkelijk wow.
Van deze lui hier.

Tot slot. Want zo ken ie wel weer.

PJ. over die foto's van de Folkingestraat, van die tentoonstelling in de synagoge.

Die foto's ken ik.
Kees v.d.Hoef heeft dit jaar een kalender gemaakt met alleen maar foto's van de vroegere Folkingestraat.
Heb het ding gezocht, te goed opgeborgen, kan hem niet terugvinden.
Wie weet schiet het me nog weer te binnen.

Zag een grappige foto van Erkan Torun: Wat je wel niet allemaal met groente/fruit kunt doen.
Gaat hierbij.

Mijn hemelvaart stel ik nog even uit Deo volente!


Leuk.
Maar het is ietsje te té, met die aardappelen.
En het is niet origineel natuurlijk. Dit was ooit een hele kunststroming...
Zie Arcimboldo hier.


Een van zijn vier jaargetijden hier. Zomer.

Uhh, loste een puzzel op in Huis de beurs.
Aardige buren. We discussieerden  over "Nederlands" want ik vond dat ik in die puzzel (in een 10 voor taal-boekje!) taalfouten vond.
Om er maar een te noemen: Zeilboot. Dat heet zeilschip. Een boot heeft geen zeil (of motor). (Reddingsboot en veerboot = oorspronkelijk roeiboot, dus kom daar niet mee aan.)

Uhh, "Tot slot"?
Neenee, want vrijdag = gedicht.

Sebastiaan
Dit is de spin Sebastiaan.
Het is niet goed met hem gegaan.
LUISTER!
Hij zei tot alle and’re spinnen:
Vreemd, ik weet niet wat ik heb,
maar ik krijg zo’n drang van binnen
tot het weven van een web.
Zeiden alle and’re spinnen:
O, Sebastiaan, nee, Sebastiaan,
kom, Sebastiaan, laat dat nou,
wou je aan een web beginnen
in die vreselijke kou?
Zei Sebastiaan tot de spinnen:
‘t Web hoeft niet zo groot te zijn,
‘t hoeft niet buiten, ‘t kan ook binnen
ergens achter een gordijn.
Zeiden alle and’re spinnen:
O, Sebastiaan, nee, Sebastiaan,
toe, Sebastiaan, toom je in!
Het is zó gevaarlijk binnen,
zó gevaarlijk voor een spin.
Zei Sebastiaan eigenzinnig:
Nee, de drang is mij te groot.
Zeiden alle and’ren innig:
Sebastiaan, dit wordt je dood…
O, o, o, Sebastiaan!
Het is niet goed met hem gegaan.
Door het raam klom hij naar binnen.
Eigenzinnig! En niet bang.
Zeiden alle and’re spinnen:
Kijk, daar gaat hij met zijn Drang!
PAUZE
Na een poosje werd toen éven
dit gerichtje doorgegeven:
Binnen werd een moord gepleegd.
Sebastiaan is opgeveegd.
Annie M.G. Schmidt

Zachte kersenstokken...