vrijdag 11 mei 2012

Kariatiden, dat kan PJ ook!



Ja, ik ken ze. Vlakbij het stadhuis van Utrecht.
Dank PJ.
Maar is dat de oorspronkelijke Winkel van Sinkel, of is dat -nu- de "Winkel van Sinkel"?
Het is ook vlakbij die kroeg waar altijd die tiepe (Gans?) door zat te zakken.

Over kroeg gesproken.
Zat vanavond in een of andere kroeg, geen idee waar, tafeltje, drie zeer duidelijke -oudere- homo's.
Schoot me in ene een ouwe grap te binnen.
"Ken je de three women?
-Nee, nee...
Wim Kan, Wim Ibo en Wim Sonneveld..."

Heel lekkere kaas vandaag trouwens, nou we het er toch over hebben.
Landana belegen schapenkaas stond er in de kraam bij, Landana noemt het zelf Mild, en terecht want dat belegen, dat valt wel mee. Zie hier (alle links hier in een nieuw venster).
Landana dat is een shitnaam, maar wel met gevoel voor export verzonnen (want export willen ze, zie de internationale teksten op de kaas).
De kaas komt trouwens uit Bodegraven. Had hem van zie  hier.

Erg lekkere kaas (deze; ze hebben meer soorten). Heel subtiel.

("Woont Mohammed hier?" -"Nee gelukkig niet." "Nou," zegt een derde, "jij bent ook niet subtiel!" -"Nee," zeg ik, "ik ben Van Thiel.")


O ja, Marieke nu.

Prins Bernard, huhh? En uwe Congo koning dan??

Dat Guerande zout, dat kan je hier nauwelijks krijgen. Ik betrek het van Amsterdamse C.

"gezeefde" Provencaalse kruiden??

Casals: ongelofelijk mooi! Dank!!
(Elcant = (Catalaans) het gezang, dels = van de, ocells = vogels. [ossElsj])

Ja tomaten. Lijkt op Catalaans iets. Brood wat roosteren, knof op raspen, niet te rijpe halve tomaat (rood van buiten, groen van binnen) op uitdrukken/raspen, rauwe ham...

Auden? Search the blog... 3 april 2008...



Dit zijn die shiitake, van eergisteren of zo. Vergat die foto nog...
Mooie kwaliteit, niet duur, bij een iha erg dure "Marokkaan". Winkel met voornamelijk als klanten kruidenvrouwtjes en vego'tjes en dat soort vaag rondkijkend volk.

O ja, Vrijdag. Gedicht.
Auke is geboren in Helmond, net als ik.

Foute keuze

Mijn naam is Auke Siebe Dirk
Ik ben vernoemd naar mijn oudoom Dirk Siebe
Een jongen die een verkeerde keuze heeft gemaakt

Koos voor een verkeerd leger
Met verkeerde idealen
Vluchtte voor de armoede
Hoopte op een beter leven

Geen weg meer terug
Als een keuze is gemaakt
Alleen een weg vooruit
Die hij niet ontlopen kan

Vechtend tegen Russen
Angst om zelf dood te gaan
Denkend aan thuis
Waar Dirk z’n toekomst nog beginnen moet
Zijn moeder is verscheurd door de oorlog
Mama van elf kinderen, waarvan vier in het verzet zitten
En een vechtend aan het oostfront
Alle elf had ze even lief

Dirk Siebe kwam nooit meer thuis

Mijn naam is Auke Siebe Dirk
Ik ben vernoemd naar Dirk Siebe
Omdat ook Dirk Siebe niet vergeten mag worden.


(Hopelijk komen die foute joden nou niet boven m'n huis vliegen met zo'n spandoek...)

Oh! En zie hier! Groots! Waw!! "Penningmeester van het Mark Rutte is Lesbisch Genootschap" hahahahahah!


Hierboven die Guanciale, gepekeld kinnebakspek, zoals het er na enkele weken drogen uitziet,.
Groen! Brrr! Maar ruikt perfect, niks aan de hand.

O ja, ik hoop niet dat L. door dat "lijp oud wijf met die collectebus" zich aangesproken voelde want A] het is precies iets wat ze zelf zou kunnen zeggen, en B] was het, schoot me in ene te binnen, Majoor Bosshardt.

(Toen ik nog op die schepen werkte ging ik boodschappen doen vlakbij het Oosterdok, Amsterdam dus, straatje Rapenburg. Kwam zij ook. "Ik laat die zak met sperziebonen maar open, dan kunnen ze zien dat ik er geen aardbeien in heb." Ik zeg "Mevrouw, dat zal wel meevallen"...
Een keer had ik net een interview met haar gelezen in Trouw. Dat ze lesbische neigingen had gehad. Ik zei dat ik die uitspraak dapper vond. Nou, dat was allemaal flauwekul natuurlijk...)


Fanmail, PJ. Dank.
Dag,
Leuk dat "Marieke" weer actief is.

Gisteren de kalfswang genoten.
Wat een fantastisch mooi en smakelijk vlees is dat.
Ga er nu zelf ook mee experimenteren.

Tot dinsdag con un saludo atento
PJ


Helmut Newton  hier.

Vandaag in NRC Next weer zo'n overgepend en fout begrepen en nooit zelf gemaakt recept. Koekjes met geraspte flespompoen. "Rasp de pompoen". Oh? Gewoon zo maar?
Nee natuurlijk niet. Zie hier.
En ik weet ook hoe ze erin is getrapt.
In de meeste recepten staat dat je geen geraspte maar mashed gekookte moet gebruiken. En dat is dan automatisch, weet elke pompoengebruiker, zonder de schil.
(De échte pompoengebruiker kookt + pitten en schil, maar mashed dan natuurlijk zonder...)

Deed me denken aan dat ik weer eens pumpkin bread moet maken...


Zag eergisteren Maigret deel 1 aflevering 1, ach...
Gisteren 1, 2. Verdomd ik had het goed! Het was die moeder!

Laat maar...