zondag 13 mei 2012

Vanallus



Eerst maar even wat over de (opbouwende!) email discussies tussen Marieke en mij, veroorzaakt door steeds maar weer veranderingen bij Blogspot.
Om maar iets te noemen: zie hierboven. Dat is hoe Marieke haar post ziet in Internet Explorer. Volgende foto: hoe ik het zie in Firefox (zie de bovenste regel, maar welke fout simpel te herstellen is door die door de foto lopende zin één regel lager te zetten.
Maar ja, Marieke ziet niet dat het in andere browsers (ook Opera) niet klopt. Het is niet, zoals dat heet, cross browser compatible.
Maar geen probleem hoor; ik pas het wel aan.

Vandaag zag je bij Marieke ook grotere initialen in een aangepaste kleur.. Mooi. En ze past de kleur aan, aan het thema (die paarse Zappa). Prima. En ze werkt op een andere manier in de lay out dan ik (zij in de vormgeving, ik in de HTML), dus ik zou niet weten hoe haar daarbij te helpen.
Ik ga wél uitzoeken hoe je in de titel klein kapitaal kunt krijgen, want kapitaal vind ik lelijk.


De content nu, van haar blog.

Zappa's Gumbo, heeft dat iets te maken met Gumbo Ya Ya van Dr. John? (Search the blog over Dr. John!)

Je bed, je graf: ik hoorde aan een ontbijt ooit iemand zeggen "Ze moesten me uit een heel diep graf delven" (vrouw van de broer van John de Crane, verder herinner ik me weinig...). En o ja Marieke, ja, over Der Tod und das Mädchen, daarover wil ik wel eens wat publiceren. Misschien morgen al.

Mooi hoor, die Plofkip "Cheap Thrills"!
(Komt een vent bij McDonald's, kipburger neemt ie, klaagt ie "Het smaakt ergens naar! D'r zit smaak aan!" -Ja" zegt zo'n tiepe daar, "tegenwoordig hebben we geen plofkip meer..."

Je Lidl nu. Ik kom er nooit, noodgedwongen, want geen in het dorp, en in Stad zeer uit het centrum. Kom bij Aldi.
Het is bij de Aldi maar heel soms dat daar iets niet echt lekker is. Yoghurt is het enige wat ik me kan herinneren, en die Frans Baskische schapenkaas (zie mijn post gisteren met foto's van vergelijkbare), maar ja, die was alleen maar niet meer zo lekker nadat ik terug was uit Frankrijk, alwaar ik veel van dat soort kaas had gegeten, van erg goeie kaasboeren...
Die nep-Old Amsterdam van Aldi, die is werkelijk prima, en ook die plakjes magere kaas.
(Vanavond trouwens pasta, tomatensaus, geraspte kaas. Proefde die van Euroshopper. Niks mis mee...)


Hieraan begon ik vandaag. Elke maand kon je bij de Figaro zo'n forsch dikke hardgebonden pil krijgen voor € 10.
Begon er dus in te lezen. Eerst bladzijde: de Reform Club in Londen. Tsjee, daarheen heeft Sammie Eilenberg me ooit meegenomen voor een fraai diner... Sammie zie hier (alle links hier in een nieuw venster). We verzamelen / verzamelden allebei Dong Son hier, Ban Chiang hier en Batak brons (weinig informatie; zie bijvoorbeeld een vuursteen met afslagmetaal hier.

Recept
Ovengedroogde tomaten.
Maak een kruis in de kop van goed rijpe pruimtomaten en haal ze even door kokend water.
Pel ze en snijd ze in de lengte door. Haal ze uit.
Leg ze op de snijkant in een ingevette ovenschaal, giet er flink olijfolie over en bestrooi daarna met wat zout.
Tussen de tomaten eventueel wat verse kruiden stoppen (basilicum, oregano, bonenkruid...)
Zet ze een halve dag in een oven op de laagste stand, eventueel, als de tomaten gaan bakken, met de ovendeur op een kier.
Laat goed afkoelen en doe in een pot, met de olie.
Weck eventueel, als ze lang zullen gaan staan.


Dit is de guanciale die ik gisteren gebruikte, Mooi hoor! En lekker...

En nou echte serieuze culi-praat. Eindelijk...

Kookte net orecchiette (oortjes-pasta; zie hier; moet lang koken!), en in plaats van ze af te gieten als ze net gaar zijn, en dan koud spoelen (voor later gebruik) en olijfolie erdoor tegen het plakken, deed ik het volgende. Afgieten, niet koud spoelen, wel olijfolie en ook (nodig!) regelmatig omroeren. Kregen ze een hele mooie zoetige smaak van.

NRC, Marjoleine de Vos beantwoordt wekelijks vragen over koken.
Of je wel een oven moet voorverwarmen of niet.
Een kletsverhaal, wat er op neerkomt dat het wel mooi is iets langzaam te laten opwarmen in een koude oven, maar dat de hete gloeispiralen van die koude oven de zaak kunnen doen verbranden aan de bovenkant (mevrouw heeft nog nooit van een oven met ventilator gehoord).
Volgt geneuzel over dat het de deur opendoen of "stoom uit gerecht" de temperatuur kunnen doen dalen, en dan beginnen die vreselijke spiralen weer... En dat die spiralen heter zijn dan de oventemperatuur. (Goh!)
"Dus je kan er een deksel op leggen of folie of zo." (Goh!)
"Alles met een omhulsel [...] verbrandt minder snel dan wat onbeschermd blootstaat aan de hitte". (Goh!)
"vandaar dat de bovenrand van een taart wel eens in aluminium folie verpakt wordt". (Goh!)
Tot slot, hou je vast. "Het voorverwarmen van de oven dient dus [...] om te voorkomen dat een gerecht van buiten verschroeit nog voor het gaar is".
Mevrouw, je kan ook beginnen met wat lage temperatuur, en die na even wat omhoog draaien...

Zelfde krant, tenten met zelfgemaakte hamburgers (was ooit een soort wensdroom van mij, een echt goede hamburgertent...) Uhh, ze gebruikten licht gerookt vlees. Mooi idee.
(Puur rund: altijd probleem met droogheid. Dus daar zit altijd vrij veel vet in...)

Zelfde krant, nieuwe tuinbonen, nu net op de markt, dubbel doppen. Wat een klets...

Zelfde krant. Goed idee: sinaasappelen anderhalf uur laten koken (met schil en al natuurlijk), en dan blenden met (flink) eieren, amandelen, suiker, cacao, bakpoeder. Bakken. Sinaasappel-chocoladetaart.

En een link in die krant tot slot, vanille hier. Uhh, cecina (de sub-pagina daarover opent niet altijd, bóven die vanille-pagina) is enorm lekker! Soort Bündnerfleisch. Uhh, cecina uit Castilla y León is veel minder spannend dan dat uit Huesca. Niks rund. Gecastreerde schapen, ezel, geit, vos, wild zwijn, you name it...


Gisteren olijfolie, guanciale, rode ui, knof...
Kook bio kriel in de schil met paddoblokje, afgieten, koudspoelen.
Olijfolie, guanciale dus, later ui en knof.
Witte wijn, Oxo, chili"vlokken" zonder pitjes, laurier, venkelzaad...
Proef.
Rode puntpaprika...
Bak verse zalm in boter.
Warm krieltjes in de saus.
Waw... Hoe die guanciale er doorheen "praat"!
(Proefde die trouwens rauw, rood vleesstukkie en wit vet stukkie. Heerlijk...)
(O ja, ik gaf toch van die nog-te-drogen guanciale, die drogend groen wordt, aan die vrouw van die Italiaanse winkel? Vergat te zeggen dat het groen wordt. Kwam d'r tegen, ik zeg Hoe is het met die Guanciale? Ze begon zowat te gillen, hahahahahah!


Nu wat niet-culi. Eindelijk.
(Morgen trouwens maar weer eens een raar instrument of zo. Heerlijk. De Teenfluit...)

Formule I.  Prachtig. Vijfde race, vijfde -ik bedoel andere- winnaar.
Red Bull weggeblazen, dat zei ik al.
Rookie Maldonado eerste!

Sofia hier.

NRC, "Achter het Stuur".
Bart van der Weiden, directie Koninklijke Nedschroef Holding.
"Er staat nu een prachtig exemplaar van een Maserati Ghibli in mijn garage". "Voor de hobby staat er ook nog een Maserati Khamsin".

Gristus wat een ontzagwekkende blaatkop...
En dan te bedenken dat mijn opa en mijn vader die tent groot hebben gemaakt zonder ook ooit maar een keer in hun hele leven gehijgd of gekwaakt te hebben...

Die eikel is 55. Als die 65 is dan kan ie nog net naast z'n Maserati's gaan staan blazen en schreeuwen, maar z'n rug buigen om erin te kunnen komen, dat kan ie dan niet meer.
De ontzagwekkende zak...


Zo kan ie wel weer. Toch?!
Doehoei!