zaterdag 7 april 2012

Nog even de Heilige week, Semana Santa


Gedragen praalstuk in de heilige week in Spanje

Onder dat ding (een Paso), achter die zwarte doeken, hieronde rode doeken, daar lopen de Costaleros.

De dragers

Zit nu bij vrienden aan dit blog te werken. Heb er gekookt, en nu staat het erg lang te pruttelen. Zie die champignons (duxelle) morgen.

Maar goed. Culi.
Een eetbaar kookboek nu.
Gerstenberg Verlag, lasagna kook"boek" hier (alle links hier in een nieuw venster).
Het recept staat dus, in reliëf, op de "pagina's!

Nazarenos, dat zijn die boetegangers, die met die puntmutsen.

Paasweek, boetegangers-genootschappen met puntmutsen

Dit zijn genootschappen, broederschappen.
Meestal in het wit, soms zwart of paars.
De outfit van de KKK is er van afgeleid. (Duim en pink achter de broekriem, drie vingers er over heen: K K K!)

Ku Klux Klan

Niks negatiefs mee bedoeld over die Spanjolen hoor, in tegendeel.

Recept
Catalaanse omelet
Bak spekjes uit in olijfolie, en bak daarna in dezelfde pan paddestoelen aan (melkzwam!) en platte peterselie.
Kruid met peper en zout.
Laat staan op laag vuur.
Bak een omelet en vul die met het -uitgelekte- champignonmengsel.

De Maagd Maria

(Ik denk dat wij, als katholieken, een rijkere jeugd gehad hebben -als je tenminste niet in een inrichting zat-, dan die protestanten...)
(Ik denk trouwens ook -ik denk nogal veel- dat het vooral katholieken waren, omdat die grossierden in internaten en zo. Protestanten kenden dat niet.)

In NRC staan stukken betere recepten dan in NRC Next.
Vandaag Joep Habets, ei-truffelkroketten.
Nog nooit, nimmer, heb ik van een NRC Next recept gedacht Dat ga ik maken. Maar van die NRC recepten wel. Deze gaan we ook maken.
Wel een opmerking.
Je maakt de farce van de kroketten, je koelt, je vormt kroketten, je koelt opnieuw, je paneert etc., je koelt opnieuw, je frituurt.

(Vorige goede NRC resept was Carbonara. Met guanciale!)

O ja! Werk nu met Photoshop CS6 beta. Behalve dat je er, zo las ik, makkelijker met giga bestanden mee kunt werken (doe ik niet) tot nu toe niet veel schokkends. Zou het dan ook niet aanschaffen, ware het niet dat ik het hele pakket van mijn opdrachtgever krijg...

(Lees hieronder)

Na de kruisafname.

Er stond gisterenmorgen in NRC Next én vanmiddag in NRC een heel leesbaar verhaal over de lijkwade van Turijn, nou we toch op de Roomse toer zijn. Uhh, die vrijdag NRC koop ik om zaterdagmorgen wat te lezen te hebben in bed.
Lijkwade hier.

Uhh, die "dubbele lijkwade" stoort me niet, maar wat me wel enorm stoort is dat je in Next op de maandagmorgen forsch wat artikelen leest die je op zaterdag al in de NRC las. Want je abo is toch ma-vr next, zaterdag NRC? Toch?

En nou ga ik Indonesische (kleine) lumpia's maken en nog kleinere sumpia's ("vlammetjes").

Ruiter met vrouw in Sevilla

Doehoei!