zondag 29 april 2012

Ik hou het denk ik kort vandaag,


want vandaag BTW aangifte, allerlei correcties van vier cursussen, GP2 (ach...) en Indy Cars (ach, maar toch af en toe spectaculair, maar het duurt wel meer dan twee uur...)

Ja, en morgen laatste dag van de maand = factureren... (wel lekker werk, daar niet van...)


Dit komt uit een NRC advertentie, waarin ze drie afdrukken (ze noemen dat natuurlijks anders) van Van Straaten "in luxe couvert" of zo, voor een zeer forsche prijs aanbieden.
"Gratis" krijg je er ook nog een "boekje" bij, wow!


God, wat was het weer lekker gisteren...

(L. Is dit een mooi schoon bord, of is dit geen mooi schoon bord? Huhh?)

Lamskotelet, flageolets, courget.
Lek flageolets ("groene kidneybonen").
Olijfolie, sjalot, knof...
Kleingebroken pipali ("long pepper"), laurier, iets fijngewreven komijn, zwart sesamzaad...
Wat kippenbouillon, wat witte wijn, wat inkoken...
Proef op zout.
Flageolets erbij... Courgetblokjes erbij...
Ondertussen heb je die lamskoteletten in flink boter supersnel op twee kanten gebakken, en ook nog met heet water daar een mooie jus gemaakt...




Deze kreeg in van C. maar meestal krijg ik ze van PJ.
Gegarandeerd dat ik deze dinsdag van PJ krijg...

O ja!
Duitse radio , NDR 3, klassiek.
Was er een rokers-café. Er hing daar een mededeling aan de muur: "Niet-rokers graag buiten niet-roken!"

Ja, en der was een café in Brabant, daar hing een briefje aan de muur Bal gehakt met brood en zuur € 1,-.
Komt daar zo'n handelsreiziger binnen, bestelt "Een keumke koffie vrouwke", ziet ie dat briefje, "En doe meen ok mor zo'n bal gehak".
Kreeg ie z'n koffie en een schoteltje met een klein balletje gehakt er op.
"Vrouwke, wor is 't braut?"
-"Da zitter durhinne me jonge..."
"En 't zoer?"
-"'t Zoer, da kriede straks wel van oe eiges me jonge..."


Paella-pannen op de markt in Valencia.
(Dank PJ!)

"Paellas y paelleras gas y leña"
Paella =, althans in het Valenciaans, paella-pan.
Paellera is zo'n gasbrander die je daar ziet hangen, die de warmte gelijkmatig verdeelt.
Gas = gas (Valenciaans; Spaans gaz) en leña = haardhout.

Die guanciale, dat kinnebakspek wat hangt te drogen, dat begint groen uit te slaan (of schreef ik dat al?).
Maar hoe dan ook: het blijft perfect clean ruiken.
Trouwens vanavond heb ik er stukkies van uitgebakken en verwerkt. Heerlijk!


Noordpolderzijl, dank weer PJ.
Uitsmijter met garnalen...

Er zijn daar rare dingen aan de hand.
Burgemeester voorzitster van een stichting, stichting koopt dat pand, burgemeester enigste lid stichting, doet het pand over aan mevrouw... (zij zelf dus) en gaat er met het pand van door...
Refo's... (De woningbouwverenigingen hier, dat is van hetzelfde laken een pak...)

O ja!
BBC Radio 3 (klassiek). Luister hier (alle links hier in een nieuw venster). Uhh, je moet even geduld hebben, en ook de boxjes wat meer open draaien.
Maar goed.
Ik (katholiek opgevoed) vind hun (Anglicaanse) uitzending op zondag 17.00 - 18.00 (onze tijd) altijd prachtig.
De preken ("Wij mogen hen niet verlaten!), de bijbelcitaten ("En het vierde dier", zie hieronder) en prachtige koren, werkelijk.
Ja, het is, als je dat hoort, of je erbij wilt horen.
Het is alsof ze je uitnodigen, terwijl dat katholiek gezang toch wel af en toe wat zich afzettends van de rest had...
(Ik was ooit als kind in een protestantse kerk terecht gekomen. No problem. Maar de katholieken daarover later... Wow...)


Het vierde zegel, het vierde dier...

En toen Het het vierde zegel geopend had, hoorde ik een stem van het vierde dier, die zeide: Kom en zie!
En ik zag, en ziet, een vaal paard, en die daarop zat, zijn naam was dood; en de hel volgde hem na. En hun werd macht gegeven om te doden tot het vierde deel der aarde, met zwaard, en met honger, en met den dood, en door de wilde beesten der aarde.


Ik zei het al, die Guanciale die te drogen hangt, die begint er smerig uit te zien. Groen uitgeslagen.
Nou ja, dat zal best, maar het ruikt perfect en smaakt ook nog perfect ook, want vanavond (zie recept morgen) gebruikte ik het in het eten.
Kijk.
Heerlijk.

Pang!