donderdag 26 april 2012

Daar zijn we weer, toch?!


Eerst maar even culiën. De planning.

Vanavond gefrituurde tempeh (heerlijk!), lijkt op tempeh kering [kring], "tempeh droog", drooggebakken tempeh (recept maken ze ook met aardappel; ketang kering). Met ricecakes, lekkere hoisinsaus en blimbing erdoor, stervrucht.

Die bruine randjes van die stervrucht, dat is normaal als je het wat te lang laat liggen. Ik bedoel ik kocht een groene en die is nu dus geel.

Uhh, dat recept lijkt wat op tahu malayu, Maleise tofu. Dat is ongeveer hetzelfde als roedjak manis, maar dan minder zoet (ketjap asin + manis ipv enkel manis), en geen zoet fruit erdoor, en wel blokjes gefrituurde tofu erdoor. Is enorm lekker, en eten vanavond wás enorm lekker!.



Morgen na Groningen geen idee.
Overmorgen lamsvlees, flageolet, courget.
Zondag ei, kriel en ?groenten.

Recept
Oost-Indische kers
Van de Oost-Indische kers kunnen zowel de bloemknoppen als de zaaddozen (niet al te groot) op azijn gelegd worden.
Gebruik witte wijnazijn en voeg geen zout toe, hoogstens ietsje voor de smaak of om ze langer te kunnen bewaren.
Schud de eerste dagen enkele keren per dag om, want het drijft.Gebruik de zaaddozen als kappertjes en de bloemknoppen als zurige decoratie, bv. op salades.


Armemensen-kappertjes...

Donderdag, nog-niet-gepublicerd recept.
Groene kerriepasta
Maal in een vijzel 1 deel daoen djeroek poeroet, vijf delen sjalotten, een deel korianderzaad, vijf delen knof, een deel laos, een deel gemberwortel, zes delen kleine groene lomboks en een deel komijnzaad.
Werk er ook wat korianderwortel door (twee delen), als u daaraan kunt komen.
Tot slot drie delen sereh en 1/2 deel zwarte peper.
Eindig met twee delen garnalenpasta, naar eigen smaak trassi goreng of petis oedang.
Gekoeld heel lang houdbaar.


Gebruik het liefst opbakkend, en combineer liefst met kokos.

Ik was gisteren in die grote kookspullenwinkel, Cook & Co.  Een extra fijne zeef, zo een met messing draadjes. Nooit van gehoord. (Vroeger heette dat een paardeharen zeef.) OK, dan zo'n pizza-snij-rollertje, maar dan zo een met zigzag rand zeg maar. Nooit van gehoord.

Zat me nog af te vragen wat macro-biologisch nou eigenlijk in feite betekent. Niks toch? Net zo min als bio-dynamisch.
(Ik vraag altijd in die groene winkel "Is het wel echt macro-dynamisch?")

Ik ben niet makkelijk jaloers, maar dit hieronder erfde een neef van mij.
Twee bij een meter...


Poetin ging een nieuwe Lada promoten, wilde het ding niet starten, hahahahaha. Zie hier (alle links hier in een nieuw venster) maar omdat ze er alle tubes behalve deze hebben afgekregen krijg je bij deze nu dus een enorm lange advertentie eerst...

Fanmail. Dank L.

Goedemiddag Maarten, ik had even geen tijd om te schrijven, mijn aandacht was ergens anders nodig.
Enfin ik zag vanmorgen bij De Slegte een luisterboek:  5 CD's met het verhaal "Han de Wit gaat in ontwikkelingshulp" voorgelezen door Heeresma zelf. Verder staat er nog een interview op van Anton de Goede met Heeresma, kortom 5,5 uur luisterplezier. Ik heb nu weer even geen tijd, maar heb een stukje geluisterd en het leek me erg goed. Leuk om die gekke, goede stem van Heeresma te horen. Ik heb je al eens verteld, dat de mensen hier, tijdens zijn lezing, hem helemaal niet leuk vonden. Ik was de enige, geloof ik, maar ik lach me gèk om hem.

Heeresma is super, en Han de Wit is blijkbaar ietsje een parodie op De Avonden.

In Han de Wit miezert het, het hele boek door. In een boek van Cela, Mazurca para dos muertos, regent het ook continue. (Nederlandse vertaling van Barber van der Pol, Mazurka voor twee doden. Niet lezen! In die vertaling, althans eerste druk, ligt iemand, die in het origineel zich ligt af te trekken in de schaduw van een boom, te neuken onder die boom...)



Han de Wit

Verder heb ik de biografie besteld van Elsschot, ik ben zeer benieuwd. Elsschot behoort tot mijn favorieten en ik kan bijna niet hebben dat "een ander", de biograaf, zich met "mijn Elsschot"  bemoeit.
Verder gooide een vriend een recensie van een toneelstuk aangaande "Woensdag Gehaktdag", bijgewoond door schrijver Richard Klinkhamer zelf, in de bus. Dat stuk speelt tot 4 mei in De Machinefabriek" in Groningen. Nrc kreeg geen slechte indruk. Het is jammer dat het zo'n end weg is, anders was ik beslist komen kijken. Begrijp me goed: nieuwsgierigheid maakt dat ik zeer benieuwd ben naar de interpretatie van de regisseur van het harde verhaal van Klinkhamer.


Ja, die Klinkhamer zat erbij, op de première...




Vraagje: Als je toch je Aow hebt, had je toch dat paardeleren jack kunnen kopen i.p.v. te gaan zitten zuipen (grapje)?!?! 
Dag, L.

Ik hép een paardeleren jack gekocht. Hoe kom jij trouwens bij dat paardeleren jack? Daar hep ik hier toch niks over verteld?

Ik was weg van die bij Manufactum, maar ja, € 800...

En toen was ik op de Oude Kijk in 't Jatstraat, tweedehands klerenwinkel, zeer fraai donkergroen iets naar blauw zwemend zgan paardeleren jack, zeer zware kwaliteit, mooi gevoerd, € 25, wat ik tot 17 naar beneden lulde.

(Niet zeuren over die kapstok; ik ben super lui en die kapstok, nou, die hing er gewoon...)

Links paardeleren. Je ziet op dat leer kleine niet-hoekige eilandjes, die elkaar niet raken. Dit is trouwens een Vincistar.

Rechts een Sticks and Stones, maar dan natuurlijk wel de Amerikaanse. Niet die Nederlandse damestassenfirma. Jas van de Amerikaanse bereden politie. Kalfsleer. Veelhoekige eilandjes, wat groter, en die mekaar raken.

Midden, dat is steenbok. Niet mooi (vlekkerig) maar onverslijtbaar werkkledingleer. Het sterkste leer van de soepele soorten. Peperduur. 35 jaar geleden $ 2.000,-.





Jeanne d'Arc.
Merci PJ: