woensdag 14 maart 2012

Eerst maar even gisteren.


Tortellini met tomatensaus

Gatsiederrie, wat een vies kommetje weer...
Kook tortellini met wat kruidenblokje. Zoals gisteren gemeld niet achten op die "15 minuten". Afgieten, koudspoelen.
Olijfolie, rode ui, knof, wat lombok, wat grof gemalen zwarte peper.
Tomatenpuree... Laurier, rode wijn, "droge" zwarte olijven...
Paprika erbij...
Proef.
Tortellini erdoor en serveer met geraspte kaas erover.
Erg simpel, erg lekker.

Ik was aan het lezen in dat Elseviers Culinaire Atlas. Gaat het over landen waar je "verstand van hebt", dan moet je keer op keer van alles corrigeren. "Bacalao = stokvis", dat soort gelul.

Je vraagt je af: moet ik nou wel of niet over mij onbekende landen lezen...

Tortellini

Tortellini schijnen in Modena erg populair te zijn. Geen idee.

Links

Feest van het fotoboek hier (alle links hier in een nieuw venster). Mét de gebruikelijke dynamische-site domheden, maar ja, dat ziet ú niet, maar merkt Google wel...

Jean Giraud overleden. Zie hem hier. En zie hier.

Jean Giraud, zie de tekst hieronder

(Weer die Klare Lijn, maar bij hem niet altijd)

Hij publiceerde veel onder de naam Moebius.
(De "Ring van Moebius", dat is weer wat anders, hier.)

Ik scheurde enkele dagen geleden het recept uit de NRC-Next.
Janneke Vreugdeloos, Chinezige runderstoof.
"Mijn website" hier. Gristus wat een doos...
"Shaoxing", dat schrijf je niet zo. Shaohsing.
En "vervangen door droge sherry" dat is een gotspe. Medium sherry, alla...
En donkere en lichte (dark en light) soy door mekaar gebruiken, tsjongejongejonge. Dark gaat over het geserveerde eten, light gebruik je bij het koken.

Mail. L. Dank!

Dag Maarten, het is weer boekenweek en dus boekenbal en een daar aanwezig filmsterretje(!) gaf als commentaar: "Het is hetzelfde als het filmfestival, alleen de mensen bij dit festival zijn lelijk om te zien". De avond ervoor hadden kijkers naar "De avond van het literaire boek" dat zelf kunnen constateren. Ik keek ook en zag vier koppels, waaronder het duo Siebelink en Thomése, die laatste heeft een hoofd waarvan het nèt is alsof er een enorm vogelnest over is geduwd met een wel héél groot ei erin.

Ja! Ik dacht ff dat die Kim Yong Il net zo'n soort haar heeft, maar bij nader inzien is dat niet zo. Dat is meer het gewone Spakenburgse refo-haar.

Kim Yong Il

Ik vind dat ik dat mag zeggen, omdat Thomése met dat rare hoofd toch op (mijn) televisie wil komen. Er was een damesduo waarvan de oude schrijfster "tante" werd genoemd (als grapje) door de jonge schrijfster en die heette dan weer "nichtje" De twee andere duo's bestonden uit drie nog ergere aanstellers en een gek. De vragen waren van een onvoorstelbare lulligheid, ik hoopte b.v. op: "Kent u buiten Jan Siebelink nog meer schrijvers die plagiaat hebben gepleegd".

Prachtig!

Nee, dat gebeurde niet, Siebelink mocht zijn rose schoenen laten zien en ook nog vertellen dat hij in een Maserati reed, maar over het ijverig overpennen van het werk van een ander: geen woord!
Ik hoorde laatst ter vergoelijking van dat plagiëren: "Men kan enorm dwepen met een andere auteur zijn taal en per ongeluk diens teksten hebben gebruikt". Adriaan van Dis komt overigens met die smoes niet gedraaid, hij bleek een aantal keren geen dweper maar gewoon een ordinaire jatter. Neemt niet weg dat hij in menig praatprogramma, als gast, voor serieus wordt versleten. Hebben we nog Ilja Leonard Pfeijffer: Hij heeft teksten overgeschreven van T.S. Eliot. Pfeijffer noemt het geen "jatten" maar: "Hergebruik van teksten".


Als iemand een kwaker is, dan is het Van Dis wel...

De koningin moeder van de literatuur, Connie Palmen, liep door het beeld aan de arm van Tom Lannoye: "Bent u verpleger of van de pliesie" sprak ze met dubbele tong. Hij: "Neen ik ben de auteur van het boekenweekgeschenk". Zij: "Proost" Dat laatste, over Connie Palmen en Tom Lannoye, is verzonnen door mij. Dag, L.



Hier! Connie Walmen, Connie Feren.
Met die Lanooje die je anders moet uitspreken.
Zou die trouwens ook op sterven liggen, dat ze met hem aanpapt?
En trouwens hoe groot is diens geslacht? Groter of niet groter dan dat van Van Mierlo?
En trouwens, hoe zit het met de lengte van het geslacht van Ischa? Hé!?

PJ, ik heb je dat verhaal over Madame gevonden. Komend weekend ga ik het redigeren, en zet het dan hier.

Hieronder: blijkbaar iemand flauwgevallen...

Kim Il Sung, afgebeeld middels honderden vlaggen, en een tand van hem ontbreekt