dinsdag 31 januari 2012

Witte cognac, Einstein op de plee en Chinese TV (dat rijmpt!)


trashumancia, schapentocht

Foto's vandaag: de Trashumancia PJ!. Zie hier (alle links hier in een nieuw venster).

Eerst maar even de planning, toch?!
Vanavond zou ik naar Groningen gaan, maar ja, BTW aangifte, laatste controle herschreven SketchUp cursus, tig afbeeldingen met gotisch schrift ombouwen naar Nederlands, huiswerkcorrecties, examens schrijven (SketchUp en Flash)...
maar ja dus, dat werd laat...

Vanavond een loempia uit de diepvries, maar wel met een enorm lekkere saus, al zeg ik het zelf (loempia in de lengte opensnijden en die saus erover).
Black bean garlic sauce, 3 op 2 mengen met Kung Po, wat sake erdoor en ietsje mirin.

Ik heb een hele tijd zitten denken of er wat gembersiroop door moest.
Antwoord: ja, maar ietsje-ietsje...

trashumancia, winterplek naar zomerplek

Zo min of meer deed ik de trashumancia zelf, in de Pyreneeën.

Planning nu. Eindelijk.
Morgen iets erg lekkers: heel langzaam gestoofde prei'tjes (alleen het wit!) in witte wijn. Baskisch. Met heel mooie mayo.
Gebruik daarvoor die mini-prei'tjes (zie enkele dagen geleden; ze zijn goed verpakt).
Verder iets met gebakken aardappeltjes en Quorn-balletjes of zo.

Overmorgen ei, kweepeer en sla. Geen idee nog, vrees ik.

En dan! Escargots, zuurkool (is bekende combinatie maar nooit gemaakt), met het restantje van dat pondje krieltjes.

schapentocht Spanje

Kwam weer een pasta tegen die ik niet ken. Tonarelli. Een grof soort "handgemaakte" spaghetti. Doe een Google en ga naar Afbeeldingen.

O ja, die "witte cognac".
Ja, daar was een jaar geleden of zo gedoe over in de pers (later hoor je er nooit niks meer van), en ik dacht toen Waar ken ik dit ook weer van. Uhh, in die pers was er sprake van Doorbraak in Rusland, maar zoals ik zeg, nooit meer wat van gehoord.

Maar in de Dictionnaire du Gastronome kwam ik tegen waar ik aan dacht: Blanche d'Armagnac.

Armagnac, enkel van de druif Folle blanche, en direct op de fles (dus niks hout).
Wordt gekoeld geserveerd "net als wodka" (kijk!), bij (serieuze eters, geen Russische nouveau riches) gerookte vis, vis-eieren in het algemeen en speciaal kaviaar.

Schapen van zomer-weide naar winter-weide

O ja! Vandaag op NDR 3 (klassiek) Einstein on the Beach. Phillip Glass. Niet om aan te horen. Je wordt er stapelgek van.

Hoor hier.

Daar ga je toch van schiften?!

En niet voor niks dat Peter Schickele ("P D Q Bach" maar ook de Sesamstraat muziek) er ogenblikkelijk een parodie op maakte, Einstein op de Plee hier.

schapentrek pyreneeën

Ja, zo was dat, in de Pyreneeën...

Uhh, over Schickele gesproken.
Je hebt mensen, heel redelijke en intelligente lui, en die vinden de Ouverture 1812 mooi.
Zie hier.
Maar laat je die mensen één keer de 1712 Overture horen, dan kunnen ze die 1812 niet meer horen zonder van hun stoel af te vallen van het lachen.

De originele 1712 muziek hier, en een uitvoering die toch wat minder is, rommelig, vind ik hier.



Zie deze link hier.

Daar moeten we wat duidelijker zijn, en wat correcter.
Half februari is onzin; wordt geproduceerd tot half maart.
En dat hars-verhaal is klets. Dennenhout OK.

Vacherin-Mont d'Or is Zwitsers; Vacherin du mont d'or, let op de schrijfwijze, is Frans.
Beide = Jura.

Daarnaast heb je een V. Fribourgois en een V. du Savoie (uit dezelfde vallei als de Abondance). Dit terzijde.

trashumancia in Madrid

Link, dank PJ.
De Muurgedichten van Leiden hier.

FF Chinees nou.

CCTV
(de Chinese staatstelevisie) hier.

Televisie
in het Chinees hier. Ff volhouwe mense!

Mahjong verslaving hier.

UFO's hier.

De trashumancia

Zo heb ik ook gelopen, maar dan in m'n eentje...

Loopt er niemand achteraan (stof te happen)? Vreemd...