maandag 9 januari 2012

Eerst maar even dat kersenbrood


Geweckte kersen

O nee, eerst even dat ik gisteren in ene zo'n slechte verbinding had (met Franse server) dat ik zelfs niet dat "Wordt vervolgd" weg kon halen.

Ennuhh dat "vandaag foto's kersenbrood", en "dat het heerlijk rook, uit de oven komend", dat was prematuur. Het róók heerlijk maar het was de oven nog niet uit. Nee want kijk. Ik was zo in beslag genomen door dat Photoshop - SketchUp gedoe (waarmee ik vandaag, dit tussenbeide, forsche resultaten boekte), dat ik er niet aan dacht dat de oven op Gratineren stond.
Dat kersenbrood kon ik dus wegflikkeren...



Wat leuk Maarten,
Vroeger -heeeeel lang geleden in mijn studententijd- maakte ik iets dergelijks, maar dan van oud brood. Lekker was dat!
Raar hè, dat zoiets dan in de vergeetput raakt.
Ik ga het weer eens maken.
Groet,
R.


Foei R.! Oud brood (soort broodpudding dus) en kersen (nou ja, fruit), dat is Bettelmann.
Zie hier (alle links hier in een nieuw venster).
Kersenbrood, dat hep IK uitgevonden...

koolvis varkensnet

Gisteren
Koolvis in varkensnet, flageolets, puntpaprika
Die koolvis in varkensnet, dat zou wel eens een wereldprimeur kunnen zijn...
Net in mooi stukje snijden, koolvis (ontdooid!) er in wikkelen. Cadeau-verpakking maken, zeg maar.
Olijfolie, rode ui, knof, iets pepervlokken (soort zonder pitjes), Manzanilla, Oxo,...
Koolvis snel mooi bruin bakken (in: zie maar).
Puntpaprika in de flageolets ("groene kidneybonen") opwarmen, proeven.
Heerlijk. De smaak van de vis blijft 100%...

buikvlies

PJ vond deze link erg aardig. De twee onderste "HIER"'s.

O ja! Dat vertelde ik iemand vanavond.
In een Spaans dorpje, koud, iedereen slaapt er bedompt, slecht dus. Ik zeg Je moet 's avonds voor het raam gaan staan en dan 10 keer diep in- en uitademen. Nou, iedereen dolenthousiast op één vrouw na. Niks had het geholpen. Ik zeg Maar die frisse buitenlucht, dat is toch heerlijk in je longen? Zegt ze O, moet het raam open...

Recept
Courgette-muffins met haver
Rasp een vrij grote courget en pers er in een doek het vocht uit.
Meng 400 cc melk met 300 gram suiker en roer daar 100 gram havervlokken door.
Meng 100 gram walnootstukjes door het deeg, wat zout en kaneel.
Klop vier eieren met 175 cc olijfolie en meng hier de courget door (dat moet ongeveer 200 gram zijn).
Vorm muffins en bak ze 25 minuten op 200 graden.

Eigenlijk vind ik dit een vreselijk vego-gerecht.
Wat anders nog dus.
Muffins zonder gelul
Meng een halve kop volkorenmeel, een halve kop bloem en twee theelepels bakpoeder.
Meng een kwart kop honing met twee koppen water en twee soeplepels appelstroop.
Werk de twee mengsels door elkaar.
Schep in ingevette muffin-vormpjes en bak een half uurtje op 180 graden.
Serveer met jam, dikke room en boter.

Chaource

Chaource
Lekker hoor.
In Frankrijk (Médoc) zag ik die kaas nooit.

En o ja, over kaas gesproken. Als ik het niet al zei.
Morgen ga ik naast mekaar Roquefort (stukkie overgehouden) met Gorgonzola (stukkie te kopen) vergelijke. Commentaar volgt.

Something quite different: Jean Dulieu.
Paulus de Boskabouter, zeg maar. Zie hier.
Maar die maakte ook prachtige Italiaanse en zo dorpsgezichten. Is een boek over verschenen. Maar niks op internet te vinden...
Artikel in Trouw. Niks op Trouw site te vinden, ook niet als abonnee ingelogd.
Gelukkig dat ik die stiekeme refo-krant hep opgezegd...

Heb voor de eerste keer een Miltonia, "Viooltjes-orchidee", in her-bloei.

Miltonia orchide, viooltjes orchide

Las vandaag ergens over Farro. Nooit gegeten, en volgens mij moeten we dat zo laten.
Ik hoor niet zo thuis in de spelt en bulgur en kasha en quinoa en dat soort dingen-hoek.
Farro hier.

O ja! Ik schreef ooit dat Montevideo komt van Monte (berg) VI (zesde) De (vanaf) O (oeste, westen).
Maar vond er nog een. Bombay: Bom Bahia [bombAAja], Portugees, goede baai.

Tot slot.
Zag The Green Mile.
Een werkelijk mooie film. Negers in gevangenis, death row, blanken (uhh, je begrijpt wat ik bedoel)...
De electrische stoel, Old Sparky, -en het falen ervan- komt uitgebreid aan de orde. Alle details...

Maar ja, in ene werd het flauwekul. 1000 vliegen uit iemands mond en zo.
Doodgetrapte muis tot leven geblazen...



Doei!