zondag 4 december 2011

Vandaag, voor de broodnodige variatie,


vanallus en nogwat.

In die briefwisselingen van Franssens heeft hij het steeds over Andijker Muizen (aardappelen). Geen idee. Zal er op de markt aan de aardappelboer eens om vragen. (Die man verkoopt al jaren "Raté", mislukt, ipv. "Rattes", en weigert te geloven dat ik gelijk heb.)



Andijker Muizen. Bloemig kokend, dus niet echt mijn eerste keuze.

In ieder geval niet die pitten-ellende van die, hoe heten ze ook weer, o ja, Opperdoezers.

Morgen.
Zuurkoolstamp met spek.
Was het aan het bereiden. God wat loopt het water me in de mond.
Search the blog, zie het recept morgen, en noteer de volgende veranderingen. Voor het eerst na 40+ jaar, verdomd.
Hele jeneverbessen, niks gespleten, en méér; dat leerde ik in Luik.
Oók geel mosterdzaad. (Zat te denken: volgende keer ook jenever erdoor!)
Nieuwe methode "2 vorken". Uhh, je moet de zuurkool met twee vorken "uit elkaar trekken". Gedoe. Ik doe nu het volgende. Een laag zuurkool op de reuzel / sjalot / knof / lombok / kruiden. Alleen de bovenkant lichtjes "lostrekken" (klonten / verwarringen losmaken). 10 minuten. In vieren en draaien (extra voordeel: het bruint mooi). Weer de bovenkant lichtjes lostrekken. 5 minuten. Omgooien, alles "lostrekken", omhusselen, stoven, omhusselen etc. etc.



Helemaal fout hierboven.
Veel te weinig zuurkool en aarpels, veel te veel vleesch!

O ja, die Scamorza van afgelopen vrijdag.
Ja, dat vergat ik helemaal. Die kan je "bakken" (zeg liever grillen), net als Halloumi, en het heeft ook dezelfde textuur. En het komt dan ook uit Zuid Italië, richting Halloumi zeg maar.

Een tip: eet je witte kaas in een recept rauw, gebruik Mozzarella; moet het "gekookt", dan gebruik je Scamorza.

Een ding: Scamorza is prima te eten rauw; halloumi niet.



Dat dronk ik vanavond, vóór de zuurkool.
Erg lekker en erg goedkoop. Misschien istie tegen "omslaan" aan, dat AH 'm dumpt...

Zag Monty Python and the Holy Grail.
Schitterend. Het konijn van Troje! En dat ze vergaten erin te gaan zitten...

At trouwens zuurkoolstamp met stokjes, nou jullie weer, maar ja, vanavond kijk ik Waar is het Paard van Sinterklaas. Kijk.

Sinterklaasgedichten nu

Hieronymus van Alphen

Klaasje:
Pietje, zo gij niet wilt deugen,
Dan verschijnt de zwarte man.
Pietje:
Klaasje foei, dat is een leugen!
Laat hem komen, als hij kan.
Die aan zulk een man gelooft,
Is van zijn verstand beroofd.

(O ja, prachtig. Meisje van 5 over jongen van 8: "Die gelooft nog niet in Sinterklaas!")



Dat ontzagwekkende gelul van die mislukte moderne kwakers.
Zwarte Piet heeft niks, helemaal niks met negers te maken.
Germanen maakten zich zwart om de raven, die Wodan in de lucht hielden, te verbeelden.

Pierre Kemp

De Zwarte Piet mag wel eens hijgen:
Waren de kind'ren maar liever stout.
De Goede Sint keert zich al om:
Piet! Zwijgen!
Doe nu niet of je niet van kind'ren houdt.

Kees Stip nu

Het schimmelpaard van Sinterklaas
ontmoette plotseling zijn baas.
"Ik ben", zo sprak Sint beknopt,
"per vliegtuig uit de lucht gedropt."
-"Dat dacht ik al," sprak toen dat paard:
"U hebt een droplucht in uw baard."



O ja. Bomans, over dat meisje wat zag dat Sinterklaas Oom Piet was, en tegelijkertijd toch Sinterklaas zag.
"De fictie van de echtheid, terwijl men tegelijkertijd wéét dat het niet waar is, ligt aan alle literatuur ten grondslag." Bomans. Dus.

Marja nu.

Weer doen wij ons aan marsepein tegoed:
al ligt de wereld machteloos te bloeden [1938],
God zal òns feest, òns Neerland wel behoeden:
o, Sinterklaas, wij waren braaf en zoet!

't Hooft

Bittere smaak van marsepein tussen de tanden,
St.-Nicolaas in chocolade verging het even slecht.



Morgen ga ik Trouw opzeggen en NRC Next nemen.
Dan maar een jeugdkrant, op mijn leeftijd (Twitteren!).

Daar word je toch stapelgek van, die puzzels vol Oud-Testamentische tiepes, en dat wekenlang pagina's lang doorzeuren over hetzelfde onderwerp. ("Verdieping". Sodemieter op; ik wens me 's morgens in bed niet te "verdiepen"!)

Breivik: serie van zes dubbele pagina's in zes weken. Toen was het afgelopen. Uhh, nee hoor, gisteren weer een hele pagina. Ondanks dat het "afgelopen was".

Dat ze publiceren over dat proces tegen die Nederlandse uiterst bejaarde nazi in Duitsland, prima. Maar die slijmslak Boevink die publiceert daar dagelijks over, en dat meer dan een half jaar lang. Verdomd...

Een en ander nog afgezien van die mestkop Ephimenco, en al helemaal afgezien van dat culinaire Spook van de Opera, hoe heet ie ook weer, gelukkig dat ik het vergeten ben.

Weg met die stiekeme refo's, die achterbakse knijpers...



"Wij weten wat goed voor u is".

't Lijkt Godverdomme de Volkskrant wel...