donderdag 1 december 2011

Eerst maar even een verhaal.




Ik zit met PJ bij De Bank. Uhh, mailde hem trouwens vandaag dat ik voortaan daar zit ipv. bij Bommen Berend. Struikel ik tenminste niet meer over de rollators.
Maar goed. Ik zit met PJ bij De Bank. De oorlog kwam ter sprake. Ik zeg Ik zat ooit op bevrijdingsdag in een café, allemaal Canadese veteranen, met een aan de praat, die vertelt me dat ie met een truck de poort van de gevangenis doorgereden was en dat het net appèl was en dat er honderden gevangenen (nou ja, Nederlanders dan dus) naar buiten renden.
Zegt PJ Ja, een mooi gebouw, die gevangenis. Net een kasteel. Ja zeg ik. En dat oorlogsmonument is ook erg mooi. Ja zegt ie. Die kunstenaar kreeg steeds maar weer geld als ie zo'n hand af had, dus die ging steeds meer zuipen. En toen ie zover was zoals het er nu uitziet, toen had ie zich kapot gezopen. Vandaar dat er twee handen ontbreken [de buitenste]...



Donderdag, nog niet gepubliceerd recept.
Kersenbrood. Geheel uit eigen kop verzonnen, verdomd. Maar ja zoals Rien (ex La Provence, Zaltbommel) zegt: "Alles is al uitgevonden".
Foto's over een paar dagen, als ik het maak.
Grote pot kersen op sap (zonder pit; Euroshopper bv.). Afgieten, sap bewaren natuurlijk.
Brooddeeg maken met gist en zout en al, maar ipv. water dat sap. Eventueel wat water toevoegen als nodig, maar probeer dat (hoeveelheid bloem) te vermeiden, uh, vermijden.
Kneden, rijzen, kneden, rijzen (want dat kan dubbel want het is zoet), uitrollen tot lap twee keer zo breed als uw vierkante ovenschotel.
Schotel invetten. Halve lap erin (heel laten!). Beleggen met kersen, andere helft lap erover, aandrukken, randen ook, ff narijzen, bakken op 180.



Gisteren die gerookt zalm met Argan olie ingekwast.
Tsja, kijk. Het is iets geheel anders, niet slecht, integendeel, wel ff wennen, en verdomd, mij lijkt het verslavend. Uhh, informeer eerst naar de prijs, voordat je die Argan olie koopt, vooral als je een slecht hart hebt.

Daarna die groenten(soep).
Maïsolie, sjalot, gemberwortel, lombok, knof...
Erwtensoepgroenten, peterselie...
Selderijzaad, lavaswortel...
Flink kokend water, dry sherry, groentenbouillonblokje...
Proef.
Plus blokkies bakbanaan...



Zag Bellamy, Gérard Depardieux weer.
Niet dat je zegt Lekker vlot.
Niet slecht, maar uiterst ingewikkelde verhaallijnen, té ingewikkeld om echt goed te zijn...
Less is more...

Mailde iemand over Unica Zürn.
"Was soll ich mit dem Glück beginnen, nachdem ich mich so gut in meinem Unglück eingerichtet habe".

Vond een nieuwe, ik bedoel mij onbekende, foto van haar.



Een paar opmerkingen
Vanmorgen, radio aan om 09.02 uur. Nieuwsberichten waren al voorbij...
Frankrijk. TV1. Nieuws. 14.00 tot 14.45 uur.
Wat doe ik in dit kutland??

J-P Franssens / A.TH.F van der Heijden, Ik heb je nog veel te melden.
Pagina 165 onderaan, 4/3/97.
"Bij De Zwart zaterdagmiddag vertrouwde Connie [P] me toe dat ze een boek over haar relatie met Ischa gaat schrijven. Ik zei terecht 'Voor wat hoort wat'. 'Geen slechte titel' zei Connie".

Uhh, Franssens was in 1945 7 jaar oud, dus eigenlijk denk ik dat "Rozen uit het zuiden" volledig autobiografisch is, dus zonder verplaatsing in de tijd.
En in het boek en in de werkelijkheid woonde hij op dezelfde hoek, dat ook nog...



Uitstekende wijn (prijs-kwaliteit).

O ja.
Waarom de vrouw van Pelleboer scheiding aanvroeg.
"Hij zat er altijd naast" (Franssens).

Oh ja, heb nu keramische kraanleertjes.
Wat een verschil...

En o ja, zei ik dit al?
Die gedroogde appeltjes en abrikozen en pruimen en noem maar op, die zijn op de markt A] goedkoper, maar belangrijker B] stukken beter, zachter, smeuïger...



Zoektermen op dit blog. De laatste 30 dagen, mag ik aannemen.

Huhh?? "Vieze sinterklaas" vs "Karel van het Reve"?? Huhh??

"Koffiefilters"?
Ik heb nooit van m'n leven over koffiefilters geschreven...

Ik ga naar me nes...