vrijdag 11 november 2011

11 11 11


Hier in Groningen Sint Maarten. Was laat thuis, dacht dat ik die zak spekkies voor niks had gekocht, maar in ene liep het storm. Ze stonden in de rij...
In Brabant en Limburg, volgens mij meldde ik dat al, wordt Prins Carnaval gekozen vandaag, en in Frankrijk, dát meldde ik zeker, is het feestdag want Armistice, einde WO 1. Maar Saint Martin is ook nog wat anders, wat ik niet wist: de dag van de foie gras. Hoorde dat op Radio Classique. Kijk, daar hoor je die ingebeelde kwakers van Radio 4 niet over...



Gisteren.
Ei, puntpaprika, stoofpeer.
Bak (stoof) stoofpeer langzaam in boter. Draai af en toe. Gebakken peren!
Olijfolie, rode ui, knof...
Puntpaprika, rijstwijn...
Gemberbolletjes (kleingesneden)...
Breek er ei boven...
At het met restant hete saus ketjap/sambal setan/gembersiroop/limoensap.
Restant stoofpeer later met ketjap...



Recept
Meloen met verse kaas, Griekenland
Snijd meloentjes in tweeën, haal de pitten eruit en hol ze zo goed mogelijk uit.
Prak de pulp (niet het pittenspul!) door verse kaas en vul daarmee de meloenen.
Koel goed en serveer met honing.



Krijgen jullie wel eens post van de Franse minister van defensie? [Correctie; dat was ie. Nu buitenlandse zaken.] Nee? Nou, ik wel hoor. Nou ja, in zijn nevenfunctie als burgemeester van Bordeaux dan, maar goed. Stuurde hem een exemplaar van mijn met foto's van Bordeaux geïllustreerde cursus Photoshop.

Vergat gisteren het ongepubliceerde recept. Nou ja, vergat het niet maar kon nergens op komen...
Tomates crevettes
Dompel niet te grote tomaten even in kokend water, haal ze er uit en pel ze.
Snijd het kapje er af en hol ze uit (de waterige troep er uit). Dep droog.
Vul met gekookte grijze garnalen, met wat mayo erdoor (goeie!) en wat bieslook, een en ander op smaak gebracht met iets versgemalen witte peper.
Koel enigszins en serveer met citroen.



Kocht Halloumi. Nu niet bij de Marokkaan maar, stuk goedkoper en ook nog uit Cypres ipv. uit een of ander kamelenland, op de markt.

Luik
Markt. Niks exotisch van groenten of fruit. Ook niks Marokkaans of Turks. Noord Europa tot en met Mediterraan. Veel olijven, veel Italiaans (kaas, worst, ham, pasta). En je hoort zeggen dat Luik het Sicilië van het noorden is, maar A] de maffia is er nauwelijks actief, en B] je hoort er nauwelijks Italiaans. Spaans (en Spaanse winkels en restaurants), dat wel.
Wel veel Vietnamezen, veel frituurspul (ook van dat Caribische) en veel, heel erg veel zuurkool en worst.

Trouwens die oudere Spanjaarden in de kroeg, die begroeten elkaar in het Spaans, en daarna gaan ze verder in het -erg moeilijk verstaanbare- Luiks. Klinkt een beetje als Lëtzebuergesch.

Maakte foto's van gebouwen, voor de SketchUp cursus.



Kocht Rochebaron. Dát is lang geleden... Enige blauwschimmelkaas die "loopt", en grijze korst ivm (net als sommige geitenkaasjes) bestrooid met as.

Zag Runaway Jury.
Vreemd. Hackman speelt in erg goede films en in erg B-films zoals deze.
Dustin Hofman zat er ook nog in.
Zwak...

Mail, L., dank!
Goedemorgen Maarten. Dat verhaal vrouw, kunstenaar, kind ken ik uit een liedje. Een of andere cabaretier zingt/zong het en er werden beelden bij vertoond. Heel zielig! Toch lijkt het me voor een kind fijner dat je moeder "vreemd gaat" met een kunstenaar in plaats van, bijvoorbeeld, een belastingambtenaar. Met een beetje mazzel, als het een "beeldend" kunstenaar heb je de beschikking over verf of klei of hout. In andere gevallen zit je toch met een traan op je wang en met gebogen hoofd te wachten tot je moeder weer "bij zinnen" is. Groeten, L.

Ja. En je moeder zal maar vreemd gaan met iemand van het kookblog van NRC Next of, oeoeoeoeoehhhhhhhhhh, aaaaaaaaaaaaaaaaggggggggghhhhhhhhhh van Foodlog.........



O ja, vrijdag, Gedicht.
Nijhof, Het derde land

Zingend en zonder herinnering
Ging ik uit het eerste land vandaan,
Zingend en zonder herinnering,

Ben ik het tweede land ingegaan,
O God, ik wist niet waarheen ik ging,
Toen ik dit land ben ingegaan.

O God, ik wist niet waarheen ik ging,
Maar laat mij uit dit land vandaan,
O laat mij zonder herinnering

En zingend het derde land ingaan.



Hadden het vanavond over Victor Borge. Zie hier (alle links hier in een nieuw venster).
Mozart opera hier.
Wals Minute hier.
Cardas hier.
Hier kan je zien dat het werkelijk een ongelofelijk, geen goede maar een ongelofelijke goede pianist is:
hier.



Morgen of zo P D Q Bach hier.