zaterdag 15 oktober 2011

Multatuli en zo


Schreef ik dat al, dat ik zijn biografie aan het lezen ben? Geen idee.

Niet slecht maar ook niet echt goed of meeslepend of zo. En er staan met enige regelmaat domme dingen in.

P. 748: "Ondanks zijn beredeneerde afkeer van medicijnen... Een deel ervan had alleen maar een kalmerende werking... De rest - lobeliatinctuur... en, nogal curieus, een 'stoommachientje' - werd geacht te helpen tegen astma."

Hoezo curieus? Longziekten en stomen: zie Jan Wolkers! En Google op stoom + astma...



Gisteren schreef ik "Planning: morgen Quorn balletjes, boterboontjes en -als verkrijgbaar- zeewiersalade.
Nou, op de eerste plaats betreft dat twee maal groenten, en die zeewiersalade was trouwens niet te vinden trouwens ook.
Dus dat wordt Q, rijst en boterboontjes (oh, geen wonder dat ik die boterboontjes, zoals ik gisteren schreef, weinig gezien heb op de markt: die kenne ze hier niet!)("Die kweken wij niet, wij kweekten geen luxe dingen...").

O en nog wat. Ik had geen "balletjes" gekocht maar Saté-balletjes. AH merk.

Dat ze daar bij AH op marketing nog nooit aan AH-Erlebnis hebben gedacht, bedacht ik in ene. Dat markeert wel het marktkooplui-niveau van de gemiddelde "betere" marketeer.

Maar goed. Proefde. Niet slecht, zeg betere-friettent-kwaliteit.



Recept
Makreel in pikante saus, ikan pepesan, Indonesisch
We houden het simpel.
Sambal en tomatensaus mengen, en er wat blaadjes daoen djeroek poeroet doorheen werken of -in dit geval eventueel- citroensap.
Ja, of sambal djeroek gebruiken natuurlijk.
Gestoomde makreel mee inwrijven, en in folie in de oven opwarmen.
Eigenlijk in bananeblad natuurlijk.



Mooi dat die Chinezen wat moeten toegeven! Zie hier (alle links hier in een nieuw venster).

In Trouw werd enorm ingewikkeld gedaan, met een hoop geblaas en getier, over "kroko" en "crocodile" drug.
Allemaal hype.
Hoe kunnen die Calvo's daar trouwens intrappen? "In de wonden zie je de botten bloot liggen"
Komkom...