maandag 29 augustus 2011

Plopatou


Dat schoot me vanavond in ene te binnen. Plopatou. Zat bij Huis de Beurs en vertelde C3 dat ik Plopatou nog gekend had. Oh, zegt ie, die zie ik elke week nog wel eens lopen. Ik zeg Verrek, ik dacht dat die dood was.

We hadden het over hoe 30? 35? jaar geleden De Drie Gezusters open ging, zeer sjiek, obers in jacquet, leestafel met tot en met de Pravda, komt Plopatou binnenlopen. C zegt "Gehuld in een gewaad". Ik zeg "Nee, gewikkeld in een vloerkleed..."
(De Drie Gezusters: nu zo'n studenten shittent van die zich opgehangen hebbende ex-horeca tycoon, hoe heette ie ook weer...)

Hermans schreef ook over hem. "Pouxpartout", vol vlooien.

C zei nog dat het geen prettig persoon is. Nee...

[Ik zat met PJ in Huis de Beurs vandaag, 9 6 '15, komt Plopatou langslopen, zegt PJ "Hij is weer netjes gekleed. Laatst liep ie in een jurk..."]




Vreemd trouwens dat ik op Plopatou foto's zoekend ook Wally Tax tegen kom. Wie kent die nog. Schreef al wel over hem, in relatie (relatie!!) tot Laurie Langenbach.

Laurie:
"De telefoon rinkelde,. Het was R. 'Het gaat niet door vanavond,' zei jij. 'We waren vergeten dat er voetbal op de televisie was en dat willen we zien.'
'Ja, natuurlijk.'
'We zien elkaar wel weer.'
'Ja.'
Ik hing op en ging weer liggen."



O, zoek op dit blog op Heeresma. Fantastisch verhaal uit brief van hem aan Laurie. De tweede moet je hebben, want je krijgt natuurlijk deze als eerste.

Als je op foto's van Laurie zoekt dan krijg je ook tig keer Wally Tax. Wally hier (alle links hier in een nieuw venster). Zie over Laurie daar. "Na de dood van Langenbach ging het bergafwaarts met Tax."

Die dood, dat was een zelfde verhaal als de dood (en de rechtzaak erna) van Sylvia Millecam.



Groningen, afspraak. Zou vanavond pompoensoep maken met iets van vis. Uhh, het idee! How stupid can one get.
Trek vanavond een blik Beanz open, doe daar rauwe zalm in (ja, na sjalot en knof naturlijk, en ook wat ikan teri en udang kering), en die pompoensoep die eet ik morgen met vraagteken.
Zo.
Dat gelul...

L. Dank!
Miet, ja, die eierdozen, dat was ik even vergeten, en dat café om de hoek, heette dat niet 'd'n Tit'?

Ja, ik geloof wel, ja.

Als er iemand "van buiten" bij ons logeerde, heb ik menig fietstocht gemaakt: langs Eeneind (Nuenen) Papenvoortse heide, Stiphout (goed café op de hoek), Croy ( ongezellig café) Aarle Rixtel (Miet), terug over Lieshout (leuk café op het plein) Nuenen, enz. enz. Was altijd een groot succes. Ik kende die tocht van de oude schilder, die véél te lang bleef doorzakken in die café's en daarna onder "de Peppels" de sloot in reed: "Wat lig ik hier g..verdoeme in die kathedraal te doen".
L.


Ja, Eeneind! Zie Band of Brothers (deels, die shots trouwens, in Gerwen, daar waar je de kerk ziet). Papenvoortse ken ik niet. Stiphout: daar woonden mijn ouders. Welk café?? Croy: ja, ongezellig. Lieshout: geen idee.



Wat? Culinair bericht?? Hoezo???
Nou ja.
Lamszwezerik
Van het lam kan je ook de zwezerik van het hart gebruiken trouwens.
Maak klaar zoals kalfszwezerik (search the blog op zwezerik), maar het kan allemaal
wat simpeler; vergeet het zware bord.
Kook, snijd in stukjes, bak die kort aan, en serveer in een gebonden saus met bijvoorbeeld waterkers erdoor (bak in flink boter, haal uit de pan, voeg bloem toe, roer god door en maak er met wat warme melk en wat witte wijn een saus van).
Serveer dat bijvoorbeeld bij tagliatelle.



Zag gisteren trouwens een film met Lee van Cleef (een Nederlander, trouwens). Hij rookt dezelfde peperdure pijp als ik (letterlijk, niet overdrachtelijk). Peterson Dublin. Waarschijnlijk is de mijne duurder, want dat is een Special Edition (ef el 480 in 1981).

O, wie heeft er trouwens contacten in Duitsland? Zoek twee tweedehands boeken, van Unica Zürn. Dunkler Frühling en Der Mann im Jasmin. Waanzinnig (mooi én werkelijk). Ben ze kwijt (uitgeleend etc.).



Foto Man Ray.