dinsdag 12 juli 2011

Ni onimeng öko tut!




Flespompoen, mini-courgette, ei.
Olijfolie, sjalot, knof...
Laurier, grofgebroken witte peper, beetje lamsblokje (bij de Betere Turk of Marokkaan).
Blokjes flespompoen (zonder schil of pit; gewone pompoen voor pompoensoep kook je mét en mét)... Heet water... Pureer (op plaatje zetten nu)... Proef.
Pocheer er ei in, steek de eieren in stukjes en warm er grofgesneden mini-courget in op.
Jammie!

Nou; van alles en nog wat maar weer.



Markt. Citroenpeper. Gewoon omdat ik het niet ken. Blijkt een mengsel. Ruikt wel lekker. Mevrouw vroeg me "Met of zonder zout?" Ik zeg Zonder natuurlijk, zout kan ik er zelf bijgieten...
Maar goed, citroenpeper hier (alle links hier in een nieuw venster).

Planning
Morgen kriel, paprika, Brugse Blomme.
Overmorgen tofu (of zo), oesterzwam, taro.
Uhh, waarom altijd taro bij die Surinamer en nooit tajer, wat veel beter smaakt?



Brugse Blomme

Was vroegen in de stad dan normaal. Opticien. Kocht een titanium mat donkergrijze bril. Met voorlopig alleen links een glas, want rechts wordt over een maand of drie geopereerd, en dan moet er opnieuw gemeten worden.

O ja, had gisteren een ei tekort, buurvrouw, kreeg zo'n ei in zo'n rond groen doosje waar er zeven in zitten, van die uitloop-maar-toch-niet eieren. Heel redelijk van smaak. Doosje, ongetwijfeld super eko, was niet platgetrapt te krijgen...

Hoe was het ook weer in het Letzeburgs? Ni onimeng öko tut! Nooit zonder mijn eko tasje. Echt een tekst om op een T-Shirt te laten zetten!



Taro (als aardappel...)

Jonge capucijners hier.
Kijk es ff hier.
A] Als er iets is wat je niet van ver moet halen, maar zó van de plant moet eten, dan zijn het wel ongedopte bonen of erwten.
B] Gegarandeerd dat de (ongenoemde!, de stiekemerds) ingeblikte verse / jonge capucijners beter zijn dan die van verre aangesjouwde. Kijk in de super naar "Jonge capucijners" of "Velderwten". Daar hoef je helemaal niks voor uit Zuid Frankrijk te laten komen.
Heerlijk als je ze gebruikt in Chili con carne trouwens.



Woeloewoeloe-blokjes, die kocht ik ook nog.

Wat is dit nou weer trouwens?

Mail.
Dag Maarten, ik kom even terug op de homo's: Als ze van die smalle passen maken zou je juist denken dat er niets in de weg zit. Tot zover hoor, laat mij maar los, morgen spreek ik er wel een paar. Moet ik voorzichtig aankleden, want ze zijn vlug kwaad. Hoewel, vrijdag zat ik bij De Gouden Bal serieus met een onbekende man te praten, kwam een van die homo's zich in het gesprek mengen en sprak toen deze uiterst beschaafde woorden: "Hebben jullie al geneukt?" Ik tegen hem: "Zoals we weer kunnen constateren blijf je altijd een beschaafde vent". Hij: (hij werkt bij de homorette) "Och L. gij wilt niet weten wat ik allemaal vandaag heb meegemaakt". Ik: "Klopt, wil ik niet weten". Toen wrong hij zich tussen mij en "het manspersoon" in en toen was het gesprek kapot.

Ja, de scene... Niks tegen homo's, integendeel (ik denk dat de helft van mijn vrienden homo is), maar wel wat tegen "nichten" en "flikkers".



Chassidische legenden

Het zijn aangename schilderijen, die van Joost Doornik! Ik heb er ooit ook eens een hele serie gemaakt. Zat ik laatst te zoeken bij genealogie bij de voorouders van mijn oma met de naam Logman. Kom ik potverdorie bij een van die voorouders een schilderij tegen waar die persoon/voorouder is gezeten in zijn eigen logement. Ik heb exact zo'n schilderijtjes ooit gemaakt: lichtval van de zijkant, deur die open staat, tafel in het midden, volk er omheen. Gek hè, zou je ook gedachten erven? Ik ga kijken of ik de staatsloterij heb gewonnen. Ga ik ergens anders wonen, nieuw huis, nieuwe café s, nieuwe afzet voor schilderijen. Grapje, hoewel. Groeten, L.

Succes met de Staatsloterij. Ik had op vijf loten voor de allereerste keer niks. Hou er maar mee op.
O, en stuur eens wat plaatjes van je werk. Om op m'n blog te zetten, want ik vind het erg mooi.

O, en kan je die foto van dat schilderij nog eens sturen? Wiste het per ongeluk. En als je Thunderbird op GMail hebt, dan is wissen WISSEN.



Museum Natuurlijke Historie Luxemburg. Expo over Eten, die jammergenoeg net voorbij was.

Films. Pff, heel wat (sommige uiterst kort) de afgelopen dagen.

Bienvenue chez les Ch'tis. Ch'tis: mensen in noordwest Frankrijk die nogela ch-ch praten. Postbode wordt daarheen ("de hel") overgeplaatst. Geen platte humor, geen zeurfilm, maar wel heel erg flauw af en toe. Enkele erg mooie momenten. Rijdt te hard, aangehouden, "O, bent u overgeplaatst naar het Noorden? Nou, rij dan maar door!".
Maar goed, door die film is die kaas van daar (Pas de Calais), Maroilles, erg populair geworden. Die moet die man namelijk bij zijn ontbijt eten. Ik had het er trouwens al over. Ziet er uit als een Münster.

Je hebt trouwens ook Vieux Lilles. Lijkt er op maar is minder roodschimmelig.



The Shining. Volkomen normaal, tot dat bloed uit die liften begint te spuiten. Nounou... Daarna vraag je je een tijd af wanneer het interessant gaat worden. Geen enkele verhaallijn. Dit schiet niet op.

Abre los ojos. Tsja. Zeer Spaans. Erg ingewikkeld. Geen vermaak...

La finestra di fronte. Onbegrijpelijk verhaal.

Een film is alleen goed als ie ook door een Asperger genoten kan worden. Eastwood, Hackman...



Unforgiven
.
Is dit mooi of is dit niet mooi?
Vier Oscars trouwens.