dinsdag 7 juni 2011

Ik heb denk ik een theorie


Als je voor het eerst in het jaar nieuwe haring eet, dan lijkt die wat zout. Maar dat komt, denk ik, omdat ie steviger is en je dus wat meer bijt en alsdus wat meer zout "losmaakt".

Wat je eigenlijk moet doen is de eerste gedachtenloos eten en na een glas wijn de tweede een minuut of 20 later aandachtig proeven. Dat heb ik gedaan. En ze smaakten hetzelfde, maar toch minder zout de tweede. Als het ware.

Erg lekker trouwens.

O, en trouwens het zal wel zo zijn als met die theorie van Karel van het Reve ("Laat ik hem neerschrijven, want hoe meer ik hem overdenk, hoe minder ik er in geloof" of woorden van gelijke strekking): hoe meer haring ik vreet, hoe meer het verschil zich gladstrijkt in de tijd...

O, en dan weer die stompzinnigheid van "Uitjes erbij?" Dat eet je bij ouwe haring omdat ie oud is, niet bij nieuwe!



OV Chipkaart nu.
Ik hoorde vandaag van iemand met een kortingskaart, dat die geen korting kreeg hier in Groningen want = Arriva ipv NS.
"want". Uhh, ik bedoel, ik wilde net overschakelen van kaartje op chip.
Dus ik vandaag informeren.

Hou je vast. Zit u goed? Pas op. Daar gaan we.
"Als u van Groningen naar Zuidhorn reist, dan krijgt u korting. Maar als u van Zwolle naar Zuidhorn reist, en u sjekt in Groningen uit bij de NS en weer in bij Arriva, dan krijgt u geen korting." -"Maar waarom dan niet?" "Ja, zo werkt het nou eenmaal meneer..." ("Ja want hun tuinhekje is blauw meneer...") ("Ja, want hij heeft zweetvoeten meneer...").



Le petit violet (een fantasieterm trouwens)("wilde perziken") hier (alle links hier in een nieuw venster).
Le grand violet hierboven.

Gisteren I Robot. Blabla begin. Daarna kwakwa. Vervolgens gezeur...
Zodiac. Vage puberfilm. Schieten maar onduidelijk waarom. In ene schakelt het om onbegrijpelijke redenen over naar San Francisco. O, mislukte Dirty Harry kopie...
Cinderella man. Boksers. Ach... Maar begint vrij snel te vervelen. Werd heel erg langdurig...

Mail. L.
Nou Maarten, heb je eindelijk die film gezien! Pranzo di Ferragosto, aangename film. Ik heb je nog niet gehoord over La Cena en Il Postino? Er is nog een film de moeite waard: La finestra di fronte, daar komt zijdelings de banketbakkerij in voor. Alleen hier is het verhaal belangrijker, het belangrijkst. "Pranzo" en "Cena" kijk ik regelmatig, zoals je een leuk tijdschrift ook opnieuw weer eens door bladert. "Postino" en "Fronte" zijn als een mooi boek. Dag, L.

Uhh, nou nee... Het werd erg laat en dan kan ik alleen nog maar ordinaire rommel kijken, in mijn geval oude F 1.

La Cena (het avondeten)? Ik weet van niks...
La finestra di fronte staat ook genoteerd.
Il Postino: nog steeds niet aan toe gekomen.



Dit avondmaal lijkt geïnspireerd op The cook, the thief... Een erg mooie (eet!)film trouwens.

Recept. Eindelijk. Al dat gelul...
Koken, of bouillon trekken, twee heel verschillende dingen

Vlees of vis koken
In goed kokende bouillon leggen maar: zo weinig mogelijk bouillon.
En die bouillon moet aan de kook blijven, dus gebruik een zware pan.
En gebruik zo compact mogelijke stukken vlees of vis.

Bouillon trekken
Zeer veel water gebruiken (hoe meer water, hoe later de balans tussen smaakstoffen die nog niet opgelost zijn in het water en smaakstoffen die dat al wel zijn wordt bereikt).
Opzetten met koud water en zo langzaam mogelijk aan de kook laten komen.
Vlees of vis in kleine stukjes hakken.

Weer wat geleerd...