vrijdag 15 april 2011

Super-ramp in het dorp;


AH verhuist komende week van tijdelijke locatie naar nieuwe, en heeft momenteel van alles niet; Super d B, althans opvolger Poiesz ("pois") verhuist volgende week van huidige locatie naar tijdelijke, en heeft dus van alles niet...
Geen gemberwortel te bekennen in Zuidhorn. Ja, bij de groentejuwelier, maar daar kom ik niet. De vrouw van die refo heeft 'n keer aan m'n kop staan schreeuwen omdat ik hoorde dat haar man afpingelde bij bestellingen. Alsof ik na vijf minuten nog weet wat die tiepo voor de andijvie wil betalen...
Alsof me dat interesseert!



Bloem, Zuid Afrika, in knop. Hieronder open.

Gisteren heb ik eieren gepocheerd in die asperge-kreeft bouillon, en er gebakken paddo's (zie foto gisteren) doorgewerkt. Erg lekker.

Vanavond ergens borrelen waar altijd zo een enorme hoeveelheid hapjes ter tafel komp dat je boerend naar huis loopt en boerend je bed in duikt.



Recept
Kerriesaus
Bak ui en knoflook in arachide-olie.
Eventueel verse gember en/of laos gebruiken (als knoflook verwerken), in plaats van die ingrediënten in het kerriemengsel.
Daoen salam (Indische laurier) en daoen djeroek poeroet (blad van de kaffer-citroen) meebakken.
Op laag vuur kerrie (zie gisteren) toevoegen, met wat zout en goed omroeren.
Vloeistof erbij en inkoken; eventueel eerst bloem erdoor en zo een gebonden kerrie-saus maken.
Vlak voor het gebruik versgemalen fenegriek erdoor en eventueel nog wat kerriepoeder.



Zuid Afrikaanse vogel.

"en 'n voël draai bowe in eensame vlug"

Search the blog op Celliers. Heel heel erg mooi...

Vrijdag. Gedicht.



Kavafis

Verborgenheden

Laat niemand uit wat ik ooit deed of zei
proberen af te leiden wie ik ben.
Een klem vervormde
de daden, en het wezen van mijn leven.
Er was een klem die mij weerhield,
telkens als ik wilde spreken.

Mijn meest geheime daden,
mijn meest verborgen geschriften,
daaruit zal men mij misschien begrijpen.
Maar is het wel zoveel moeite,
zoveel inspanning waard mij te leren kennen.
Later, in een volmaaktere samenleving,
zal wel iemand anders, die is zoals ik,
optreden en spreken in vrijheid.



Die "iemand anders" is misschien wel Gerard Reve...

Vertaling niet Hans Warrig en Mario Molenbraaf, maar vertaling ondergetekende.

Die Hans Warrig, dat is die van dat "Geheime Dagboek".
Van 28 delen lang...
Deel 1. "Ik begin nu aan een dagboek. Niemand mag het lezen". Jaja.

Je krijgt trouwens een beslagen tong, vlekken in het aangezicht en een jeukende hoofdhuid voordat je op pagina 2 bent. En een jeukende bilspleet.



Herzag The fish fall in love, prachtige eetfilm. Ik zeg er niks over. Zie zelf maar.