dinsdag 15 maart 2011

Korte post, want


om 16.00 was ik klaar met m'n werk en had in ene zin om naar Stad te gaan. Opgesprongen en weggerend want trein = 16.13.

Eerst even over trein gesproken. Daar hadden we het laatst over, over die korting en zo. Kijk, ik vond het al zo vreemd dat (volgende vakantietje) Bordeaux en ook Straatsburg zo duur waren. Op NS Hispeed. Maar in ene realiseer ik me dat die natuurlijk rekening houden met Rail + geldt niet in Frankrijk maar geen rekening houden met (bij tijdig boeken) 60+ is in Frankrijk ook 25% korting. En ja hoor. Op tgv-europe.nl vul je 60+ in én Rail +. NS komt op (bepaalde data) 159,- en SNCF op (zelfde data) 136. Moet nog wel aan achter het verschil Rail + en Kortingskaart. U hoort van mij.



Dit is Chen-pi, gedroogde schil van Citrus reticulata pericarpium, mandarijn, liefst groene schil er af genomen en gedroogd (deze foto). Hoe ik daar op kom? At vanavond bij die Chinees-van-altijd Peking eend met chen-pi saus. Erg lekkere sinaasappelsmaak maar wel dat je denkt "hier is meer aan de hand". Erg erg lekker. Veelsteveel vlees natuurlijk, maar dat is altijd, dat weet je van te voren.

Was ook bij de Chinese toko, "Weuro", Nieuwe Ebbingestraat, de man die zich bij mij onsterfelijk heeft gemaakt met "Wat is het verschil tussen die grijze en die rode?" -"Kleulstof meneel". Rode rijstazijn want dat miste ik nog, waterkastanje (de Indische toko heeft alleen literblikken) en kung po saus want daar was ik doorheen.

O ja, trouwens. Ik gebruikte laatst hier ergens gedroogde mandarijneschil, in en of andere saus; heerlijk, weet niet meer wat, search the blog op mandarijn, en in Frankrijk, daarvoor droogde ik ze, gebruik je het in vissoep.

Mooie link! Hier (alle links hier in een nieuw venster).



De Heilige Roosje van Lima. Hoe en waar ik d'r tegenkwam, geen idee.

Volgens mij kijkt die trouwens bij Iemand onder ze rokke...

Ze is overigens wel de Patrones van de Amerika's. Fraaie hagiografie hier.

Lima betekent slijpsteen. Want daar haalden de Spanjaarden het.

Zo kan ie wel weer...