zondag 2 januari 2011

Van alles maar weer eens een keer...


Heb in ieder geval tijd genoeg want de dorpskroeg is dicht.

Vandaag
Linzen, uienpuree met die mooie kippenbouillon (staat helemaal stijf) en gerookte haring.
Ga de uien overigens stoven zonder ze van te voren aan te bakken, en ook veel langer dan normaal.

De naam van die met snot gevulde maar toch heerlijke vrucht schoot me weer te binnen. Granadilla. Eten als een gekookt ei. Als we in Sumatra jungle tochten maakten dan kocht ik ze altijd, als "drinken", in Bintang, net zuid van het Takengon meer (niet op Maps zoeken, die maps bestaan niet). Zelfs Takengon vindt je nauwelijks. Kousbroek had gelijk. In plaats van beter wordt het al jaren slechter...



O ja, 's zondags avonds is op Radio 4 altijd Diskotabel. Als ik aan een programma een hekel heb, dan is het dat wel. De Vereniging van Muzikale Kwaakhoofden.

O ja. Las in de A M G Schmidt biografie dat Annie en John de Crane (zijn broer heb ik goed gekend) Halcion slikten. Heb ik in Spanje ook ooit voorgeschreven gekregen. Heb daarom in Nederland nog een hersenscan moeten ondergaan...

Rare dagen
. Natuurlijk daalt het aantal bezoekers deze dagen, maar vreemd, de "terugkerende bezoekers", dat stijgt.



Gisteren
Schil en kook vastkokende aardappelen in vergelijkbare (volume) stukjes.
Ietsje kruidenbouillonblokje erbij.
Afgieten, koud spoelen.
Prei snijden en spoelen.
Olijfolie, ui, knof, prei...
Vers gemalen korianderzaad, idem piment, pipali, geel mosterdzaad.
Prei, ff bakken, witte wijn, ...
Oven, aardappelblokjes door olijfolie halen, in de ovenschotel met de blauwe kaas erover.



Ik had er dus prei erbij gestoofd, met witte wijn, sjalot en knof. En ook wat groene kruiden, grove witte peper en ietsje paddo-blokje.

Had lange post moeten worden maar moest in ene iemand gaan helpen...