zaterdag 1 januari 2011

Foto's kaasjes kwijt (gelukkig 2011 trouwens),


crottin al opgegeten, naam blauwe kaas dus ook kwijt want dat was de naam van de foto...
O, foto crottin teruggevonden maar de rest niet. Die Deense hieronder, dat was iets in de trant van Kosteblume of zo. Pas op, Danablue is niet best, maar ambachtelijke blauwschimmelkaas van Fyn (heette dat eiland meen ik) is enorm lekker.



Vanavond
Iets met aardappelen (tjee!) en prei, gegratineerd met die Deense kaas.
Die kaas trouwens, die heeft een, ja, hoe moet ik het zeggen, "Hoe zalmen het noemen", een, tsja, zanderige smaak. Ik bedoel dat er weinig vet in zit, relatief, en meer caseïne. Lekker hoor! Ben wel benieuwd hoe dat gratineert...

Recept
Heek (of kabeljauw) met inktvissaus
Maak inktvis of katvis schoon, snijd in kleine stukjes en bak die in olijfolie aan met ui en knoflook.
Giet er visbouillon bij en wat witte wijn.
Laat lang trekken op laag vuur, kook dan in, proef op peper en zout en maak er dan een saus van als béchamel, maar met de ongezeefde bouillon.
Roer doperwten door de saus.
Serveer met (liefst gekookte) heek of kabeljauw.



Die crottin. Zodra geproefd komt er commentaar.

Links
Erg interessant: hier (alle links hier in een nieuw venster).
Ze zijn er nog aan bezig want Basque of Dutch zit er nog niet in. Nederlands wel binnen de taalfamilie natuurlijk, Indo-Europees.
Leven en Sterven in de Middeleeuwen hier. De site van het museum, "Jubelpark", mooi toch, werkt momenteel niet. Uhh, o wacht. Alweer zo'n klungelsite die zonder www. niet werkt. Hier.

Had ooit een Delfts zwart theepotje, rommelmarkt Parijs, 5 gulden. Ook nog grand feu, zeldzaamste soort, niet gemoffeld maar de kleuren echt gebakken. Ging er mee naar Boymans en vroeg 35.000. Nee, ze hadden al een zwart Delfts grand feu potje. Dank u. Maar meneer, u zou het moeten aanbieden in Brussel, aan het Jubelpark museum. Uh, meneer, u kunt dan beter 60.000 vragen.
Ik naar Brussel. Ik zeg 65.000. Verkocht...



Het is zo zeldzaam dat je niet eens een afbeelding van een theepotje vinden kunt.
Ennuh, wie verzamelde het ook weer? Had een gigantische collectie van zeven stuks. O ja, Fentener van Vlissingen.

Wat ook leuk was. Het nieuws verspreidde zich, en ik kreeg de ene na de andere grote jongen op bezoek. "Nee, dat is geen zwart Delfts, daarvoor is het te zwaar." Allemaal hetzelfde lulverhaal, Pappot (de naam alleen al) voorop. Kongsi. Daar trap ik niet in. Eén koopt het uiteindelijk, en onderling veilen ze het.

Gisteren
Foto's vergeten te maken, op een vies kliekje van vanmorgen na.
Wild zwijns biefstuk, groene asperges, vogeltong-pasta, rozijnen, Malaga.
Week grote zachte gele rozijnen in iets verwarmde Malaga.
Prepareer stukjes gesauteerde groene asperge-stelen. Gebruik de kopjes voor wat anders.
Stukjes wild zwijnsbief heel kort sauteren in boter, uit, koelen.
Wat olijfolie bij de boter, sjalot, knof.
Gebroken Pipali, geel mosterdzaad.
Malaga van de rozijnen, en wat warm water erbij, vogeltong pasta erbij of gebroken vermicelli.
Breng op -zoute- smaak met Marmite.
Wild zwijnstukjes erbij, rozijnen en groene aspergestukjes.
Nogmaals, hieronder een vies kliekje, vanmorgen.



Eetclub, 11 10 07
Gerookte paprika, en sleedoorn-anijs-brandewijn. Patxaran.
Skandinavische groentensoep met rookspekjes en witte vis.
Bloedpoetes, Limburgs, kruising tussen bloedworst en balkenbrei, met gebakken stoofpeer en puree van rode linzen.
Lokale kazen en kweepeergelei.
Gepocheerde pruimen met slagroom.
Burp...

Vandaag drie jaar geleden kookte ik voor L en J. Tsjonge. Dat ik toen levend thuisgekomen ben, dat is een Godswonder. Drank like wow...
Kan me ook niet meer herinneren wat ik kookte. Ja, een ding, pompoensaus. Maar waarmee, waarvoor? O ja, ook nog groene asperges gegratineerd met geitenkaas. Ja.

Ik kwam thuis na een wandelende, dat wel, dodenrit langs een sloot, geen trottoir, mist, veel tegemoetkomend verkeer, elke keer tussen de bomen gaan staan waar het naar beneden afloopt richting sloot. Kom thuis, trots dat ik het heb volbracht. Klap! de deur dicht. Duim ertussen...



Vers Gronings geitenkaasje. Lekker hoor!