vrijdag 31 december 2010

Waarom schreef ik


gisteren nou "En de volgende dag"? Geen idee. Idee, net erna afgeleid, zoiets. Herinner me vaag dat ik wat wilde mededelen over wat ik -gisteren dacht- vandaag te gaan eten.
Hoedan ook (wat wij als kind niet mochten zeggen; dan zeiden de volwassenen "Hoedan is een Chinees"), uhh, hoedan ook dus vanavond.

Kort gebakken kleine stukjes wildzwijnsbief, saus malaga, pipali, rozijnen, vogeltong-pasta, Marmite, groene asperges.
Dus. Zo. Punt.

Inkopen. Groningen. Markt, toko's...



Hoe heet dit ook weer. Familie van de passievrucht. Vind je veel in Afrika. Kan je mooi lang meedragen als "vocht" vanwege de leerachtige schil. Kapje eraf en het licht-zure snot eruit lepelen.
Zocht op internet, vond de term "Parcha", en vond toen deze -gezien de dreiging ongetwijfeld Hindi- (want dat kunnen heel vuile jongens zijn), uhh, "bijeenkomst":



Zag Butterfly on a Wheel en ook Red Dragon.
Ik weet dat ik een van de twee al besproken heb. Maar ik weet niet meer welke.
Maar dat maakt niks uit. De ene is "Goedkope shit met veel te veel donkerrood bloed", de andere "Fors blabla". U mag zelf kiezen.

Maar goed. Vrijdag. Gedicht.
Nou ja, gedicht... Maar wel mooi!

Vieze Lieze was haar bijnaam in de stad
Omdat ze altijd van die enge kwalen had
Een lopend oor of een ontsteking of een elleboog verweking
Of een hele rits met puisten op haar gat
Vieze Lieze had altijd wat

Ze had een zalfje van de dokter dat naar lisol rook
Om haar kwalen te verhelpen
Ja haar naam was vieze Lieze en die had ze ook
Dus het leed was niet te stelpen
Dat kwam ze moest de kleren dragen van haar oudste zuster Riek
En die droeg nog ondergoed met van dat strakke elastiek
Maar d'r moeder zei je draagt ze maar want strakkies word je ziek
En dan kan ik weer op bezoek gaan twee maal daags in de kliniek
Ja, ja

Vieze Lieze was haar bijnaam in de stad
Omdat ze altijd van die enge kwalen had
Was haar navel niet ontstoken, was haar kies wel afgebroken
Of haar voeten waren schimmelig en nat
Vieze Lieze had altijd wat

En ook vriendjes of vriendinnetjes die had ze niet
Die bleven op hun hoede
Omdat niemand graag en wrat of zweer of steenpuist ziet
Die dan prompt begint te bloeden
Maar hoe vreemd het ook mag klinken toch kwam Lieze aan een man
het was een keurig nette jongen en hij heette Willem-Jan
Lieze's kwalen gingen over, want ze dacht er niet meer an
wel was ze zeer doorlopend zwanger, maar dat komt er dikwijls van
Ja, ja

Vieze Lieze bleef haar bijnaam in de stad
Omdat ze altijd een positiejurk aan had
Toen de vijfde was geboren kon je nummer zes al horen
ze bewandelde het vruchtbaarheden pad
Vieze Lieze had altijd wat
Vieze Lieze had altijd wat
Vieze Lieze had altijd wat

Hier (alle links hier in een nieuw venster).

(Had vanavond een discussie. Iemand zei dat dat van Jaap Visser / Fisher was, nee, iemand anders Drs. P., gelul, maar van wie het was, daar kon ik niet opkomen.)



Gisteren
Zeer fraai wilde gedroogde paddo's weken met net genoeg, zo weinig mogelijk water.
Afgieten en vloeistof bewaren.
Filei koken, afgieten, koudspoelen, olijfolie erdoor.
Olijfolie, sjalot, knof, ..., paddo's op hoog vuur erdoor wokken.
Wat gebroken piment, wat zwart mosterdzaad, ...
Weekwater, ietsje paddo-blokje.
Eieren zacht koken.
Pasta door de handel, ei idem.
Groene peperbolletjes erover en wat fruitjes.



Boodschappen dus. Bij Van der Ley stonden de mensen zowat tot buiten. Ik sluit aan en na 10 minuten was de rij nog even lang. Ik zeg Ik koop me kaas wel op de markt. Allemaal van dat getrut van "O ja. Ook nog een stukje Huppeldepup, dat vind ik zó romanties..." Hoe die eigenaar dat volhoudt zonder al dat tuig de harsens in te slaan, geen idee.

O ja! Op de markt hep je een tent met biologisch brood. Macro dynamisch zeg maar.
Staat daar een vent met een Chinees wijffie, zegt dat wijffie "Biologisch bloot".

O ja. NS...
Noord Nederland, Arriva, veel meer sneeuw, veel meer vorst. En hoeveel treinen zijn hier uitgevallen?
Kijk...

O ja. Hoe ontstaan legendes, Urban...
Hoorde iemand zeggen "haar tweede kind". Die lulde dat wat later door aan een ander. "haar tweeling".



Inkopen

Wat een kwaak. Flageolets verts, groene flageolets, is klets want flageolets zijn altijd groen. En Groene kidneybonen is klets want kidneybonen zijn niet groen.



Minyak Kayu Putih, olie hout wit, berkenolie maar dan Oosters.
Stukken beter dan tijgerbalsem...



Papadum!
Wilde ook pangsit velletjes kopen, maar dat is diepvries en ontdooid voordat ik thuis ben.



Pipali! Long pepper. Was op de markt, wist dat ik het nodig had, wist niet of ik het had, kocht, thuis ja hoor, gaf het aan G. Ik zeg "Pipali". Iedereen keek vreemd, behalve G.



Po ku paddestoelen. Geen idee, nooit van gehoord. Zal het weten te melden. Schijnt een soort shii-take te zijn. U hoort nader.
Uw trouwe culi-slaaf.



Daarover hebben we het al dikwijls gehad. Ongeboren paddestoelen.

Herinnerde me in ene dat verhaal van Bomans, over die overbuurman met die Oudjaarsavond vuurpijl. Prachtig. Kan het niet vinden... C1??!

Uhh, twee soorten fruit hou ik niet van. Cherimoya (vies zoet) en Pitaya of hoe schrijf je dat (afwas-smaak). Lagen vandaag op de markt in Groninge broederlijk naast mekaar. Bah.

Kocht ook fantastische verse geitenkaas, heel fraaie Deense blauwe en crottin.
Daarover morgen.