zaterdag 25 december 2010

Gisteren, vandaag en morgen, Kerst of niet.


Vergat trouwens gisteren uit te leggen dat ze in Oost Brabant dat "Kestelavond" uitspreken als kÈstu-loAvond. Maar goed.



Alice in Wonderland. Uit Looking-Glass Letters. Zie gisteren.
The Mad Hatter, the Dormouse, en hoe heet die haas ook weer...

Uhh, ik denk trouwens dat Caroll een pedo was (ja, natuurlijk), maar een "lieve" zeg maar, een niet-aanrakende. (Bang voor contact.)
En ik denk ook dat hij, ik baseer dat op de -toch door hem goedgekeurde afbeeldingen-, zijn pedoseksualiteit voor zichzelf acceptabel kon maken door een vorm van masochisme. Hij deed de meisjes geen kwaad aan. Nogmaals, zie de -door hem goedgekeurde- afbeeldingen.
Tsja.

Erg leuk is trouwens de Mock Turtle, de nep-schildpad, naar Mock Turtle Soup, namaak schildpadsoep. (Vanavond, J.: "en ossenstaartsoep." Ik zeg Waar hep je die ossestaart gekocht? "Nee, die hep ik met schenkel gemaakt"... Mock Oxtail Soup...) (Moxtail Soup!)

'Then the Queen left off, quite out of breath, and said to Alice, "Have you seen the Mock Turtle yet?" -"No," said Alice. I don't even know what a Mock Turtle is." "It's the thing Mock Turtle Soup is made from," said the Queen.'
Zoiets kan alleen een mathematicus schrijven.



Uit The Annotated Alice.
(Dat label hangt ook altijd aan mijn wijnflessen. "Drink me".)

Gisteren
Uhh, vergeten foto's te maken...
Blik artisjokken lekken.
Plum sauce uit de koeling zetten. Plum sauce: Chinese pruimen-knof chutney. Toko. En search the blog voor een recept.
Artisjokharten klein snijden en verder lekken, af en toe omhusselend.
Olijfolie, sjalot, knof.
Witte wijn, kleingesneden gedroogde tomaat uit olie, chilisaus, stukjes zwarte olijf (droog verkochte soort).
Oven aan (180).
Bladerdeeg ontdooien.
Eieren pocheren en náást de bladerdeegpakketjes serveren (dan eventueel later pocheren) of koken en in stukjes snijden en door de vulling.
Vette ovenschotel, wat uitgerolde plak bladerdeeg, sjalottenspul, artisjok en eventueel ei. Bedekken met bladerdeeg. Randen onderste eerst nat > op mekaar plakken/drukken.
Of kleine bladerdeeg pakketjes maken met vulling etc.
Bakken en serveren met plum sauce.



Als je dat Alice citaat vergelijkt met "Winnie-the-Pooh lived in a forest all by himself under the name of Sanders", dan zie je dat het vergelijkbaar is, maar tegelijkertijd dat het op twee duidelijk verschillende leeftijden is toegespitst. Hier is het "op het verkeerde been zetten" heel veel directer. Bij Alice is het veel subtieler.

Vandaag
Ben me vandaag, ondanks keihard werk aan Dreamweaver cursus, helemaal suf aan het koken. Gestoofde paprika + ui en knof voor middageten komende dagen (met ei de ene dag, met koolvis de andere, met kip....
Nieuwe stoot grove appelmoes (zonder suiker!) voor de kleine honger. Cranberry puree of zoiets (moet nog). Mandarijnenpartjes in chocolade-mintsaus gedoopt (moet nog en zal wel morgen worden).
Zie morgen.

En ja, eten: hertebief en flageolets met bundelzwammetjes.
Zei ik dat al? Waarom ik deze dagen hertebief en kreeft eet? Omdat het Feestdagen zijn? Doemenelol! Omdat je het nu kan krijgen.



Dreamweaver
Mooie naam trouwens...

Morgen
2e Kerstdag of niet, tofu. Met oesterzwam (heb een geheime dode populier in het bos waarop, maar nee, meer zeg ik niet, mondje toe, je moet langs heftig snuivende Hooglanders, en vooral niet tussen moe en kind lopen) en wat gedroogde paddestoel en die ingewikkelde wok-pasta die je eerst moet weken maar die wel enorm lekker is.
Zie overmorgen. As u dan nog cheen levevvervetting hep. Crise de foie zeggen ze in Frankrijk, daarmee duidend op een enkel in het Franse taalgebied voorkomend lichamelijk euvel.

Trouwens, ff tussendoor, die cranberrysaus, die werd uitermate perfect. Met die befaamde (zie gisteren of eergisteren) gedroogde mandarijnschil, en ook met palmsuiker. En uw gewaardeerde medewerker verzon dat recept vandaag ook nog eens ter plekke!

(Uhh, eerder vanavond. Of ik niet de gezelligheid van de Kerst mis, zo alleen. Ik zeg Ik heb Asperger, en als ik ergens een ongelofelijke hekel aan heb dan is dat aan gezelligheid. Dus ik mis dat niet bepaald, nee. Integendeel...)



Cranberries

Recept, eindelijk ja!
Harissa-saus
Maak harissa (zie gisteren) of koop bij de betere Turk.
Meng twee delen harissa met drie delen olijfolie en twee delen water.
Werk er gehakte platte peterselie door.
Serveer bij gegrilde gerechten.

Eetclub, 15 03 07
Lotuswortel met sojasaus dip
Panzanella
Kalfszwezerik met soepgroentensaus en rijst, en naan
Kaastaart uit Asún. (Fantastisch! Search the blog op Asún.)



Lotuswortel

O, wie schön ist deine Welt hier (alle links hier in een nieuw venster).
Moet eigenlijk natuurlijk door een vrouw gezongen worden.

Ik hou niet van die tubes met starre plaatjes en muziek. Nep-tubes.
Maar deze is Kerst dus vooruit maar dan. Die linden Lüfte sind erwacht.

Du holde Kunst hier.

Das wandern ist des Müllers Lust hier.
Tekst hier.

En dan heb je natuurlijk nog Der Erlkönig. Maar of ik daar nou zo op zit te wachten...



Hij kijkt altijd, hoe zal ik het zeggen, overtuigd of zo.
Zie hier.
Ennuh, ik ben zijn naam niet vergeten te vermelden hoor. Ik vind dat je dat gewoon maar zelf moet weten. En anders, wat doe je hier.