zaterdag 16 oktober 2010

Vanavond


Ovenschotel aardappel, aubergine, blauwe kaas. Hoe precies, dat moet ik nog bedenken.



Gisteren.
(Eenpansgerecht. Sssssst! C1 hört mit!)
Shiitake weken (gedroogde shiitake: steel niet gebruiken) in zo weinig mogelijk water. Maar wel voldoende dan dus.
Sperzie snijden en een half uur in goed koud water. Altijd. Ook snijbonen. Goed afgieten / uitlekken. Droogdeppen.
Eieren vrij zacht koken, niet superzacht.



Arachideolie, ui, knof, gemberwortel, lombok.
Sperzie in dezelfde pan sauteren. Roerbakken zeg maar, in dit geval.
Red bean curd als zout, rijstwijn, wat medium sherry en het weekwater van de shiitake.
Wat inkoken, proeven, doorkoken met stukjes shiitake tot de rapen, uhh, bonen gaar zijn (uhh, die rapen zijn natuurlijk al lang gaar, met dat getoupeerde blotebillengezicht...).
Ondertussen couscous (multiculti!) maken.
Ei in stukjes door de bonen.
Ik at er wat van die gedroogde Chinese vis bij (toko).



Zag gisteren 1408. Drie keer niks.

Schreef ik dat al, dat ik Tirade 1957 opnieuw liet komen omdat ik vergeten was dat werkelijk uitstekende stuk van Nieuwenhuys, De Zaak van Lebak na honderd jaar te kopieëren? Dat móet Karel van het Reve sterk beïnvloed hebben (iha schijft hij: af en toe een zeer groot schrijver, dikwijls een afkeurenswaardig mens; "Tot aan 'Havelaar stond op en vaagde zich iets van het voorhoofd' loopt het boek als een trein").
Nieuwenhuys: "Alleen voor wie de verhoudingen niet kent, is het voorstel van Dekker [om de regent te ontslaan] redelijk. Zijn argumenten lijken steekhoudend."

We blijven even in Indonsië. De wat vreemde toevoeging aan mijn Havelaar collectie is uit!



Commentaar later.
Uhh, de Vandersteen studio's vertelden me dat de volgende gaat heten De Woeste Wilder (of was het De Wilde Woester? Nou ja). Erg ingewikkeld verhaal. Iets over tiepes waarvan sommige met geblondeerd haar, uitgestreken smoelen, stiekemerds zeg maar, gluiperds?, van een soort partij iets van Partij voor de Vervreemding of zo, dat die een of andere Limburger oplichtten en nóg iemand of zoiets, die dan weer op zijn beurt vanwege z'n macho-smile slecht valt bij de Koningin. Zoiets. Heel erg ingewikkeld. Ook iets met dat ze riepen dat iedereen achter ze de vingers stond af te likken maar dat was dan weer niet zo, die stonden dus in ene die toupet z'n kont te likken, enfin, ik begrijp der niks meer van.
(Uhh, mochten die poepkleurige maten me uit de lucht halen: nieuw blog staat dan hier.) (En noteer vooral mijn -niet Nederlandse!- email adres, helemaal boven.)

(Luister naar Between the Buttons...)

Nog steeds Indonesië.
Meel van M.
Dag Maarten,
Ken je de digitale bibliotheek van Nederland? Hier
(alle links hier in een nieuw venster). Een geweldige bron voor oude Nederlandse boeken, tijdschriften e.d.
Er zijn bijvoorbeeld Tirades van 1996 t/m 2003 te vinden, maar er is verder een enorme hoeveelheid aan ander materiaal beschikbaar.


Ja! Ik wilde er over schrijven toen het pas net bestond, maar ja, toen was het door drukte onbereikbaar, en later vergat ik het.
Zelfde soort verhaal: dat digitale krantenarchief. Ben ik ook kwijt geraakt en kan het niet meer vinden.



Tahu Goreng Tepung
Is dat boekje (zie onder) nog te koop (wat meer mensen zich zullen afvragen, alhoewel ook weer niet zo heel veel want het is in Bahasa) M.?
Ooit uitgave in het Nederlands overwogen?

Vandaag zag ik een recept van gebakken tahu op je site, en ik moest even denken aan het rijstemeel dat je overgehouden moet hebben van die Mendoan van 2 weken geleden.
Je zou het o.a. ook voor Tahu Goreng Tepung kunnen gebruiken:
- 375 gr tahu
- 1/2 kop rijstemeel
- 2 eetlepels ketumbarpoeder
- 1 theelepel fijngemalen kardemom
- 1 teentje knoflook, fijngemalen
- wat zout
- 1/2 kop water
- olie om te frituren
1) Laat de tahu uitlekken en snij in repen van 1 cm dik
2) Meng 't rijstemeel, de ketumbar, kardemom, knoflook, zout met het water tot een dik beslag
3) Dompel de tahurepen in het beslag en
4) Frituur de tahurepen (met een zo dik mogelijk laag beslag) in hete olie tot ze goudkleurig en krokant zijn
5) Laat ze op vellen keukenpapier uitlekken
Opdienen met een kacangsaus, kecapsaus of een of andere sambal.
Zie bijlage voor 2 pagina's uit één van mijn kookboekjes met het recept van "Tahu Goreng Tepung".


Méér kookboekjes?!



Dit is Ayam goreng tepung

Duurzaam eten hier.
Kijk, ik eet in elke vijf dagen achtereenvolgens vlees, ei, tofu of zo, vis, kaas.
En steeds ander vlees en geen plofvlees en goede eieren en vis.
En, maar dan in wisselende volgorde, aardappelen, bonen, pasta, rijst en diversen (pannekoek, pizza, pie, kasha, bulgur...).
En zowat elke dag verse groenten, en die niet uit Kenia of zo. Dus wat ik nog méér duurzaam moet doen...

Gisteren kwam Photoshop ter sprake, vandaag hoorde ik (discussie over Irfanview) (hier) over Gimp, een soort freeware Photoshop. Hier. Geen idee. Download het zodra ik de nieuwe comp in gebruik hep.

Andere discussie vandaag. Verschil tussen sauce tartare en s. ravigote. Ze hadden het, wel te verstaan, over koude ravigote, niet de warme op basis van velouté (hier; kan geen Engelse versie vinden en ja, de koude is stukken populairder).
Koude ravigote hier.
Tartare hier.



Vroeger (en nog?) kon je dat in België bij de friet krijgen.

Aldi: grote bus "fruitjes". € 2,-. Perfect. Eerst "Krokant!" en vlak daarna "Mooie uiensmaak!"

Vergat gisteren -Adobe- nog te vermelden dat ze, voordat ik die (Adobe!) patch ontdekte die in een halve seconde het hele probleem had opgelost, dat ze me aanraadden de hele harde schijf te formateren, alles opnieuw installeren, alle freeware kwijt, verdomd, dat is twee dagen werk!

Recept. Eindelijk zeg...
Gefrituurde zoete aardappel
Swietie patatie, bataat...
Kook schoongeborstelde ongeschilde zoete aardappel een minuut of 10 in water met iets zout.
(Uhh, je hebt rossige en je hebt licht paarse. Die laatste zijn veel zoeter. Ik vind dat minder.) (Heb begrepen dat het dezelfde plant is, maar kan dat nauwelijks geloven.)
Laat ze uitlekken en afkoelen.
Schil ze en snijd ze in blokjes. (Ja, of kook in blokjes ál, en korter.)
Paneer de blokjes met bloem, dan losgeklopt ei, en dan cornflakes-kruim.
Frituur op 190 graden tot goudbruin.
Laat uitlekken op keukenpapier en bestrooi met zout.
Zoete variant
Bestrooi met suiker en kaneel.



Zoete aardappel = Ipomoea [iepoomoo-ee-aa] batatas. Bataat!
Ipomoea heeft prachtige bloemen, volgens mij schreef ik dat al eens: "bij ons heb je heggerank". O nee! Heggewinde! Die witte klokjes in onze heggen (zie hierboven de bloem van batatas), dat is ook een Ipomoea. En kijk, dat is een caudiciforme plant (hier). En ik was dan wel fout met die heggerank, maar die heggewinde is net als de rank een caudiciforme plant. Vandaar de verwarring. Bryonia dioica. Cucurbitaceae, oftewel familie van de komkommer, meloen, courget... Zie onderste foto. En laat maar. Het is al laat.

Nóg een discussie vanavond, ja, niet de enigste maar wel de laatst interessante. Nou ja, interessant...
Iemand vond in de Telegraaf puzzel "hospita" en dat bracht iemand anders op dat gedicht.

Hosz pitá

Hosz pitá
Aggou jehosz pitá
Dik kesgom melmettun toet
Hosz pitá
Tibesz tehosz pitá
Di debedde vóron sdoet

Segge seffe, worruwáck kurdán
Mottu nogwa tvan debáck kurdán
Mottu melluk, mottekág gullán
El ke óg tente sél lufte dön.

Hosz pitá
Aggou jehosz pitá
Prut tult saggies inpro teszt
Hosz pita
Tibesz tehosz itá
Assun fön wattisz gepeszt.

Ar mesgápe, ag dabbèn nusze
Evvesgélde, èndan rèn nusze
Joggi spesz te, jadac kèn nusze
Elluc jariszte sél lufte dön.

Hosz pitá
Aggou jehosz pitá
Mettut boeki indur hand
Hosz pitá
Tibesz tehosz pitá
Sta tze ná stme ledi kant.

Ségge seffe heppusén tedan,
Aste gék, kwort kom purrén tevan
Wat teppic kan distudén tepan
El kèmaan tweer de sél lufte dön.

Hosz pitá
Aggou jehosz pitá
Evvetrot sénmet tun lag
Stontze dáar
Tibesz tehosz pitá
Natéc samen mette vlag.

J. M. W. Scheltema

Prachtig!

(Tip. Hosz pitá = hospita dus...)