zaterdag 23 oktober 2010

Gisteren


was niet alleen dat blog een hele klus, maar daarnaast moest ik de Spaanse lespagina klaar krijgen. En koken.
Vandaag zeg maar vier keer koken: appelmoes, peultjes sauteren waar ik gisteren niet aan toe kwam, champignons stoven en "koken". Koken: pannekoeken met flink ei, en "gevuld" met iets met artisjokhart.
En dan moest ik vandaag (ik bedoel: het is al richting 19.00 uur) ook nog Photoshop hoofdstuk afwerken, inkopen doen, orchidee waarover ik was getipt gaan kopen, glaasje wijn drinken bij Holt... O, én kwalificatie Formule 1 bekijken.
Vettel pole. Nou ja, die begaat toch weer een stommiteit. Daar hoeven Webber en Alonso zich niet druk over te maken. Interessant circuit trouwens, dat nieuwe Koreaanse. Na start twee bochten naar links en dan een lang recht stuk...



Button in de brand

Uhh, dat champignons stoven hierboven verdient misschien enige uitleg.
Kijk. A] omdat ik nog steeds op dieet ben en B] omdat ik het lekker vind eet ik 's middags groente + proteïne. Kijk. In de diepvries heb ik een zak met stukjes kip, idem met vis (bv. koolvis), en in de koeling eieren. En dan eet ik dag 1 een gebakken ei met groenten, 2 vis met groenten, 3 gekookt ei, 4 kip.
En die groenten, kijk, die zijn dan een dag of vier of zo gelijk. Vandaag maak ik een forse bak gestoofde champignons, had tot vandaag idem puntpaprika, en na die champignons neem ik bv. courget.
Alles met enkel ui en knof. Kruiden, zout, peper dat beslis ik per dag.
Lekker hoor. En gezond. En als je honger hebt: simpel: dat is die appelmoes van hierboven. Grove stukken appel, bodem water, stoofpan, deksel, ..., prakken, afkoelen (met deksel want anders gaat het snel schimmelen), doos, koeling. En elke keer als je honger hebt dan neem je gewoon een paar lepels van dat spul. Lekker hoor! Vooral helemaal rode appels nemen.



Hierboven bimi gisteren, maar eerst nog even die pado's van daarboven weer.
Olijfolie, ui, knof.
Platgedrukte paddo-stelen.
Geen zout of peper of "peper" dus, maar wel bv. ietsje paddoblokje.
Scheut witte wijn en scheutje warm water.
Paddo-koppen in schijfjes erbij, omhusselen, hoog vuur, af en toe omhusselen, eventueel inkoken.
Koelen, in bak in koeling, dagelijks een paar lepels bij die proteïne. En kruiden met chili-saus, die Tianjin kool van gisteren, mosterd, you name it...
O, en als je toch moet inkoken, dan kan je er mooi gesnipperde gedroogde paddestoel bij doen! Ik deed er gesnipperde gedroogde oesterzwam bij. Oesterzwam heeft niet zo'n sterke smaak, maar gedroogde (wat sterker smaak) hierbij, waarin ál paddo's en iets paddoblokje, dat is perfect. Want ik proefde dus net. Wow... Werkelijk wow!
Ennuh, laat maar lekker doorstoven / inkoken. Als je geen erg super speciale paddo's hebt dan maakt lang stoven niks uit.
Ennuh, je kan besluiten wat "teveel" vloeistof toe te voegen, daarbij gedroogde paddo's én wat langer stoven / inkoken.
"Koken. Echt koken."



Maar nu gisteren dan dus. Tsja. Echt waar hoor: weer enorm lekker. Heb me er aan overeten of hoe zeg je dat.
Penne koken met ietsje paddo-blokje (alweer!), afgieten, koudspoelen, door olijfolie husselen.
Olijfolie, ui, knof, peterselie.
Witte wijn, heel klein gesneden stukjes gedroogde tomaat, niet uit de olie maar droog (fantastisch zoetje in de smaak van de saus), en gesneden en daarna uitgelekte stukjes pepperoncini. Ook nog weer ietsje paddo-blokje.
Proef.
Andere pan, olijfolie, bima stelenstukjes roerbakken. Uit de pan en bij de ui etc.
Pasta door de ui etc. en ook de rest van de bima, de roosjes, al is dat een groot woord hier.
In vette ovenschotel, bedek met plakken Münster of zo'n soort kaas. Bestrijk de kaasplakken met ietsje noten-olie.
(Waarom ik "noten-olie" schrijf? Dan scoor ik in Google op notenolie én op noten olie. Dus.)(Niet verder vertellen hoor!)



Nog even die gedroogde oesterzwam. Ooit, een maand of twee geleden, hadden ze die, om onduidelijke redenen voor wat hun publiek iha betreft bedoel ik, althans hier in Zuidhorn, bij Super d B. Ik denk dat je ze nu zelf zal moeten maken, wat natuurlijk niet zo erg moeilijk is. Schijfjes op een rooster (van welke paddestoel dan ook) en dat op een warme plek, eventueel een oven op 70° en met de deur open.
Ik kom er op terug omdat ik, na juiste inkoking, herproefde. Ongelofelijk. En daarnaast in de voorsmaak ietsje zoet (van die oesterzwammen?) en in de nasmaak een prachtig bittertje, dát zeker van die oesterzwammen.
Dus.

Zou hier vandaag wat over verse worst schrijven. Dat beloofde ik. Maar ja. Ik wil het beter, diepgaander doen, daarvoor is tijd nodig, dat wordt morgen dus.



(Kop voor C1)

Dagelijks recept
Geitenkaas-paprika taart
Ietsje tuinbroekig, maar goed.
Maak brokkeldeeg en bedek daarmee de bodem en de wand van een lage ovenschotel.
Bak het deeg blind op 200 graden, met droge bonen erop dus, tot het mooi bruin is.
Laat koelen.
Grill rode paprika, laat koelen, pel en snijd aan stukken. Ja, of gebruik paprika uit blik. Heel goed mogelijk dat de smaak stukken beter is. Wel goed uitlekken, en met het lekvocht kan je allerlei mooie dingen doen. Ik treed niet in details.
Beleg de bodem van de taart met stukjes paprika.
Meng zachte geitenkaas met eieren (een ei op 75 gr. kaas), en kruid met peper, zout en dragon of basilicum.
Vul hiermee de taart en bak een klein kwartier op 200 graden.



Kaasfondue recept, zoals beloofd
Fondue met roomkaas
Maak kaasfondue met 400 gram Emmentaler en 400 roomkaas, bijvoorbeeld 200 Camembert en 200 Brie (kaas met witte korst zonder korst verwerken).
Of gebruik Kernhem!

Link.
Fair trade hier (alle links hier in een nieuw venster).

La Tulipe, van die Ilja Gort, daar hadden we het laatst over. Dronk vandaag die rosé die "de beste van Frankrijk" is. Nou, geloof je het zelf? Raar vaag zoetje in de nasmaak. Ook nog 5,50 de fles of zo. Bij de Aldi kan je Navarra rosé krijgen voor de helft, en stukken beter.

En met wie had ik het laatst, en waar?, over die Tierenteyn mosterd?
Kijk. De Parelduiker (nooit van gehoord), jaargang 6, nummer 4/5, 2001. Reinaert De Ridder of Elsschot De Vos. Perfecte mini biografie van Willem Elsschot / Alfons de Ridder. Perfect. En een wel zeker uiterst comlex leven, dat toch weer steeds op zijn pootjes terug komt.
Maar goed, hier gaat het natuurlijk niet over cultuur of dat soort dingen, hier gaat het over eten en drinken.
Tierenteyn mosterd dus. "De zakenman was weer lijmer pur sang en bezorgde grote firma's als de Sabena een mooie plaats in Snoecks Almanakken. Maar ook de kleine mosterdfabriek van Ferdinand Tierenteyn had zijn volle aandacht. Elk jaar maakte De Ridder zijn opwachting bij de madam op het Bisschop Seghersplein te Gent, met een vers lofdicht op haar mosterd in de hand. Gretig vernieuwde zij dan die reclame [oftewel de inkomsten van Elsschot]"

Tierenteyn mosterd hier. Waw man, wat een Flash! Daar denk je Elsschot of "die weduwe" niet naast...



Tierenteyn winkel Gent

Citaat
Marsman
(Uhh, niet dat ik het ermee eens ben!)
Alleen van een vrouw, die mij niet vervolgt met haar liefde, en met haar behoefte daaraan, kan ik op den duur blijven houden. Alleen van een vrouw, die liefhebbend genoeg is om niet jaloersch te zijn op mijn werk, mijn gedachten, mijn alleen zijn; zij zal mij integendeel ruimte en eenzaamheid geven.
Volgens mij is hier iemand aan het woord, die zichzelf belangrijker vindt dan de ander. Ik bedoel: in de trant van "Maar natuurlijk ben ik toch belangrijker! Het idee!"
"Liefhebbend genoeg": lees: onderdanig genoeg. Toch?! (Waar ben je, C1?)
Ik had een oom die zo was. Uiterst rijk, altijd uiterst grote fascistoïde bek, peperduur appartement met verzorging (De Pettelaar bij Den Bosch), maar ja, peperduur verzorgd of niet, het was ze daar niet opgevallen dat ie al anderhalve dag niet om z'n medicijnen en eten gekomen was...