maandag 4 oktober 2010

Gele biet en zo




Gele biet. Gisteren.
Behoorlijk zoet van smaak. Gekookt, gebakken zalm er bij, thats it. Had geen puf, erg laat etc.
Vanavond (dus) iets met die lente-ui of bosui of hoe heet het, ei en naan met nigella erdoor en zwart mosterdzaad en die Indiase dille, ajowan. Waartoe ik (kapotte schouders) bij de Hema een anthracietkleurige mixer kocht voor een tientje.



Mooi!

Recept
Garnalensoep, garnalen-gumbo, Cajun.
Bak blokjes chorizo uit in arachide-olie en haal ze uit de pan.
Bak in de olie ui en knoflook aan, en voeg dan kleine okra`s toe, zonder steeluiteinde en puntje.
Bak kort, omroerend, en voeg dan stukjes gele paprika toe.
Giet vet af, doe er een scheut water bij en kruid met peper en zout; houd op laag vuur, met de chorizo erbij.
Maak een bruine roux van arachide-olie en bloem; kruid met tijm, oregano, laurier, kruidnagel en cayennepeper.
Maak er met kippenbouillon een gebonden soep van, en laat die een kwartier zachtjes doorkoken met het groentenmengsel erbij en flink grote ongepelde rauwe garnalen.
Serveer met korianderblad en gesnipperde lente-ui erover.
En zorg voor een vingerkom.



Die discussie op foodlog laait weer op sinds ik vandaag las én postte dat ik in dat Groninger kookboek uit 1926 een recept voor lamskarbonaden (-deN!) zag én een, ernaast, voor lamscôteletten. Hier (alle links hier in een nieuw venster).
Ergens wordt varkensnet gebruikt, ken ik natuurlijk, maar ook ergens kalfsnet. Huhh?
Dat net wordt gebruikt voor koteletten "farci à la Valoise", gevuld op de manier van, maar gevuld is dat niet. Koteletjes, wat spul er op aan beide kanten (gehakt, paddestoelen farce...) en dan het geheel in net en bakken.
Moest denken aan jaren geleden in de RAI, Jumping Amsterdam, allemaal van die rijke Arabieren, maakten ze lamskoteletten met oesterzwam-farce in varkensnet...



Een lambsrack, ook wel Frenched rack (lamskoteletten aan elkaar gelaten) met groene kruiden lijkt me, ik zie er in ieder geval een rozemarijspriet uit steken, en dat weer in varkensnet.

Proefde bij iemand tomaten salsa van de Aldi. Lekker hoor!

Zag, nou ja, herzag voor de 3e of 4e keer Le Boucher. Vreemd. Na elke vier of vijf jaar lijkt het een compleet andere film...

Recept
Garnalensoep, Thailand
Bak in olie stukjes ui, knoflook, gemberwortel, rode spaanse peper en korianderzaad.
Doe er stukken goed rijpe tomaat bij en vis- of kippenbouillon.
Laat een tijdje trekken en haal door een draaizeef.
Het resultaat moet een dunne tomatensoep zijn.
In de soep gepelde garnalen gaar laten worden, of ongepelde rivierkreeft.
Breng op smaak met limoensap en fish sauce, en serveer met gehakt korianderblad erover gestrooid.
Het staat er in mijn notities niet bij, maar er gaat ongetwijfeld ook sereh door.



Zag dat er ook een Camping Le Boucher is. Brrrrrrrrr!

Citaat
Vermijd elk gezelschap om moeilijkheden te vermijden.
Schopenhauer.

Enkele "links", zal ik maar zeggen.
Hubble hier. Dat valt dus mee.
Unter Bauern hier.
De Leugen hier.
Vasques de la Horra hier.
Zo kan ie wel weer...

Kennen jullie dat trouwens? Was die eieren aan het koken en het schoot me te binnen dat ik die truc hier nog niet meldde. Lijkt me...
Tegen kapotkoken van eieren kan je er een gaatje in prikken. Maar je kan ook (Spanje oa.) een scheur azijn erbij doen (wordt de dop iets flexibel). Ik heb daar speciaal een fles enorm goedkope witte azijn voor staan.



Tempura, ook garnalen...