zondag 19 september 2010

Vandaag


Eerst maar even, wat ik vergat: die falafel van AH smaakt perfect. Ja, kan natuurlijk wat pikanter, maar goed. Proefde er een rauw voordat ik ze aan de buurvrouw gaf. [Uhh: ze bleken niet geschikt voor frituur! Ja, jee, dat is dus geen falafel...!]
Maar vanavond dus, eindelijk, die falafel maar dan zelf gemaakt. Geen eenpansgerecht dus, zou niet durven... Dunne mie, gember-taotjo saus met courget, gefrituurde falafel. "Aardappelen, jus, sperzie en een gehaktbal" zeg maar...
(Op die dunne mie kom ik morgen terug. Ik bleek iets Vietnamees? te hebben wat je eerst in koud water moet weken. Gebruikte malloreddus, die Siciliaanse maden-immiterende pasta.)



Dit is een fougasse type Zuidoost Frankrijk, als ik het goed heb, uh, voor zover mijn informatie reikt. En het recept hieronder, ná de volgende foto!, is voor een zoete, en tevens een "Zuidoost Frans type". Je hebt die ook hartig; dan zit er bv. ansjovis uit de pekel op de buitenkant meegebakken. Zie de fantastische film "La femme du boulanger".
De volgende foto is voor zover ik weet meer Zuidwest Frans. Ik heb er althans in Bordeaux heel wat gemaakt. Ze zijn gevuld. Vulling (spek, paprika, ui...), dubbel slaan, open snijden en room in de sneden gieten. Search the blog.



Fougasse, Frankrijk
Los 10 gram verse gist op in twee soeplepels niet al te koude melk.
Werk er drie soeplepels bloem door en laat, afgedekt, een uur op een niet te koude plek staan.
Meng 500 gram bloem, twee soeplepels poedersuiker en wat zout door elkaar.
Maak een kuil in het mengsel en doe daar het gistmengsel in.
Werk door elkaar en werk er drie eieren door, twee soeplepels rozenwater (Marokkaanse winkel) en 100 gram zachte boter.
Kneed tot een soepel deeg en werk er tegelijkertijd 1oo gram gekonfijt fruit (fijngesneden) door; kneed voorzichtig.
Laat vier uur rijzen, met een doek bedekt, op een warme plek.
Vet een bakplaat in en leg er het deeg op, in een mooie ronde vloerbroodvorm.
Snijd in zoals op de foto.
Bestrijk met eigeel en decoreer met gekonfijte stukjes engelwortel (angelica radix).
Bak een dik half uur op 200 graden.
Haal van de plaat en laat koelen op een rooster.



Zag Jamaica Inn, Hitchcock. "Aditional dialogues J. B. Priestley". Kijk.
Tsja. Een piraten avonturen film. Kostuum drama ook, zoiets. Zwakke dingen (alsof het niemand opvalt dat op een bepaalde klip steeds schepen stranden die dan leeg blijken te zijn).

Recept
Franse erwtensoep
Pureer gare doperwten.
Maak er met bouillon een soep van en breng die aan de kook.
Breng op smaak met peper, suiker en zout.
Roer er kleine klontjes koude boter door tot deze zijn opgelost; laat de soep niet meer koken.
Serveer eventueel met gehakte kervel erover en/of kleine stukjes gekookte ham.
Variant
Kook wat prei mee en/of wat fijngesneden kropsla.



Zat dus op de brug. Doorvaart roei-wedstrijd, met reddingsbrigades, commissarissen met toeters etc. Heb me te pleuris koffie en chocola staan maken. "Wat een service van de gemeente" maar ja, ik wist van niks en die lui stonden allemaal in de druilregen...

Links. Niks engs hoor.
Munch hier.
Alexander de Grote hier en hier.
Politieke prenten hier.
Abstract USA (hadden we dat niet al?) hier. Hoofdprijs meest zwakzinnig lange link 2010, zie je adresbalk.
Michiko Uehara hier. Ergens althans. Japans kunnen lezen helpt, denk ik.



Citaat
"If you hate dogs and children, you can't be all that bad"
W.C. Fields