vrijdag 17 september 2010

De 13e schreef ik


Maandag nog steeds storing. Maar ik ben er dagelijks hoor. Met terugwerkende kracht weliswaar, maar toch. (Verschillende lui in mijn familie, niet dat ik wat met ze te maken wil hebben, maar goed), verschillende lui in mijn familie schrijven net als ik steeds “welliswaar”. Misschien heeft Chomsky toch een heel klein beetje gelijk.)

Vond CD Clapton terug. Lay down Sally. Wow.
Hier (alle links hier in een nieuw venster).



Ja! Hij is er! De plastic wijnfles.
Kocht hem bij de Hema, voor de aardigheid (“Van 4,50 voor 2 Euro”). Die fles stond aan de basis van mijn dispuut (beroeps-ziekte) met Château Giscours. Artikel in krant, plastic fles, “glazen fles weegt 450 gram”, ik rekenen, 10 pallets per dag met 40 houten kratten elk (2 kilo) met elk 12 flessen (700 gram wijn en dus + 450 fles). Meer dan 6.000 kilo per dag… Kijk, dan gaat je schouder wel naar de kloten.
Eind maand gesprek met Franse letsel-advocaat.
Aardig trouwens. Als je de Franse arbeids-inspectie belt dan ben je daar niet welkom, afgezien van afbekken. “Als u weer aan het werk gaat dan kan u zich melden om te laten beoordelen of u het werk kunt doen”. –“Maar wat zegt de wet?” Hoorn op de haak. Tsja. Giscours (= + Du Tertre en nog zo wat), dat is natuurlijk een forse werkgever. En Frankrijk is Frankrijk…



Sneed gisteren die gedroogde brasem aan. Moet ff wennen. Erg vreemd. Zal morgen verder proeven.

Recept
Fondue met blauwschimmelkaas
Maak kaasfondue met 400 gram Emmentaler en 400 blauwschimmelkaas. Simpel.

Fondue met geitenkaas
Maak een kaasfondue, maar gebruik witte wijn plus appelsap.
En geitenkaas natuurlijk, harde soort, naast de Emmentaler.
Voeg ook nootmuskaat toe en zoet paprikapoeder.



Gisteren
Kon geen stoofpeer krijgen, zoals ik meldde. Harde handpeer dan dus.
Ik schreef gisteren al dat het veel lijkt op het recept van de dag ervoor, maar dezelfde kruiden met andere hoofd-ingrediënten, dat is juist spannend en interessant.
Arachide-olie, sjalot, gemberwortel, knof.
Eff sudderen, rode paprika erbij.
Ik schreef ook al: kruising tussen Bali telor, babi rica (rietja) en stoofpeer–rookworst–ketjap.
Daoen djeroek poeroet, daoen salam, komijn, nigella.
Sambal brandal.
Ketjap manis, medium sherry.
Pocheer er ei in en kort partjes harde handpeer.
Erg lekker…



Vanavond
Oei.
Had nog twee pakjes sateh in de diepvries. Sinds Frankrijk eet ik ’s middags warm, maar sinds dieet ’s middags geen sateh’tjes meer… Proteïnen en groenten enkel. Maar ’s avonds eet en drink ik helemaal normaal hoor. Niet al te vet liefst, maar ja, sateh-saus moet kunnen. Maak ik aan met cocos-boter, sambal (sambal setan, “satan”, vandaag) en ketjap.
Taugé erbij en, oeioeioei, friet…
(Had ooit een Koreaanse vriendin. “Fliet”.)

Zag, nou ja, probeerde te zien, Mummy. Dat is niet mammie bedoeld, maar mummie. Ontzagwekkender shit is niet voorstelbaar.



Links. Kunst? Nou, een klein beetje maar hoor.
Silo 8 hier (alle links hier in een nieuw venster).
Hottentotten hier. Ergens, althans.
Open Monumentendag gemist. Maar ja, Trouw komt daar op de zaterdag mee, als het die zaterdag en de zondag erna is. Dat schiet niet op…
Fortenmaand hier.
Egelweekend hier.
Mooier landschap hier als we die niet al hadden gehad.