dinsdag 27 april 2010

Markt Groningen etc.


Schitterend altijd. "Weet u hoe je dat klaarmaakt?" -"Nee". "Waarom koopt u dat dan?" -"Om erachter te komen hoe je het klaar maakt".



Links daoen salam, nieuwe spelling daun salam, "Indische laurier". Gebruikt als laurier maar dan in Oosters spul.
Rechts daoen djeroek poeroet, daun jeruk purut, "blad citrus zuur".



De vruchten ervan zijn vrij klein.
In tegenstelling tot citroenblad blijft het blad, gedroogd, zuur afgeven aan saus e.d. En als je de vrucht, het vruchtje, bij vis bv. geserveerd krijgt, doormidden gesneden, haal het dan alleen over de vis; ik bedoel: zonder knijpen.
Oorspronkelijk Zuid Afrika. Veel engere doorns dan gewone citroen.



Gedroogde brasem. Je kan het rauw eten, net zoiets als je gedroogde schartong rauw eet, maar ik ga toch licht weken proberen.
Google geeft alleen leveranciers zoals hier (alle links hier in een nieuw venster; bij deze wat naar beneden scrollen).



Gerookte geitenkaas. Wow. Komt heel dicht bij een van mijn favorieten, Baskische gerookte schapenkaas Idiazabal.
Twee verhalen. Beide begin 70'er jaren. Met een advocaat van een van de verdachten van het Proces van Burgos (zoek zelf maar; je krijgt alleen politiek gekleurde resultaten, en ETA = tuig) op weg naar Burgos, controle in Idiazabal, vlak voor een bergpas, o, wacht, dat is die advocaat, uhh, "De weg is afgesloten ivm. ijzel", te laat in Burgos, verdediging afgewezen. Doodstraf. Franco = ook tuig trouwens.



En nog eens daar in Idiazabal, om die kaas te kopen, met mijn toenmalige -Baskische- schoonmoeder, ik een winkeltje binnen, mijn Spaans was toen nog niet goed en mijn Baskisch toen nog niet bestaand. Kom terug met die kaas, schoonmoeder vraagt wat ik betaald heb, wordt paars in het gelaat, storm die winkel binnen, hevig Baskisch gebrul, meer dan de helft van het geld terug.
Eskerik asko. Dank u wel.



Kleine keiharde mango'tjes voor chutney. Van die vrouw op de markt in Groningen die altijd aparte dingen heeft, en die je een kokosnoot naar je kop gooit als je zegt "Nee mevrouw, dat heet niet zo maar...".



Sopropo, bitter-"meloen".
Recept komt. Simpel. Bakken + ui / knof, wat tomaat erbij, garam masala...



Zoutvlees van rund. Recept komt. Simpel. Zie hier.

Maar goed. Planning.
Vandaag dus die tortilla met champignon-kliek en kaas (geraspte gerookte geitenkaas!).
Morgen vis, overmorgen was het iets met die sopropo, maar die heeft enigszins geleden onder het transport dus die morgen.
Morgen, daar heb je dat woord weer, sopropo, tofu en taro-chips.
En dan overmorgen, wat morgen was, simpel toch?, gedroogde brasem, pomodori - witte wijn saus, witte bonen.
Vrijdag was al medegedeeld. Asperges, pekelvlees, nog wat. Probleem is alleen of ik donderdag (geen markt) pekelvlees krijgen kan.
"Het leven is geen lolletje, / Zo sprak laatst K.L. Polletje"



Gefrituurde artisjokken, carciofi alla giudia, joodse artisjokken. Rome. Trouw, eergisteren of zo. Geen link.
Ik geloof dat recept (wat ik niet ken) best, maar ik geloof niet dat die artisjokken "als een bloem -wat ze ook zijn- opengaan in het hete oliebad".
Zie foto boven. Maar, afgezien daarvan: kan heel lekker zijn en wordt zeker geprobeerd. Ik meld me daarover tzt.

Recept.
Jezus, eindelijk... Ik haakte zelf al bijna af...
Toscaanse appeltaart
Roer 150 gram boter smeuïg met 150 gram suiker.
Werk er 300 gram bloem door, 150 gram gesmolten boter, rasp van een citroen, nootmuskaat, bakpoeder, wat zout en 100 cc melk.
Vet een vorm in en bestrooi met bloem.
Giet het beslag in de vorm en leg daar flink stukjes appel op.
Bak een uur bij 170 graden en serveer, bijna afgekoeld, met slagroom (ernaast) en poedersuiker.



Wat cultuur nu. Gatsie.
4 en 5 mei hier, een voor het onderwerp nogal schreeuwerige site.
Stem op de Top 400 Klassieke Muziek hier. Kunnen ze weer dagen lang vooruit met die top 400...
In het Rijksmuseum van Oudheden een tentoonstelling van oudheden -dan dus- van mevrouw Kröller-Müller. Site tentoonstellingen hier, maar die tentoonstelling?



Uit mijn archief. Net als die Saddam laatst. Deetman voor lul.

Fundamentalisme-test nu. Doe de fundi-test hier.
Mijn score mag je weten.
Fundamentalisme 40% Fundi Light
U bent zeker geen geharnaste fundamentalist. Maar als u eerlijk bent, dan weet u dat u aan de buitenkant wel tolerant lijkt, maar vanbinnen wel erg overtuigd bent van uw eigen gelijk.
Religieus fundamentalisme 12% Relativist
Uw opvattingen staan relatief los van godsdienstige overtuigingen. Als uw opvattingen fundamentalistisch zijn, zijn deze niet religieus van aard.

Uh... Hier klopt iets niet. "vanbinnen" ben ik -natuurlijk- overtuigd van mijn eigen gelijk. Maar aan de buitenkant lijk ik niet tolerant maar ben ik tolerant! Er loopt hier geen toleranter persoon rond dan ik. Uh, ik geef mijn mening wel, maar die opdringen? Never.

Het is al weer laat.
Umami en de Vegetarische Slager hebben jullie nog te goed.
Doehoei!