donderdag 8 april 2010

Behalve St. Eloi nog geen idee




De toren van de St. Eloi-kerk, Bordeaux. Zie onder.
Heel moeilijk te fotograferen in die smalle straatjes. Achter die toren staat er nog een, die van de Grote Klok-poort (zie ook verderop).

Iemand vroeg me wat het oudste deel van Bordeaux is. De St. Eloi-wijk lijkt me, althans voor zover we het hebben over wat er nog overeind staat van het oudste, en dat weer afgezien van het Palais Gallien, de ruïne van het Romeinse amfitheater.
En zo kwam ik op de St. Eloi-kerk. Niet uit de tijd van de wijk, maar een van die in gidsen veronachtzaamde juweeltjes, zoals het Annonciade-klooster of de St. Eulalie-kerk. (Wat is er trouwens met Google aan de hand? Ik zoek op plaatjes van de Annonciade, 'annonciade bordeaux', en krijg op de eerste pagina drie foto's van mijn Bordeaux blog, maar foto's die niks met de Annonciade te maken hebben. Terwijl mijn Annonciade-foto's wel degelijk annonciade-nummer zoveel heten...)
Maar goed. Hierboven dus de toren van de St. Eloi. Vroeg-gotisch en weer vertimmerd? De hele kerk is een raar complex, half in het Grosse Cloche-poort-complex vergroeid (zie volgende foto; de ingang van de kerk is juist rechts vóór de poort en zie de foto daarna).



Kijk, en dan is Google weer ineens goed. Ik zoek per ongeluk op Grande Cloche en krijg twee foto's uit mijn Bordeaux blog, correct genaamd Grosse Cloche. (Als ik een foto nodig heb uit m'n eigen archief dan vind ik die sneller met Google -niet Google Desktop!- dan zelf spittend in m'n archief!)
Maar goed.



Een stijl-technisch zeer degelijk doorkneed complex, zou je ironisch kunnen zeggen, maar ontroerend mooi ook door, hoe zeg je dat, pretentieloosheid is waarschijnlijk het beste woord.
En, zoals je hier ziet, smalle straatjes weer en hoge bebouwing: het blijft moeilijk om een overzicht te krijgen.
O ja, over de mensen in Bordeaux schiet me in ene wat te binnen. "Doe maar gewoon, dan doe je al raar genoeg", dat is Nederlands, met een vals trekje om de mond.
Over de mensen uit Bordeaux kan je het ook zeggen, maar met een brede glimlach...

Recept
Aardappel-linten
Schil aardappelen en trek er met een dunschiller linten van.
Blancheer die vrij kort in kokend water met zout.
Giet ze af, spoel ze even onder koud water (om het garingsproces te stoppen; ze moeten nog enigszins warm zijn) en roer er een mengsel van mosterd en room door.
Serveer met zout, peper en basilicum erover.

Vanavond kliekjes. Heb nog van die straw-mushrooms (search the blog), heb tig eieren, zag nog een potje velderwten. Uitdaging. Hoisin erbij!

Vanavond een na laatste Herzog / Kinski, mijn favoriet, Fitzcarraldo. Morgen de laatste, de vijfde, de mij onbekende Cobra Verde, groene cobra.
En dan komt er een nieuwe stapel. Kreeg vandaag al Once upon a time in America (twee DVDs), The Great Gatsby en The Alamo. En bestelde trouwens Het paard van Sinterklaas, twee versies van Spartacus en The Third Man. O ja, en Bonnie and Clyde, en Wyatt Earp...



Het portaal van de St. Eloi. Wat trouwens St. Eligius is bij ons. Zie over hem trouwens Het geërfde paard en De lelijks smidsvrouw hier (alle links hier in een nieuw venster). Hagiografieën: heerlijk!

Recept
Aardappelpannekoeken, Boxty, Ierland
Lijkt op Halbhalb Klösse, noedels van half rauwe half gekookte aardappel.
Meng gelijke hoeveelheden rauwe geraspte aardappel, gekookte aardappel en bloem, en breng op smaak met zout en peper.
Werk er wat rauw ei door, zout en peper, en dan genoeg melk om er een dun beslag van te maken.
Laat steeds een soeplepel van het beslag in een hete koekenpan met wat vet erin vallen en bak de pannekoeken een minuut of drie, vier aan elke kant.
Serveer met appelmoes.
Ulster Fry
Serveer de pannekoekjes met gebakken bacon, gebakken verse worst, gebakken eieren, bloedworst en geroosterd brood.
Als je dat op hebt, dan kan je ertegen.



Vroeg-gothisch toch?

Mooi verhaal. Iemand herinnerde me.
Ik had een enorme rode kool in de tuin en de buurman schoot een stel duiven. Veel kookboeken bij hem en bij mij, nergens een recept voor rode kool + duiven. Weddenschap. Drie gangen rode kool en duif, en alle drie totaal verschillend. Dat lukt me! En het lukte me.
1] rodekool-soep gemaakt met bouillon van de karkassen
2] gemarineerde rauwe rode kool met heel dun gesneden carpaccio-achtig pootvlees
3] rodekool-stamp, in de oven gegratineerd met de borstfilets erop.



Beeldenstorm? (Ingang St. Eloi.) Geen idee. Je had of hebt in die regio wel erg veel protestanten, maar naar ik begrepen heb hebben die zich altijd erg netjes gedragen. Ze zaten vooral daar omdat ze er beschermd werden. Alhoewel er natuurlijk wel degelijk strubbelingen geweest zijn.

Tot slot. Wat ik zag toen ik de St. Eloi voor het eerst binnen ging.



Nog wat trouwens.
Als je al die foto's ziet, dan denk je toch "Wat een prachtige stad is Bordeaux", toch?