woensdag 3 februari 2010

Vandaag wat heel anders...


Recept
Warme mandarijnpartjes
Leg goed schoongemaakte partjes mandarijn op de schil-kant op een bord en zet dat een uur op een radiator.
Eet direkt.
Watergruwel
Breng 500 cc water aan de kook met wat zout, 50 gr snelkookgort, 60 gram krenten, 60 gram rozijnen, een half (in de lengte gebroken) kaneelstokje, enkele stukjes dungesneden citroenschil (gebruik alleen het gele deel) en drie kruidnagels.
Laat het mengsel een half uurtje zacht doorkoken met een deksel op de pan.
Voeg daarna bessensap en suiker toe naar smaak.
Bind eventueel met maizena.



Volgens mij is het zeer nauw verwant aan Rote Grütze.

Vanavond
Gepaneerde gebakken koolvis, curry met boontjes, rijst. Zie morgen.

Herzag gisteren Butch Cassidy & the Sundance Kid. Misschien berichtte ik al iets daarover (ja, maar zag hem niet tot het eind).
Uhh, het begon aardig (dingen veranderen in je kop over de decennia) maar het werd minder in kwaliteit in de loop van de film. Geef mij maar Eastwood.



Zag gisteren ook het eerste deel van een erg goede documentaire over D-Day van Orion Channel. hier (alle links hier in een nieuw venster). Dat was in feite een vergissing want ik wilde die bekende film zien, maar ja, die heet The Longest Day.
Die Orion, dat zijn trouwens wel een oorlogsfilm-mensen. Zie hier.



Overigens heb je drie versies van D-Day, van erg naar ergst. The Longest Day (hierboven), dan het D-Day gedeelte uit Band of Brothers, en dan, erger kan het niet, het D-Day deel uit Saving Private Ryan, hieronder.



Post
Deze hoorde ik vandaag en wil ik je niet onthouden: "je bent pas dronken als je je aan de vloer moet vasthouden".
Mooi.
En een week geleden liet iemand me een grappige op youtube zien. Is misschien niet JSH (jouw soort humor) maar ik vind het geestig gedaan. Er schijnen allerlei versies te zijn waarbij het oorspronkelijk geluid bizar wordt ondertiteld, maar deze is zo goed (vind ik) omdat hij is nagesynchroniseerd en de stemmen werkelijk onnavolgbaar lullig zijn.
Zo, en beweer nu maar eens dat je geen tijd hebt om te kijken
Je moet intikken: "Untergang bedrijfsuitje"
!
C
(één)
Er is een probleem. Ik heb computerboxjes met batterijtjes (stom stom; je moet er elke avond aan denken ze uit te zetten) en die zijn leeg...
Ik geef je verhaal maar kijk er zelf pas morgen naar.
Keek natuurlijk toch even en nu begrijp ik het. Der Untergang...



O ja. Dit was een test voor mij, hieronder. Wat ligt op de ceviche (= vis gemarineerd in citroensap; search the blog). Ik wist het niet maar toen het antwoord kwam was het "O ja!"



Zee-egel.

Uhh, D., ik antwoord op de rest morgen. Het is al laat en ik moet nog uitgebreid koken...