dinsdag 23 februari 2010

Nog zo wat


Recept
Zalm-tartaar
Blend rauwe zalm met sjalot, augurk, peterselie, crème fraiche, zout en peper.
Meng er kappertjes door.
Koel goed.
Serveer met rösti (warm), crème fraiche, peterselie en zalm-eitjes.
Lijkt op het populaire Senegalese Tartare de Thon, wat je maakt van tonijn, als steak tartare, maar dan dus met tonijn.
Daar bestaat zelfs een website van, hier (alle links hier in een nieuw venster). Te ingewikkeld recept trouwens.



Ik weet niet of ik het vandaag laat / blog lang maak, misschien wel, misschien niet. Punt is dat ik morgen, geloof het of geloof het niet, een aanklacht bij de politie ga indienen, wat goed en lang overwogen moet worden, wegens , tegen X mij wel bekend, en subsidiair tegen de, ja, verdomd, Kamer van Koophandel Noord Nederland. Tsja...

Vanavond, als ik er ondanks het extra werk aan toe kom (zo niet eet ik de me geschonken sateh-kippensoep) die rare bonen uit zuid Amerika (die ongelofelijk snel gaar zijn want al gekookt), paprika, en gegratineerd met Brie. Dat wat ik laatst liet verbranden in de oven, met capucijners toen.



Een hele "zware" El Greco, een latere, erg richting "twee kleuren". Doet denken aan Van Meegeren

El Greco, de Griek.
Museum Bozar, Brussel. Bozar = Beaux Arts. Net zoiets als die vent in Antwerpen, café De La Paix, Franse naam dus ruiten ingegooid, nieuwe naam Delapez. (Ik heb daar met mijn vader menig uur doorgebracht; Urquell uit het vat en Toast Cannibale, Broodje overreje in het Nederlands. Aleen: daar krijg je er kappertjes bij, Worcestershire, Tabasco, selderijzout en nog het een en ander.)



Maar goed, Bozar / El Greco hier.

Recept
Zalm-teryaki
Maak een marinade van Japanse sojasaus, sake, goela djawa (palmsuiker, toko, gebruik eventueel mirin) en geraspte gemberwortel.
Wrijf hiermee moten zalm in aan beide zijden en leg ze een uur op een koele plek; draai af en toe en wrijf eventueel nog wat marinade op de zalm.
Laat de zalm iets uitlekken indien nodig en grill onder de salamander of in de oven op een ingevet rek.
Of barbecue de zalm, dat kan ook natuurlijk.
Wrijf in met de marinade voordat je de vis draait.

Zag gisteren The Silence of the Lambs.
Dat is een aaneenschakeling van ongeloofwaardigheden. Uh, niks tegen ongeloofwaardigheden in de kunst, maar té, nee.
Mooi verhaal trouwens. Sarah Betsky-Zweig zei tegen haar schoonzoon (film producer, en een goeie want hij heeft een tweede huis in Aspen) dat Silence of the Lambs wel wat voor een film zou zijn. Hij dat boek gelezen, "nou nee..."