vrijdag 15 januari 2010

Werkt het weer?


Ja, het werkt. Nog niet super soepel maar het werkt.



Aga, moeflon-schouder-civet.

Eerst maar even post. Die kip weer.
Dank voor je reactie. De stukken kip (of soms haantje) met of zonder vel braad ik eerst even aan en de wijn die erbij gaat is goede rode wijn, dus ik krijg de indruk dat het daar niet aan ligt. Is er misschien een kippenras waarvan het vlees rauw al veel donkerder van kleur is? Nogmaals de smaak is zeker goed en het ziet er ook allemaal uit zoals op de foto's, maar ik raak langzamerhand wel (tijdelijk en kort!) gefrusteerd als het vlees van de botten valt maar van binnen nog steeds blank is. Nogmaals hartelijk dank voor je hulp en wie weet leidt de plaatsing van het eerdere bericht op je weblog wel tot een reactie met de gouden formule.
Groetjes,
B

Ik weet niet of ik het al meldde maar je moet het rauwe vlees een dag vtv in de wijn zetten.



O, voor ik het vergeet. Een foto van zo'n houtfornuis. Zoals ik al schreef: bij een oud ijzerhandelaar in zuid Europa kosten ze nop. Let er wel op of het compleet is (vraag een ouder iemand mee) en zorg dat je de schoorsteen regelmatig schoonmaakt en ook het binnenste van het fornuis (niet de oven maar rond de oven; trouwens heb je die net schoongemaakt dan kan je je oven waw heet stoken; mooi bestorven biefstukje er een minuut in...).



Dit is een niet-inbouwer; normaal worden ze ingemetseld. Hou daar ook rekening mee.

Vergat te melden gisteren over die solyanka dat de witte wijn die ik gebruikte er uitstekend bij smaakte (+ paddo-blokjes). Vyf Skepe, zuid Afrika dus, Aldi. Chileense witte landen-wijn AH is ook prima kookwijn.



Vanavond staartje solyanka, morgen Quorn (in de aanbieding bij AH) met rijst, paprika en curry.

Recept
Varkensvlees met rode pepers. Babi rietja / rica. Ook wel rietjarietja / rica2. Indonesië.
Als Babi ketjap, maar met flink rode spaanse peper in de marinade èn bij het stoven (samen met de knoflook toevoegen).
Gebruik wat minder ketjap bij het stoven en voeg eventueel wat water toe.
Warm, als het vlees gaar is, flink rode paprika erin op.



Deze hier is zonder paprika en met kip. Met doorregen (hieronder niet persé, hierboven wel) is het een van mijn favoriete recepten.

Babi ketjap
Marineer blokjes varkensvlees in een mengsel van ketjap manis, ketjap asin, geperste knoflook, sambal, gember en rijstwijn of medium sherry.
Het moet niet teveel marinade zijn, maar juist genoeg om de blokjes te coaten.
Schep regelmatig om en marineer enkele uren op een koele plek.
Bak de enigszins uitgelekte blokjes aan in arachide-olie, met ui en knoflook; kruid met komijn, koriander en wat cayennepeper.
Voeg flink ketjap manis toe, en iets ketjap asin en (liefst zwarte) chinese azijn.
Stoof gaar op laag vuur en serveer met rijst.



O, en B., ik zou nog op Antwerpen reageren.
De Rooden Hoed ("de rooden oet") hier (alle links hier in een nieuw venster). Vervelende site trouwens, verandert je schermgrootte; dat soort dingen hoor je niet te doen. Op vierkantje rechtboven klikken om te herstellen.
Je had ook nog, vroeger, of was dat Brussel??, Au bourgois sans chiquer.
En het café De la Paix waarvan, omwege de Franse naam, de ramen werden ingegooid en waarvan de eigenaar de naam heeft veranderd in Delapez. Ik at er met mijn vader toast cannibale (heb ik dat allemaal niet al eerder verteld? Ik wor oud), toast met tartaar, Worcestershire, selderijzout...
En de zoo naast het station...



Theelepeltje!

Nou, dat was het voor vandaag. Nou ja, een recept dan nog.
Varkensvlees uit Jamaica
Bak varkensvlees van de schouder bruin in kokosolie en op hoog vuur.
Bak op iets lager vuur geplette knoflook mee.
Giet er bruine rum bij en zet het vuur laag.
Schraap de aanbaksels los.
Kruid met tijm, Madame Jeanettepeper, zout en gebroken piment.
Laat vijf minuten op middenhoog vuur staan en roer regelmatig om.
Voeg voldoende kokosmelk toe om het vlees in gaar te stoven en limoensap naar smaak.
Breng aan de kook en laat op laag vuur en met een deksel op de pan gaarstoven.
Voeg eventueel wat bouillon toe.
Serveer met rijst en bakbanaan, zoete aardappel of taro.



Taro