woensdag 6 januari 2010

Tsja. En nu...


Nou ja. Eerst maar een recept. Toch?
O nee, eerst het bericht dat Briatore vrijgesproken is! Hier (alle links hier in een nieuw venster). Ik vertrouw die man voor geen centimeter, maar vrijgesproken is hij. Gaat een proces beginnen tegen Nelsinho Piquet. Kan hij moeilijk anders...



Recept dus
Vanillevla
Breng een liter melk aan de kook met een gespleten vanille-stokje.
Klop in een steelpan vier eigelen met een-derde kopje suiker tot een egale lichtgekleurde massa.
Giet, stevig kloppend, drie-vierde van de melk langzaam in de sauspan.
Laat, steeds roerend, de saus in de steelpan au bain Marie indikken en voeg, ook weer roerend, de rest van de melk toe (zonder het vanillestokje).
Breng eventueel op smaak met kaneel of koffie-likeur.
Voor gebruik in patisserie (Tompouce!) of voor vanille-ijs: Crème anglaise. Gebruik daarvoor de dubbele hoeveelheid eieren en wat meer suiker.



Vanavond in de kroeg. Ik zeg ik had in ene een vriendin maar die was enorm netjes en sjiek. Dat hield naturlijk geen stand. Voorbeeld. Ze woonde in de buurt van Nijmegen, we gingen een keer uit in Nijmegen, zij kwam nooit in kroegen daar, ik had een kroegentocht daar elke twee maanden, De Plak, Samson, De Blauwe Hand, en nog twee waarvan ik de naam vergeten ben. Maar goed, waarheen met die dame? Ik zeg Samson, dat is wel een nette tent, maar ja, ik ben er jaaaaren niet geweest. Wij naar Samson, nog steeds een nette tent, ober in het zwart, wat mevrouw wenste te drinken, droge sherry natuurlijk, draait die ober zich naar mij, "En meneer, een oude jenever met ijs mag ik aannemen?" -"Al jaren niet geweest". God samme krake...



O ja, vanavond in de kroeg een psycholoog. Ik zal geen namen noemen. Maar hij had nooit van "een duister continent" gehoord.
U ook niet misschien. Maar misschien, of waarschijnlijk, en mocht u geluk hebben, bent u geen psycholoog...

Twee links uit Trouw van vandaag.
Hier de Hoge Veluwe (alle links hier in een nieuw venster). Het Jachthuis wordt helemaal gerestaureerd, wat een gedoe is want allerlei primitieve leidingen liggen achter geglazuurde stenen die je niet kan wegbreken.
En hier de getijdenboeken tentoonstelling in de Ritman bibliotheek.



Oei. Driekoningen...
Eerst nog maar even een recept.
Varkenshaas met appelsaus, Spanje
Bind de hazen op (punt terugklappen), zout en peper ze en braad ze rondom bruin in olijfolie of beter in ganzevet.
Laat ze op laag vuur verder garen, ze af en toe draaiend.
Bak in een andere pan in olijfolie of ganzevet fijngehakte sjalot en grofgehakte renetten enigszins bruin.
Flambeer met Calvados, voeg wat witte wijn toe en laat die voor de helft inkoken.
Voeg wat ingekookte vleesbouillon toe, breng aan de kook, pureer de appel, roer goed om, proef op peper en zout en laat enkele minuten op laag vuur staan.
Serveer de haas in schijven gesneden, met de saus en met Armelui`s
Aardappelen met flink ui erdoor (aardappelen, oven, olijfolie, ui),
Patatas a lo pobre.



O ja, Driekoningen nog.
Epifanie. Ze brachten geschenken aan het kind, dus het is niet vreemd dat Driekoningen in Spanje zoiets is als Sinterklaas bij ons.



Of deze:



Las "Avonden op het landgoed, Op reis met Gerard Reve" van Erwin Mortier.
Tsjonge, het is lang geleden dat ik een boek las wat zo slecht geschreven is...
Sla het open op een willekeurige pagina en de kwaakdamp slaat je naar het hoofd.

"In Gerard vindt alles wat de redelijke mens naar de rommelmarkt van het denken verwijst een vurig verdediger, of liever een clown, die met een aanstekige baldadigheid ons stofloze, opgeboende zelfbeeld aan diggelen slaat."

Dat soort gekwaak.

Tot morgen!