dinsdag 10 november 2009

Weer eens vanalles


Recept
Tahin-saus, simpel
Meng tahin (sesampasta; gezonde winkel) in een blender met citroensap, knoflook, zout, paprikapoeder en peterselie.
Serveer bij Falafel.
Tahin-saus
Pureer halve knoflooktenen en zeezout met een deegroller tot een egale massa.
Maak smeuïg met tahin.
Maak er met yoghurt waardoor wat maizena geklopt is een saus van en breng die op smaak met citroensap en peper.
Werk er fijngehakte peterselie door en serveer, goed gekoeld, met warme pitah.
Of serveer bij een salade, bij geroosterd vlees, geroosterde vis...



Berlijns currieworstmuseum hier (alle links hier in een nieuw venster), met dank aan NRCNext.

De lamsbouillonblokjes zijn aangekomen, dank C1!



Gisteren.
Pindaolie, ui, knof, prei.
Cayenne, gebroken korianderzaad, iets komijn.
Rijstwijn (of medium sherry) en bouillon.
In- en gaar koken.
Tofoe prakken, ei erdoor, p/z, omelet van bakken.
Prei op de helft, dichtklappen, seroendeng erover.











Gisteren schreef iemand lovend over dit blog in NRCNext kokenblog, en ik schoot van de gemiddeld 105 bezoekers hier naar 150. Kijken hoeveel daarvan beklijft...

Link uit Trouw van vanmorgen: Choca hier.

Eet morgen kapucijners, weet nog niet hoe, maar herinnerde hoe we ze vroeger, 55 jaar geleden of zo, in Helmond aten. Gekookt, op je bord, spekjes en spekvet erover en azijn. Een soort salade tiède dus.
Plaatje hieronder, ik zocht op Gros pois, kwam uit dit blog...



Petits pois doperwten, gros pois kapsijnders zoals ze in Utrecht zeggen.

Herinnerde me meer gerechten van toen; wijnsoep met gort, zoutzuur van meloenschil...

En denkend aan vroeger schoot me te binnen dat ik niet weet wat dat "apehaar", wat je vroeger bij de Chinees kreeg, eigenlijk is. Kluwetjes lange dunne bruine sliertjes. Zal eens naar de tokogids (zie Handige Links) gaan en meteen informeren of dengdeng nog te krijgen is, soort gedroogd buffelvlees.



Geen beter plaatje te vinden.

Nog een opmerking. Het woord vleesvervanger stuit me enorm tegen de borst, net als vegetarisch. Als ik omelet tofu eet, dan eet ik geen vleesvervanger of vegetarisch maar omelet tofu. Zo.