woensdag 11 november 2009

Vandaag voor de variatie vanalles


Eerst maar even een leuke linkt over dat Spreewald van die augurken. Hier (alle links hier in een nieuw venster).

Las in NRCNext kokenblog dat het vandaag St. Maarten is, mijn patroonheilige trouwens, en ging dus snel snoep kopen.
Hoorde vanavond vier keer Sint Maarten Sint Maarten De koeien hebben staarten etc.

In Zuid Nederland wordt vanavond Prins Carnaval gekozen en in Frankrijk is het Armistice, wapenstilstand, 1e Wereldoorlog, die in Frankrijk meer leeft dan de 2e. Die eerste is de Grande Guerre, de grote oorlog.



Arsac, vorig jaar

Gisteren.
Chili con carne
Maak het twee keer per jaar, een keer met zwarte kidneybonen, een keer met velderwten / jonge kapucijners. Dat was gisteren.
Olijfolie, ui, knof.
Spaanse pepers, komijn, laurier.
Gehakt erin rul bakken.
Tomatenprut, bonennat en bouillon, inkoken. Proeven.
Rode paprika, mais, bonen. Proeven.
Geroosterd sesam erover (op foto nog niet).



Zag ooit ergens op een kaart Chili cocarde, dat was een leuke.

Volgende vlees wat ik ga maken, over vijf dagen, weer Mexicaans, lang geleden: Mole Poblano; via die sesamzaadjes kwam ik er op. Kreeg er ooit het voltallige stomdronken bestuur van een katholieke Wageningse studentenvereniging mee op de been.
Mole is een Mexicaans woord voor saus (Spaans salsa) wat verwant is aan het Portugese molho [moljOE], saus, en poblano betekent dorps. In het Portugees betekent salsa peterselie, het is maar dat u het weet.



Officieel wordt mole poblano gemaakt van een oude kalkoen, "schoonmoeder" genaamd. En over kalkoen gesproken: ooit logeerde bij mij in Spanje Gerard Brands (Barbarber!) en zijn vrouw liep door het dorp voorzien van vele blikkerende en rinkelende sierraden. En toen werd de dorpskalkoen op haar verliefd. Dan ging ze een hoek om en snel een portiek in; zag je die kalkoen de hoek om komen en verbaasd om zich heen kijken...



Dit is dat dorp, of beter: was. Nationaal monument en desondanks nu volledig verpest, met een enorme loods helemaal bovenop, hoge hotels die het uitzicht wegnemen, belachelijke terrassen ipv. de mooie daken etc. etc.
Linksonder toen het enige "moderne", school en dokter.

Laatst stond er iets in het kookblog van NRCNext, waarop ik een opmerking wilde geven, vergat dat, en vanmorgen in bed las ik zowat hetzelfde in Trouw: "Een eetlepel vissaus (of voor de vegetariërs soya)". Maar dat hoeft helemaal niet want je hebt ook "vegetarische vissaus" zeg maar, vrij gelijk smakend en 100% gelijk bruikbaar, niet van visjes maar van paddestoelen gemaakt. Betere toko, paddestoel op etiket. En neem dan meteen een fles met een inktvis op het etiket mee, zie hieronder; vind ik lekkerder dan de gewone vissaus (Nuoc mam, Nam pla).



Wat me altijd enorm fascineert is dat ze in Thailand en Viëtnam die fish sauce maken, terwijl ze dat ook doen in west Canada. De indianen daar (Vancouver Island bv.) zijn in de verte natuurlijk verwant aan de Viëtnamezen, maar ja, hoevele eeuwen geleden ging dat uit elkaar?
(Ik schrijf maar Viëtnam want ik heb Piet Nak nog in het hoofd, die vietnam zei "want je zegt ook niet piët nak".)
Die Indianen maken Oolichan (ook Ooligan) grease, ook wel Oil of Oolichan.
En het visje waarvan je fish sauce maakt en ook Oolichan is hetzelfde, smelt.
Productie Oolichan hier.



Seroendeng, daar had ik het gisteren over. Ik dacht dat dat simpele geroosterde cocosrasp was (tefal pannetje, geen vet, goed roeren) maar nee, althans niet-zelfgemaakt niet. Behalve natuurlijk de halve pinda's zit er ook in basterdsuiker, koriander, zout, galangawortel (laos), komijn, ui, knof, laurier, plantaardige olie en, schrik niet, rozemarijnextract... O, en "voedingszuur".

Recept
Tahoe Ketjap
Frituur tahoe (blokjes, 180°, tot net goudbruin en niet langer want ze worden niet donkerder maar smelten weg).
Bak in arachideolie ui en knoflook en kruid met gemberpoeder, komijn en koriander.
Giet er op laag vuur een scheut ketjap manis bij en iets ketjap asin.
Roer goed om, breng op smaak met sambal en warm er roerend de tahoeblokjes in op.



Enkele links, niet culi, wel nieuws.
Waarneming; daar kan je invoeren dat je een zeldzame vogel of zo gezien hebt, maar ook vervuiling en zo.
Stop overlast, iets dergelijks voor overlast in Utrecht.
Stop de criminaliteit, inbraken Utrecht.

Nog maar een recept
Gefrituurde tahoe met Balinese saus
Meng in een vijzel of blender ui, knoflook, gemberwortel, sambal, gepofte kemiri noten, koenjit en goela djawa.
Maak van warm water en santen kokosmelk.
Bak het kruidenmengsel in arachide-olie goed omroerend aan en voeg dan de kokosmelk toe.
Laat wat inkoken en breng op smaak met 2/3 ketjap manis en 1/3 ketjap asin.
Warm kort gefrituurde blokjes tahoe (zie boven) op in de saus.
Serveer met rijst, liefst lontong.



Dit is sop lontong, lontongsoep, een van de lekkerste dingen die ik ken. Kippebouillon, witte kool, kentjoer, lontong.

Haalde vandaag voor een zieke buurvrouw een grote letter boek uit de bieb. Twee grote kasten vol en de enige schrijver die ik kende daarin was Toon Kortooms (Help de dokter verzuipt) met Beekman en Beekman. Verder enkel en alleen nooit-van-gehoorde titels en/of schrijvers. Hopelijk krijg ik niks aan m'n ogen...

Sarkozy beweerde bij de afbraak van de Muur geweest te zijn, maar dat blijkt gelul. Zoals meer beweringen van hem. En er schijnt een hele cult op te komen van gephotoshopte plaatjes met hem: van dat Franse voetbalteaum wat de Euro? Wereld? cup won (hij voorop) tot het plaatsen van de Franse vlag op de maan. En een hele mooie, conferentie van Jalta 1945, Churchil, Stalin, die Engelsman en Sarko.
Kan daar niks van vinden. Wel van alles anders leuks.













Dat was Sarko. En nou Carla Bruni, zijn vrouw. Althans, dat wil zeggen wat ik met Google vond aan plaatjes. De oplettende lezer herinnert zich misschien dat ik ooit meldde vanuit Frankrijk dat er nogal wat naaktfoto's van haar te vinden waren, maar dat ik die niet durfde te publiceren. Waarom niet? Simpel. Ik heb er geen enkele zin in om me door de Gendarmerie in mekaar te laten slaan, want dat gebeurt, geloof me, als je zoiets publiceert. Verdomd. Maar nu is die reden verdwenen.
Onderstaande plaatjes: ik ben er vast van overtuigd dat zij het is (je stuit op heel veel nep) maar 100% zeker ben ik niet. 90% wel en van sommige 99.



95%



90%



90%



95%



99%



99%

Het zal me benieuwen hoe lang die arm rijkt.
Hopelijk ben ik niet verdwenen, een dezer dagen... Good gosh!