maandag 16 november 2009

Diversen, zeg maar




Eerst maar even een correctie op die stroopwafeltest van laatst. Ik had inderdaad niet de gewone van SdB maar honing-roomboter. Nu heb ik de gewone, en dus ook geen roomboter of caramel.
Van Aldi (eindigde eerste) schreef ik "lekkere geur, lekker knapperig, iets te zoet". Deze zijn iets minder knapperig, geur prima, maar dat zoete, daar is iets mee. Iets te zoet maar ook: dat zoete blijft op een niet helemaal prettige manier in je mond hangen. Blijft tweede plaats dus.

En over stroop gesproken. Vertelde hier laatst dat we in Brabant, 55 jaar geleden, kapucijners aten met spek, spekvet en azijn. In Drenthe ook, vertelde me iemand. Maar ook met stroop. Hm. Ga het een keer maken.



Hierboven die pizza zalm van zaterdag. Recept zie gisteren. Alwaar ik vergat te melden dat ik het met groene pesto at.

Hieronder die pasta met gembersaus van gisteren.
Pasta koken, afgieten, wat olie erdoor.
Olijfolie, ui, knof.
Mosterdzaad, karwij, iets cayennepepertes (dat zijn die donkere dingetjes die je ziet), laurier.
Bouillon en witte wijn, inkoken, op smaak met gembersiroop.
Pasta erdoor en stukjes paprika, ovenschaal, kaas erover (oude) en in de oven.
Serveren met kappertjes.



Gisteren, met die schilderijen van Rousseau, schoot me Grandma Moses te binnen.



Recept
Tarbot met Pernod
Breng voldoende melk in een sauspan aan de kook om tarbotfilets in te kunnen pocheren, met wat Pernod, zout en peper.
Laat de melk met een deksel op de pan 10 minuten zachtjes doorkoken.
Leg de filets in de melk, breng aan de kook met een deksel op de pan en laat 10 minuten op laag vuur staan, juist tegen de kook aan.
Haal de vis uit de pan en houd warm.
Zeef de melk en klop er losgeroerd eigeel door (flink kloppen met de garde).
Zet de pan weer op het vuur en blijf roeren tot de melk verdikt.
Serveer bij de vis, bestrooid met peterselie, en geef er citroen bij.



Lunteren en Hirshi Ali in dat asylzoekerscentrum. Die keuken daar, die was me van een organisatie... Soep uit 'n pak of sla met 'n verdwaald stukje tomaat vooraf, en rijst of aardappelen, vis of vlees en groenten uit de steamer. Fruit na. Voor 350 man door drie koks. En nooit was het in orde. Een paar maanden later kookte ik in Wageningen in 'n mensa, door de week aflopend van 350 naar 200 man, twee voorgerechten (een warm een koud, een vego een niet), aardappelen (en niet enkel gekookte) of rijst of pasta of bonen, vlees of vis en vego-proteïne, groente en mooie salade, iets extra's (sausje, vruchtensalade...) en fruit + een zelfgemaakt nagerecht. Die keukens waren exact hetzelfde, op in Wageningen een klopper voor nagerechten na. Nooit was er iets niet in orde, en met hoeveel man? Ik in m'n eentje. Verdomd.



Zelf gekweekte jalapeño

Scoorde een lange donkerblauwe houtjetouwtje jas (een bekende van een bekende ging, na dik worden, door zijn garderobe), erg mooi. Duur ding geweest. Is als nieuw. A. kwam toevallig langs, textilia-handelaarster, taxeerde de jas op 650. Jezus. De zeven overhemden (die meegeleverd werden) op "ruim meer dan 100/stuk", een trui op "richting 200" en een broek idem. Ik zie het er niet aan af, maar wel dat het mooi spul is.

Doe niet meer mee met de Eetclub. Tegenwoordig koken ze om beurten en koken wil ik graag maar in groot gezelschap eten, nee.

Kwam, computer opruimend, die beroemde Deetman voor lul-foto tegen.