woensdag 25 november 2009

C1 en tempeh en zo


Post van C1.
Prachtig hoor, die fado, maar Maria Dolores vond ik ook mooi. Beetje gelikt natuurlijk, maar ouwerwets gelikt als je begrijpt wat ik bedoel. En werkelijk schitterend als ze het refrein met z'n drieën doen.
Ik zou wel eens willen weten wat voor 'n gitaar dat fado-exemplaar is. Volgens mij geen echte luit. Die heeft een platte bovenkant en de hele onderkant is bolvormig, zonder zijkant. Op de foto die je, heel hulpvaardig, op je blog hebt gezet, kun je goed zien dat deze gitaarvariant wèl een zijkant heeft, en dus wrsch ook een platte achterkant. Maar het geluid is veel "tingel-tangel-achtiger" dan van de gewone gitaar. Indrukwekkend hoor, 4 van die instrumenten naast elkaar.

Geen idee wat die luit betreft, maar het is wel het normale model daar.



Over Nigel Slater: die ken ik niet van de televisie, alleen van zijn schrijfsels. Ik ben zo'n nuf die nooit tv kijkt - geef het ronduit toe. Heb er gewoon de tijd niet voor over. Denk erna altijd: wat had ik in die (soms, maar niet altijd verknoeide) tijd niet voor een leuke dingen kunnen doen. Ben ook één keer in mijn leven naar een sauna geweest, toen dacht ik dat ook voortdurend. Dat was dus eens, maar nooit weer. Film gráág, maar dan op een fatsoenlijk scherm, niet zo'n pokke-tv.
Maar die Slater schrijft niet onaardig over eten - vandaar. Daar is volgens mij dan ook volstrekt geen bewegend beeld bij nodig. Allemaal weer getut en tijdverspillerij. Als je een stukje van hem leest, ben je in 4 min klaar, de rest is onzin.




Mooi recept, die kweepeerterrine! Schaar je dat onder "zoet"? Zal wel, met die poedersuiker. Maar ik raakte even in de war van de verse kaas, voor je het weet denk je aan manchego met membrillo. Foute hoek, vermoedelijk.
Membrillo is een van die dingen die ik enorm, vreselijk lekker vind. Net als bv. hoisin (gisteren!).



Dank voor je empathie voor wat betreft mijn schouders. Had er ook bij kunnen melden dat ik een elleboog met bursitis heb, soort penicilline heeft niet geholpen, begin het idem aan de andere kant te krijgen...

SdB heeft pizza's en mosselen in de aanbieding, AH idem, wilde vergelijken, AH blaadje onvindbaar, AH site niet vooruit te branden.



Gisteren.
Marineer tempeh plakken in rijstwijn (of medium sherry), limoensap, gembersiroop, hoisin, light soy, tabasco oid (beter een fijngesneden rode peper maar die was ik vergeten), stukjes ui en knof. Regelmatig draaien.
Uitlekken.



Tempeh in pindaolie bakken en apart houden (ik gebruikte boter want mijn tefalpan was te klein).
Soort risotto maken met pindaolie, ui, knof, rijst, marinade.
Stukjes paprika erin.
Stukjes tempeh erin opwarmen.



Ontmoette iemand die ook op de Jantje gevaren had, maar als passagier dan, ik als kok. Kwamen aan de praat. Herinnerde me dat ik een keer met Harrie, de eigenaar, in Vlissingen was gaan stappen. Apezat kwamen we terug. Harrie had de week ervoor een reli-groep gehad, en daar was 'n dikke bij die hem wilde bekeren. Maar goed. We komen bij het schip, zegt Harrie "Wat hangt dat schip scheef!". Klinkt er een stem uit de hemel "God is ook jouw herder!" -"Gelul" roept Harrie naar boven, "God hep geen beroep!"
Was die dikke teruggekomen en op 'n ra gaan zitten...



Scheurde wat recepten uit AH en SdB blaadje, niet om ze te maken maar om te becommentariëren.
Zuurkoolschotel van Eugenie. Spek, aardappel, mosterd, ap pel, belegen kaas. Lijkt me niks.
Linzen-spinaziesoep met Groninger worst. Och.. Met komijn.
Vijfschaft. Mooi oud gerecht. Hier (alle links hier in een nieuw venster).
Kapucijners met zelfgemaakte piccalilly. Schreef hier ooit dat je moeilijk piccalilly recepten vinden kan.
Jachtschotel. Hmm! Maar filosoof is nog lekkerder. Search the blog.



Was op zoek naar een plaatje (niet dit) en vond een blog. Hier.

Michelin-sterren hier.