zondag 11 oktober 2009

11-10


Schreef gisteren over spaghetti carbonara en vandaag maak ik het. Ja, want nog een potje room over van die pasta met gerookte haring van laatst. Was heerlijk. Maakte het met rauwe ham. Jaaaren geleden dat ik het at. Maakte het ooit voor een Nederlands echtpaar dat een tot mislukken gedoemde tent dreef vlak bij Benidorm. Die flikkerden er ketchup op. "Ja want het is zo wit".

O, C.: 10 koppen.

En gisteren maakte ik die zuurkoolstamp uit de oven voor de buren. Prima gelukt, met ui, witte wijn, spek, grove rookworst, kummel, jeneverbessen, laurier, witte peper etc. Puree met boter, melk, nootmuskaat en witte peper. Viel erg in de smaak.
Die Phillipijnse eet geen zuurkool, "Daar krijg ik het zuur van", dus ik maakte puree met geblancheerde prei erdoor en ui en knof en erop twee kort aangebakken zalmmooten, paneermeel, oven. Maakte dubbele portie, ging integraal op.



Bieb Zuidhorn, waar ik zowat pal naast woon.
Tot voor kort stond er een niet al te oud en heel erg moo houten gebouw. Maar ja, die planken trokken krom en het lekte er als de ziekte. Jammmer.

Recept
Spaghetti met steenmosselen. Spaghetti alle vongole
Spaghetti koken.
Als de spaghetti gaar is, die in een pan met wat goed warme olijfolie doen, en er op hoog vuur steenmosselen/kokkels/venusschelpen en wat peterselie doorwerken.
Blijven omroeren tot de schelpen allemaal open zijn.
A la marinera (Spaans)
Ongeveer hetzelfde, maar in de olijfolie is wat knoflook gebakken, en de saus wordt gebonden met een papje van witte wijn en maizena.
Serveer met citroen.

Spaghetti alle vongole (wat je hier wel pleegt te krigen met mosselen, maar mosselen zijn cozze) was het lievelingsgerecht van Samuel (Sammy) Eilenberg, mijn intellectual father. Een heel erg beroemd mathematicus en die nog die dode die niet dood was heeft gespeeld in die sketch van Koot en Bie waarin Koot de zoon van die "dode" was en Bie de begrafenisondernemer.



Dit is die vijver naast de bieb. Ik heb daar bezwaren tegen. Conceptuele kunst mag van mij maar je moet wel heel secuur zijn. Dan moeten die ballen allemaal precies op het water liggem. En die oranje bal in het midden steekt er twee cm. bovenuit en die paarse richting rechtsboven een centimeter. Er zijn trouwens ook grote ballen die niet op maar in het water liggen.

Recept
Spaghetti met tonijn en olijven
Maak visbouillon, en kook flink in.
Meng er pesto door, room, fijngesneden bosui, gehakte zwarte olijven, en warm er stukjes tonijn in op.
Breng op smaak met peper en zout.
Serveer met spaghetti en met parmezaan.



En hier heb ik gelijk gekregen. Toen de plannen van het nieuwe Cultureel Centrum werden gepresenteerd heb ik gezegd dat die tekst niet van binnen de bieb leesbaar moest zijn maar van buiten. Omdat je vanuit de bieb niet die tekst zal zien maar de weerspiegeling van de lucht.

Dus.