vrijdag 9 oktober 2009

09-10, Chili


Kreeg na lange tijd weer een mailtje van D. We hadden het over baba ganoush.
Hier (alle links hier in nieuw venster).



Toen ik een search op baba ganoush deed merkte ik dat er heel wat humus tussen zat, maar dat is toch wel iets anders. Humus bin tahini, heerlijk...

Eerst woonde D. in Nigeria. Hier.



Nigeria

En nu, en ongetwijfeld een stuk rustiger in Chili. Hier.



Chili

Cuando pa' Chile me voy
cruzando la cordillera
late el corazón contento
una chilena me espera.

Y cuando vuelvo de Chile
entre cerros y quebradas
Late el corazón contento
pues me espera una cuyana.


Estribillo:
Viva la chicha y el vino
viva la cueca y la zamba
Dos puntas tiene el camino
y en las dos alguien me aguarda
Dos puntas tiene el camino
y en las dos alguien me aguarda.

Yo bailo en Chile
y en Cuyo bailo la zamba
en Chile, con la chilena
y con la otra en Calingasta.

Vida triste, vida alegre
esa es la vida de arriero,
penitas en el camino
y risa al fin del sendero.


Muziek hier.

Als ik naar Chili ga,
De Cordillera overtrekkend
Dan klopt mijn hart tevreden:
Een Chileense wacht op me.

En als ik terugkom uit Chili,
Tussen heuvels en dalen (eigenlijk staat er heuvels en geaccidenteerd terrein)
Klopt mijn hart tevreden:
Een Cuyana (iemand uit de westelijke wijnstreek Cuyo) wacht op me.

Refrein:
Leve het maïsbier en de wijn,
Leve de cueca (soort dans) en de samba.
Twee punten heeft de weg
En op elk ziet iemand me tegemoet.
Twee...
En...

Ik dans in Chili
En in Cuyo dans ik de samba.
In Chili met de Chileense
En met de andere in Calingasta (departement in San Juan)

Droevig leven, vrolijk leven,
Dat is het leven van de ezeldrijver.
Moeilijkheden op de weg
En glimlach aan het eide van het pad.



Torres del Paine, de torens van de paine, niet ver van de hoofdstad.

Recept, eindelijk
Spaghetti bucaniera
Bak mosselen, garnalen, diverse soorten schaaldieren en stukken inktvis in olijfolie zoals bij Paella maar met ui en knoflook; hussel regelmatig om zodat de schaaldieren open gaan.
Haal van het vuur en laat koelen.
Haal alle dieren uit de pan, verwijder de schelpen, en houd de dieren apart.
Maak in de pan tomatensaus en warm er op het laatst de vis in op.
Serveer met spaghetti.



De Atacama woestijn in het noorden. Zoutvlaktes. In noordwest Argentinië heb je ook zoiets, met het Lago del hombre muerto, het meer van de dode man.

10 koppen in het Bordeaux blog, C. (Voor wie het niet weet: zie link linksboven.)