vrijdag 11 september 2009

11-09


Hier in de haven lag een tjalkje waarmee ik ooit door Friesland gevaren heb. Kwamen we door Woudsend en Heeg.

Nu weet ik, wie gij zijt,
de Jongen die ik eenzaam zag te Woudsend en daarna,
nog op dezelfde dag, in een kafee te Heeg.
Ik hoor mijn Moeders stem.
O Dood, die waarheid zijt: nader tot U.

Gerard Reve.



Geertruidenberg, net als de volgende.

Morgen, aan de overkant van de Bergse Maas, in Raamsdonksveer, de Veerse Dag. Erg drukke braderie.

En een paar dagen geleden, over poëzie gesproken, hadden we het over Slauerhof. Ik zei dat ik erg mooie stukjes in z'n gedichten vind zitten maar de hele gedichten minder vind.

Alleen in mijn gedichten kan ik wonen,
Nooit vond ik ergens anders onderdak;
Voor de' eigen haard gevoelde ik nooit een zwak,
Een tent werd door den stormwind meegenomen.

Alleen in mijn gedichten kan ik wonen.
Zoolang ik weet dat ik in wildernis,
In steppen, stad en woud dat onderkomen
Kan vinden, deert mij geen bekommernis.

Het zal lang duren, maar de tijd zal komen
Dat voor den nacht mij de oude kracht ontbreekt
En tevergeefs om zachte woorden smeekt,
Waarmee ‘k weleer kon bouwen, en de aarde
Mij bergen moet en ik mij neerbuig naar de
Plek waar mijn graf in 't donker openbreekt


Ik vind alleen de eerste twee regels mooi...



Vroeger toen ‘k woonde diep in t land,
Vrat mij onstilbaar wee;
Zooals een gier de lever, want
Ik wist: geen streek geeft mij bestand,
En k zocht het ver op zee.

Maar nu ik ver gevaren heb
En lag op den oceaan alleen,
Waar zelfs Da Cunha en Sint-Heleen
Niet boren door de kimmen heen,
Voel ik het trekken als een eb

Naar 't verre, vaste, bruine land...
Nu weet ik: nergens vind ik vree,
Op aarde niet en niet op zee,
Pas aan die laatste smalle ree
Van hout in zand.


En hier de laatste twee.



Recept
Servietten-Kloss, Duitsland. Reuzen-noedel.
Maak een niet te dikke massa van blokjes oud witbrood (het is dus een soort Semmelkloss), melk, eigeel en redelijk wat zout.
Laat een uur staan.
Giet er wat gesmolten boter over, strooi daar bloem op, werk alles door elkaar en blijf er dan bloem doorwerken tot je een soepel deeg hebt (vrij slap).
Werk er stijfgeklopt eiwit doorheen.
Stort het deeg op een droogdoek, en bind boven de deegbal de hoeken van de doek met een touw stevig vast (de zijkanten naar binnen plooien vóór het binden); er moet boven het deeg iets ruimte
overblijven.
Maak met het touw ook een soort hengsel waaraan je het pakkket kunt optillen.
Stoom een uur boven kokend water; het deeg mag niet nat worden!
Als het deeg na een uur nog niet door en door stevig is dan langer stomen.
Uit de doek halen en in schijven snijden.
Serveer bijvoorbeeld bij gulash of gebraden vlees.
Variaties
Werk groene kruiden door het deeg, bijvoorbeeld majoraan.
Werk ui-snippers door het deeg.



(Dit is niet Geertruidenberg)

Vond dat aantekeningenbriefje van gisteren terug. Wat vergat ik? Het schip, iets waar ik me nogal kwaad over gemaakt heb, kon een hut op een tjalk in Groningen krijgen, "gegarandeerd", erheen, schip niet te vinden, noodweer ook nog, gebeld, ingesproken, zou de volgende dag teruggebeld worden, niks, weer ingesproken, tipgever gebeld, nam niet op etc. ad infinitum.



De Hoofdwacht

En het vijgebladverhaal.
In Spanje, in een restaurant met een vijgeboom boven het terras (als ze begonnen te rotten vielen ze met wormen en al in de coeur van tafelende dames) kwam altijd een oud vrouwtje een vijgeblad halen. Niet om voor d'r dinges maar om verse kaas te maken. Dat blad moest je kneuzen en in de melk doen want dat witte sap is stremsel. Nou, waar ik in Zuidhorn was stond een vijgeboom in de tuin. Etc. Nop stremmen.



Staatenbolwerk

Bordeaux blog scoort perfect in Google. bordeaux houses 4e, b churches 3e of zo, b museums of b shops 4e of zo... Dàt kan ik...

Als ik NRC next niet kan krijgen koop ik Trouw (De volkskrant is een kutkrant, / Geef mij maar Trouw! Jaap Fisher). Recept daaruit: ragoût met reblochon.
Er stond trouwens een verhaal in over de betekenis van reblochon, "nadruppelen", ivm. iets met de belasting. Dan geloof ik mijn eerder vertelde verhaal, re-blochon, her-melking, middagmelking, meer. Maar goed.
Verhit de olie (wat voor? we nemen aan olijf), ui en knof erbij, wat later tomaat en komkommer (ik ben niet zo'n held van warme komkommer) en z/p, paprikapoeder en honing (huhh?). Witte wijn of (en) groentenbouillon. Inkoken. Van het vuur af de reblochon(blokjes mag ik aannemen) erop en bieslook erover. Met rijst.



Niet in Geertruidenberg, niet in Raamsdonksveer maar in Raamsdonk

Gisteren ergens uitgenodigd. Geen idee waar ik was... Een of andere wilde meid, ja, d'r kiendje wor d'r afgenomme moar as ze dan wir un huuske ha dan kreegt ze dè wel wirre terug en durre mens (man) wor net terug oit den bajes, nou ja, laat maar.

Vanavond pizza mozza tomaat ansjovis chorizo olijven. Andere koek dan dieën dreuge bolognese van gisteren...



De werf waar ik tegenover woon. Later plaatje met schip erop; ze zijn nu bezig met onderhoud dus je hoort de kettingen steeds ratelen maar er ligt niks op.