donderdag 27 augustus 2009

25-08


Oeioeioei, Engels toetsenbord nu weer want in Nederland. Heb zelf, nu in de opslag, trouwens een Nederlqnds toetsenbord, wat ik iedereen kan aanraden; alle accenten, alle rare tekens...

Maar goed. Had me er over verbaasd dat je in Bordeaux geen enkele buitenlandse krant kan krijgen behalve de Herald Tribune. Maar ik kom net uit de tram bij de katedraal en zie Het Laatste Nieuws en El Pais. En verdomd, De Telegraaf. Kocht. Erg hoor...

Broodje gekocht in die zelf samenstel broodjestent, gerookte zalm, komkommer, sla, crème fraiche. Enorme hoeveelheid zalm en erg dik gesneden! Lekker!



Recept
Sardellen met uien
Sardellen: vrij grote, verse ansjovis of vrij kleine sardien. Pilchards.
Het kan ook met sardien natuurlijk, of met verse ansjovis.
Was de vis en trek de kop eraf; als je dat goed doet komen darm en graten mee.
Droog van binnen en van buiten en bestrooi licht met peper en zout.
Laat in twee sauspannetjes in olijfolie heel fijn gesnipperde ui en, separaat dus, idem knoflook op laag vuur langzaam garen tot juist bruin.
Leg in een aardewerken schaal die op het vuur kan een laag sardellen, een laagje ui daarop, sardellen, ui.
Een scheut witte wijn mengen met een scheutje witte wijnazijn en dit over de schotel gieten.
Zet op laag vuur en laat staan tot de sardellen uit elkaar dreigen te gaan vallen.
Serveer met de knoflook erover.
Voorgerecht van Arzak, San Sebastian: wat sardellen met uien, wat
sardellen gebakken met knoflook en wat gepaneerd gebakken sardellen.



Postkantoor, erg leuk restaurantje ertegenover, zowel tent als kaart, vlakbij hotel, vind je dan op de laatste dag...

Tas inpakken, inkopen (stevig fruit = oranje pruimen, zocht gedroogde vijgen en vond gedroogde bananen).



Niks te doen verder. Ging met de tram naar het centrum van Pessac, niks aan. Tram, stevig doorkarrend, doet er trouwens meer dan een kwartier over om van de ene kant van de campus aan de andere kant te komen.
Bordeaux uitrijdend met de tram zit je altijd snel in het groen. Pessac: heuveltjes met villa'tjes en veel groen; richting Lormont een forse beboste heuvel op.



Mail van M.
Je vroeg je gisteren af welk stuk rund de bavette was. Een bijzonder fraaie website geeft daarop het antwoord (althans, er zijn twee bavettes), inclusief doorklikken naar plattegronden van de runderonderdelen: .
Hier (alle links in nieuw venster).
Mooie site.

Op 2 augustus vroeg je je af waar vijgenazijn vandaan komt. Ik heb ooit in Frankrijk vinaigre de figues gekocht, vierkant flesje. Niet bijzonder, wel aardig bij bijvoorbeeld salade met zachte geitenkaas. Overigens net als vinaigre de Banyuls. Rood, piets zoeter dan gewone rode wijnazijn. Wel veel duurder. Later liep ik in Limoges aan tegen de prijzige Bouquet de figues en de Bouquet de pommes van Vinaigrerie Delouis, 41, rue de Beaupuy, Limoges. Dit zijn balsamico-achtige azijnen, die je onaangelengd zou kunnen drinken (eetlepeltje). Het etiket vermeldt het volgende: * Ingrédients: jus de fiques réduit par ébullition, vinaigre de fiques. Plus de 5 kg de figues fraîches sont nécessaires pour fabriquer 1 litre de Bouquet de figues ( een flesje bevat 500 ml, ik zou dus 1 keer per jaar zo'n flesje kunnen produceren van de opbrengst van de vijgenboom in mijn tuintje). Utilisationa; ce condiment sucré-acidé transformera la plupart des recettes ordinaires en mets délicieux.
* Ingrediënten: vijgensap, ingekookt, vijgenazijn. Vijf kilo vijgen nodig voor een liter bouquet de figues. Gebruik: dit zoetzure condiment zal de meeste gewone gerechten veranderen in heerlijke gerechten.

De appelversie heeft ook 5 kg appelen nodig. Het gebruik ervan is wat specifieker aangegeven dan bij de vijgen: je kunt het als balsamicoazijn gebruiken en ermee deglaceren, sausen oppeppen, en dat dan vooral bij volailles et rôtis. De flesjes kostten, nog in de tijd van vóór de euro ongeveer 20 gulden. Wel goedkoper dan een goede balsamico.
Dank voor alle informatie!

Overigens: schitterende foto's van Bordeaux. Ik was er lang geleden heel kort, maar ga er toch eens wat langer naar toe, zodra er gelegenheid voor is.
Hartelijke groet,
M

Ja; zie over Bordeaux, vs. Parijs, morgen of overmorgen. En opnieuw dank.
Trouwens ik maak dit weekend een Engelstalig blog hier met enkel Bordeaux foto's. Bericht volgt.



Een restaurant afficheert escalope milanese. Als kind kreeg ik dat wel eens in een hotel of zo. Wat was dat ook weer?

Nieuw soort borrelhapje bij Le Toulousain: tweehaps super pikante chorizo'tjes. Vijf stuks een €.



Kocht, cadeau´tjes, canneles de Bordeaux. Moest ergens aan denken. Als je iets in de oven bakt in een schaal die glad is van buiten, dan bakt dat heel anders dan waneer die schaal van buiten geribbeld is. Geribbeld is groter oppervlak is meer temparatuur vangen. Mijn moeder had een ovenschaal met heel fijne ribbels aan de buitenkant. Zoals gevulde tomaat daar uit kwam, dat is me nooit ooit meer gelukt...



Tsjongejonge...
Nieuw ontdekte restaurantje ´s avonds dicht. Op naar dat pleintje waar laatst, zondag, alles dicht was en ik de dag erna zag dat alles open was. Een tent met erg mooie kaart. Open. Maar geen `service`, eten, ´s avonds. Naar m´n lunchcafe. Dagaanbieding zalmbrochettes. Ik bestel dat en een karaf witte wijn. Geen daghap ´s avonds en karafje alleen rose. Wel zalmmoot, meer dan twee keer zo duur. Een pleintje verder, pizzeria. Kan ik een halve eten en de andere helft meenemen. Geen probleem. Bestel pizza huppeldepup en een karaf wijn. Geen wijn meneer. Naar St. Michel, die Spanjaard van die zoutevis laatst. Dicht. Italiaan ernaast, tagliatelle zalm. Logge zware bremzoute saus.
Het wordt tijd dat ik hier vertrek. Brabant! Zult! Balkebrei!



Had zo weinig van die pasta gegeten dat ik in het hotel ´n bak friet nam met een karaf wijn.
Dacht aan Bali, ooit. Restaurant. Leken me islamieten. Vraag of ze wijn hebben. Ja hoor. Gaan zitten, bestellen, eten op tafel, geen wijn, wij weg, achternqgevloekt.