zaterdag 8 augustus 2009

04 tot 08-08


Recept, laten we daarmee beginnen.
Biefstuk M F K Fischer
Stook een droge skillet (hoog niet al te breed gietijzeren pannetje) goed heet.
Biefstuk erin en vrij snel draaien maar voor het terugleggen een scheut japanse soja erin.
Deksel erop, kort, klaar.
Ook nooit gemaakt; het zit in m'n kop maar ik denk er nooit aan...



Het straatje in Bazas waar ik bosaardbeien kocht; je wat een smaak, wat een parfum...

Eerst maar even een Perrier Lime gepakt in dat cybercafé waar ik nu zit. In Bordeaux wel te verstaan.
Was dus in Bazas waar alles misliep. Appartement nog lang niet klaar, nergens internet, voorlopig kon ik wel blijven maar werk was er nog niet etc etc. Gebeld met kantoor in Bordeaux, maandag afspraak daar voor werk en appartement elders. Waarschijnlijk toch dat Cenon, wat wel prettig is want vlakbij Bordeaux.



Bazas is trouwens erg mooi, dat wel. Hierboven de kathedraal, 12e eeuw.
Ligt in de Gascogne, in een les Landes achtig landschap, waar het dan ook vlakbij ligt. Min of meer tussen de Sauternes en de Graves.



Dorp ingelopen, kroeg, glas wijn, lokaal, lekker fris en fruitig (rode), 1,20. Café De Vooruitgang, naast café De Industrie, wat je moet vertalen als bedrijvigheid.

Het oude centrum heeft veel weg van die gefortificeerde stadjes rond Bergerac, waar ik het laatst over had. Bastides. En wat blijkt: in Les Landes, vlakbij dus, zijn er meer dan rond Bergerac en verre omgeving.



Zoiets is natuurlijk heel erg bastide...

En verdomd, alweer aan de Santiago route.

Veel boeken bij die Emmaus. Memoires van De gaulle, 15 delen, 15,-. Kocht Terre des Hommes van Saint Exeupérie wat tegenviel. Van die man hebben ze laatst trouwens z'n vliegtuig teruggevonden. Is deze dagen zoveel jaar geboren of dood dus publiciteit. Ook welke dag waar ongeveer neergeschoten. Wat voor vliegtuig (zo een met drie rompen). Belt er een Duitser naar een of andere krant "Ik heb hem neergeschoten precies oost van dat en dat eilandje onder Marseille". En ja hoor.



Las er in Het Boek van Mormon, die in 597 voor Christus, met een kompas, naar Amerika, Het Beloofde Land, voer.
Wilde verzameld werk van Maupassant kopen (bevalt mij veruit het beste van die 19e eeuwers) en vergat dat.

Had het er laatst over dat ik, een jaar of 16, logeerde bij een sjieke Franse familie, bekenden van mijn ouders, en dat we bij de buren in de tuin champagne dronken en dat die buurman een erg bekend frans politicus of staatsman of zo was maar dat ik me de naam niet herinnerde. Las hier in een beroemde uitspraken boek waar hij ook instond ("Prima congres; niks gebeurd"). Couve de Murville.



Het Huis van de Astroloog, ook wel het Hollandse Huis, zie de trapgevel

En Bazas is de hoofdstad van de Bazadais streek, vanwaar natuurlijk dat Bazadais rund waar we het laatst over hadden.



Einde bazas.

Op alle bussen en trams in Bordeaux staat TBC wat er de eerste keer vreemd uitziet. Maar het betekent Tram Bus Cub; cub: Communauté Urbaine de Bordeaux, groot Bordeaux.



Schippersbeurs Bordeaux

Recept
Sperziebonen simpel en lekker
Snij de bonen minus kop kont in stukjes en leg een uur in koud water.
Goed laten uitlekken, droogzwieren.
Arachideolie met wat sesamolie, boontjes op hoog vuur roerbakken met wat ui, wat knof, wat rode peper en sesamzaad.



Wat dat voor een uitermate vreemde woontoren is...

PJ. Un cheval de bataille, hoe zeg je het, het belangrijkste doel of zo.



En nog flink wat PJ.
(Ne) savoir (pas (encore)) à quelle sauce on va être mangé, ((nog) niet) weten hoe de toekomst er uit zal zien.
Le pot aux roses, de bron van inkomsten?
Il n'y a pas de quoi fouetter un chat, storm in een glas water.
Faire des gorges chaudes, ophef maken.
Chat échaudé craint l'eau chaude, iets in de trant van eerst zien dan geloven. Of je kan wel A zeggen maar of het niet B wordt...

Foto's Bordeaux.



Dit is een kapper, maar er is wel een rattevanger aan de overkant.



Scheerkwast nodig? Erg sjiek en zo enorm duur zijn ze nou ook weer niet. Ook echte scheermessen hier.



Miniatuur cannelé bij de thee in een sjieke tent.



Oud en Nieuw zullen we maar zeggen. Dat oud is trouwens een daal van dat middeleeuwse fort waarvan ik laatst die ronde kruittoren postte.



Ook hier had ik het laatst over. Oude wet, afgeschaft in 1917, belasting betalen op elk raam. Dus men ging ze dichtmetselen.

En nog wat, voor de tweede keer; zolang ik in cybercafé's zit heb ik geen PhotoShop of zo, dus slecht weer foto's kan ik niet oppeppen.



Vakwerkhuis, nog één ander in Bordeaux. Bovenste etage is nep, schande. Was zo'n puntdak als hieronder.



Links is "Franse" stijl, rechts "Bordeaux'se".

Recept
Kaassoep, Duits of Zwitsers
Wat boter, wat sjalot, wat peterselie.
Half witte wijn en groentebouillon.
Wat dikken met maizena en er dan geraspte Zwitserse kaas naar smaak in oplossen.
P/z en serveren met knoflookcroutons.

Dagelijks ander fruit. Paraguayos ("platte" of "wilde" perziken), pruimen of mirabellen, die kleine heel donkere heel aromatische perziken, abrikozen.

Tot slot. Van alle grote steden heb je Cartoville plattegrondsboekjes. Heel erg handig en informatief. Ff wennen aan het systeem, dat wel.