dinsdag 23 juni 2009

20-06




Las gisteren uit de bieb een gidsje van Les Landes en vandaag een van de Dordogne. Regelmatig komen in beide (en vandaag bij de huisarts-leestafel ook in een artikel over Marokko) troglodieten ter sprake. Vogels uit de dinosaurustijd die holen hakten in zachte gesteentes.
Waar de naam vandaan kwam wist ik niet maar ooit was ik in, ik meen midden noord Frankrijk, kwam door een dorp Tro, dorp uit, hellingen met grotten, “O ja, natuurlijk: troglodieten!” Wat klopte.
Later bleek er in dat dorp een enorm beroemde charcutier te zitten...



In die Landes gids was trouwens sprake over de Visigothen, waar PJ. het over had. 400 zoveel – 500 zoveel, na de val van Rome. Ze kochten (goh!) veel landerijen rond ex Romeinse nederzettingen, waaruit later steden ontstonden in Aquitanië.



Overigens, toen we het hadden over de historie van Aquitanië, meldde ik het gemis aan informatie over de Galliërs. Dordogne gids: Gallo-Romeins museum Périgueux. Zie boven en onder.



Recept
Rijst met garnalen en olijven, oost Spanje
Bak in een paellapan of grote koekenpan stukjes wortel aan in olijfolie.
Voeg even later prei toe en weer wat later stukjes stevige paprika.
Bak paella-rijst aan bij de groenten, en voeg stukjes tomaat toe.
Kruid met tijm en oregano.
Voeg bouillon toe en laat de rijst garen.
Bak in olijfolie stukjes geblancheerde rauwe ham uit, voeg daarna flink garnalen toe, bak die gaar en kruid dan met peterselie en basilicum.
Roer dit mengsel door de rijst, met stukjes groene en zwarte olijf.



Tegenover Temple du Hâ, maak die foto en vergeet compleet rond te lopen om te kijken wat dat voor toren is; 16e 17e? Ziet er zelfs veel vroeger uit; lijkt op die torens in Teruel



Eetplanning
Ei, kekers, artisjok
Kop, rijst, ui (Yasa; enprm lekker; search the blog)
Emmentaler, courget, pasta
Zoutevis, aardappel, tomatensaus



Fotografeerde vanuit het pleeraam deze perzikboom, waar volgens Bruno de eigenaar “niks mee doet”.
Herinnerde me dat toen ik een jaar of 10 was een oom van me in midden Limburg een perzik-kwekerij had. “Witte” perziken. Wit van binnen dan dus, hier heb je ze ook.

PJ. 100 jarige oorlog: las in verschillende gidsjes dat het 100 tot 200 jaar duurde voordat de boel weer een beetje op orde was erna.



Boodschappen met B.
Het zachte fruit is losgebarsten. Kersen (ook “witte” maar met rode blos dus niet die Brabantse spekkersen, zonder blos), tich soorten pruimen, abrikozen, perziken... Had haast en pikte alleen zo’n langwerpige meloen mee, die ik hier niet eerder zag.
Fles Paddy, aanbieding, minder dan 12 Eu.
Bacon, St. Nectaire, Bleu de Paturages (??) en verder zie eetplanning gisteren.



Schapewolkjes gisteren. Heet in het Spaans ook zo. Frans nog te informeren.

PJ mail.
Niet Odessa dus maar Edessa. Nooit van gehoord PJ. Doe een Google mensen want het is een lang verhaal. Gebied plm. waar nu de Koerden wonen.
En inderdaad is het de Tour Pey Berland plus St. André op die Monet van laatst.



Zie / dank voor de foto hieronder!



En weer inderdaad PJ, Nederlandse mede-eigenaars van Palmer. Verdomd: ik ken die mensen!
Nederlander Mähler schrijf je trouwt Bordeaux’se Besse. Daaruit beroemd wijnhuis Mähler-Besse. En een Mähler was consul van Nederland in Bordeaux en die heb ik een paar keer bij John Salvi, search the blog, ontmoet.



Nieuwe bakkersleerling sinds vandaag. Ik zeg “Ga je het alfabet maken?”

Kocht zo’n langwerpige meloen. Daar heb je een Spaanse grap over. Spaanse grappen zijn iha weinig leuk. Een uitzondering: search the blog op Lourdes.
Maar ze zijn wel weer leuk als ze, melig als ze zijn, verteld worden door een klein dik vrouwtje, hikkend van het lachen.
Ambulante groenteboer, had nog twee meloenen, klein dorpje, vrouwtje, “Dat zijn olifanteneieren”. Verkocht, vrouwtje week in bed op die meloenen, moest er uit, man op die meloenen, kon d’r mond niet houden, buurvrouw erbij, hand onder de dekens “Ze komen uit! Ik voel een slurf!”