vrijdag 12 juni 2009

10-06


Aan die ezelworst begonnen. Ff wennen. Wel mooi, vol, rond van smaak maar ff wennen aan die smaak dus.



Simpel eten. Bief, champignons, friet, jus, mayo.
Ook wat gember door de champignons. En sjalot, knof, peterselie, zwarte peper.
Na vanille-ijs, gekonfijte kastanjes, Poire Williams.



Recept
Rémoulade
Prak hard eigeel en rauw eigeel door elkaar in een verhouding van 2 op 1.
Breng op smaak met zout, peper, mosterd, ietsje suiker, ietsje witte wijnazijn en eventueel wat kerrie.
Maak er, goed kloppend en scheutje voor scheutje, met goede olijfolie een soort mayonaise van.
Meng er eventueel fijngehakte verse groene kruiden door.
Proef op zout, peper en azijn.



Dank voor de aanvulling op die tentoonstelling PJ. Deze Manet hing er niet.
Die twee torens kan ik niet thuisbrengen. Misschien die op de Cathedrale? Maar dan moet dat ding links ervan de Tour Pey Berland zijn, maar die is hoger en spitser.

Ik herinner me nu weer hoe dat met die twee routes in Spanje zat PJ. Die van Roncesvalles gaat zuid naar Pamplona en dan west naar Tafalla. Somport nu. Dat is niet bij die parken maar iets westelijker, daar waar vroeger de trein Pau – Oloron – Canfranc – Jaca – Huesca liep. Aan Spaanse zijde gesloten in de Burgeroorlog. Nu is er een tunnel waar Frankrijk geen behoorlijke weg op laat aansluiten. Idem trouwens de HSL Bordeaux – Spanje; HSL tot Dax en verder niks.
Maar goed, die route liep Somport – Jaca – Sanguësa – Tafalla – Estella.



Die moerassen heb ik nu ook gezien. Zie Google-foto's. Bovendien zijn ze heel duidelijk te zien op de Michelin-kaarten.
Ook bij Soulac-sur-mer zijn grote moerassen. Het Chenal de Guy is daar ongeveer de grens aan de zuid-oost-kant. Michelin-kaart no.71 schaal 1:200.000.


Dat donkergroene gebied? Lijkt me sterk. Dat lichtgroene iets onder het midden is het meer van Giscours en van daar naar Labarde heb je enkel wijngaarden...

Dat Canal du Midi is heel interessant, ga ik nog eens uitgebreid naar kijken.

Ja zeker, erg interessant. Je zou er met Toon over kunnen mailen, die schipper die ooit op de Eetclub was. Die kent het. Google op Intersail.

Spaans equivalent van die porseleinkast: nee. Maar je suggesties lijken me wel de goede richting te zijn.

O ja, Marques, niet Borges.

Rest tzt.



Blaye bij eb