dinsdag 9 juni 2009

05-06


Zat te denken. Woon niet alleen aan de Compostella route, ik woon dus ook nog aan een UNESCO World Heritage Monument.
Als mijn oude moedertje dit geweten had...

Hieronder een erg mooi schilderij van dat Schone Kunsten museum. Zeer vreemd: het heet bijna zoals de tentoonstelling (Op de kades / De kade) maar niet op de tentoonstelling.
De Grave-kade in Bordeaux, Alfred Smith, 1884.
Dat enorme ding, dat moet een waanzinnig grote fender zijn, ding tussen wal en schip. Of is het een enorme boei? Brug rechts is de Pont de Pierre dus die kerk links moet de St. Michel zijn, Compostella route. Maar daarvan staat de toren los... Dichterlijke vrijheid?



Die Côtes-de-Castillon 2000 die ik laatst kreeg moet niet langer liggen; over de top. Beetje vurig, beetje fruitig, moeilijk vergelijkbaar, krachtig.
Oostelijke uitloper van Saint-Emillion plateau. Castillon-la-Bataille, C-de slag. 1453 einde 100 jarige oorlog. Vandaar natuurlijk die Engelsen die versterkte steden bouwden in de 14e eeuw in de Périgord, zie blog een week of zo geleden.
Merlot, Cabernet, Malbec. “Zeer gestructureerd” wat klopt.



Pakje uit Nederland, dank JT!
Ketjap manis, Zwitserse kaas (die Groene), gembersiroop (enorm lekker in yoghurt met meloen), mosterdzaad, sambal brandal (op De Eetclub had je twee kampen, s. brandal en s. badjak), Unox rookworst (helft voor de lokale slager, andere helft ingevroren voor bij de eerste boerenkool-oogst), jonge Goudse komijnekaas en iets belegen Friese nagelkaas, sigaartjes AH (vergelijkbare kwaliteit hier 3 x zo duur), sigaren Aldi (hier x 4 of 5), mooi overhemd en warmhoudplaatje.
Dat plaatje behoeft enige uitleg. Had er een, kookte daar de béchamel voor de lasagne op, liet het beneden liggen, in gebruik bij de patissier, had ik het nodig dan lag het beneden en alarm al aan, afspraken patissier, forget it, borg het toen zo goed op dat ik het niet meet terugvond.



Recept
Quiche met Brie en olijven
Rol een stapeltje ontdooide plakjes bladerdeeg op een met bloem bestrooid werkvlak tot een lap waarmee je een quiche-vorm kunt bekleden.
Vet de vorm in en bekleed.
Bak blind, met bakpapier erop en daarop bonen of zo, bij 125 graden totdat het deeg bruin is.
Meng door dikke tomatensaus stukjes gekookt ei, crème fraiche, zout, peper en groene kruiden.
Giet de helft van het mengsel op het deeg, leg er plakken Brie op, daarop gehakte groene olijven en daarop de rest van het mengsel.
Bak een dik half uur op 180 graden totdat de quiche bruin is.



PJ. Over elft gesproken.
Trijntje Fop, Op een ElftEen elft zegt boos “op alles wordt
besnoeid, beknibbeld en bekort.
Ik, die tot aangenaam verpoos
te Zevenaar een vijver koos,
zal straks, je zult het nog beleven,
een 11 zijn in een 5 te 7”.



Mail van NRC, ongewenst, op mijn mailadres van het weblog. “De vijf lekkerste eetfilms”.Ef zoveel.
La Grande Bouffe, La Cena, The fish falls in love, Eden en Babettes Feast.
Ik ken alleen de eerste en in ieder geval mis ik, de namen even uit het hoofd, Eat man drink woman en The cook, the thief, his wife and her lover.
Toch maar besteld.



Heb het er al eens over gehad. Zie die fontein. Altijd jongetjes.
Dat moet zijn omdat je als (agressieve) man niks kunt met ’n pikkie maar wel met een vrouwelijk geslacht van welke leeftijd dan ook.



Had ooit een verzameling cache-sexes, geslacht-verbergers, driehoekige zilveren plaatjes met oogjes aan de bovenkant voor een touwtje, voor kleine meisjes. Modjopahit, een 15e eeuws rijk op Java.



Geen plaatje te vinden; Borobubur dan maar

Gisteren jaarlijkse verzekeraars-bijeenkomst. Bordeaux. Sarkozy erbij. Veel gemor in Bordeaux, van alles afgezet, auto’s weggesleept. Hij at in die bistrot die ik laatst noemde, La Tupiña, ooit de beste bistrot van de wereld, Herald Tribune.. Salade van haricots verts met foie gras stukjes (lijkt me lekker) en net als ik de dag ervoor gestoofde runderkaak. Met een “macronade” (macaroni? iets wat, als een macaron, zacht van binnen en krokant van buiten is?) van groenten.
Geen dessert want “Carla en ik zijn op dieet”.
Ik weet niet of ik die Carla nou zo mooi vind. Zie onder. Opgepast trouwens. Als ik hier die blote foto van haar die op internet circuleert zou posten dan zit ik morgen in de bak.
Gisteren, vrouw op internetforum, filmpje minister, ze post commentaar “Oei leugenares” wat ook nog een simpele uitdrukking is, de bak in.



Gisteren, en ivm. enorme vermoeidheid vandaag ook.
Verse worstjes heel kort op hoog vuur in olijfolie, uit.
Ui, gemberwortel, knof, rode peper.
Witte wijn, ketjap, proef.
Paprika, kidneybeans, stukjes worst.
Enorm lekker ondanks dat ik de komijn vergat.



Kijk, hieronder, daar is ie weer, André Robillard (search the blog).
Hij trad begin april op met een groep, ook ter gelegenheid van de opening van een tentoonstelling van zijn werk, -gemist- in Bègles.
“Hij speelt ook harmonica als autodidact, versterkt met een emmer; Percussie middels jachtpatronen en hij praktiseert de vocale improvisatie van de Art Brut.



Epateerde vandaag de Auberge, ook “Tabac”, alwaar een weggooiaansteker van matige kwaliteit = 2 Eu. met een pakje AH, 3 stuks, 1 Eu.